"ישראל מתה מצחוק"
פארודיה על הקולנוע הישראלי
צילום: מהוידאו
המסלול המסוים הזה כבר ידוע מראש. תחילה צץ הרעיון, אחריו מגיעה השאפתנות, שמובילה לתכנית פעולה. משם עוברים לדף נייר (או קובץ Word) ולבסוף שלב הביצוע. במהלך השנים, המון רעיונות (טובים ופחות טובים) נתקעו ממש לפני שלב האחרון מפאת חוסר יכולת לגייס משקיעים לפרויקט. אבל תודות לטרנד החדש של פלטפורמות המימון החברתיות הכובש את הרשת, יזמים יכולים לפנות למשתמשים בכל רחבי הרשת במטרה לגייס את ההון הנדרש לפרויקט שלהם. אם זה הרצון להפיק סרט, לכתוב ספר, ליצור משחק מחשב או אפילו לארגן אירוע פומבי ומגניב, ניתן כיום בעזרת אתרים כמו "Kickstarter" האמריקאי או"StartArt” הישראלי, להציג את הפרויקט שלכם לקהל הרחב, ולבקש מהגולשים להשקיע בו ולקבל תמורה סמלית כשהפרויקט יושלם.
כזה הוא המסלול ששלישיית יוצרים, עמית גיצלטר (31), איתי ליפקה (31) וטל בן יהודה (31) בחרו. הם חשבו על רעיון לסרט, פיתחו אותו במשך 4 שנים, כתבו תסריט וכעת הם מצויים בשלב הפרה-פרודקשן ורוצים לצלם אותו. כפי שאתם בטח מבינים, השלושה החליטו לפנות לקהל הרחב במטרה לגייס את התקציב להפקה. "ישראל מתה מצחוק" הוא שם התסריט, והסרט הוא פארודיה על הקולנוע הישראלי. יש להם 60 יום לגייס את התקציב, ותפסנו את ראש הפרויקט, הבמאי עמית גיצלטר, לשיחה קצרה על החזון שלו.
אז ספר לנו בקצרה על הרעיון והפרויקט החדש שלך
עלילת הסרט עוסקת בארז ועופר, אחים תאומים שמתגייסים לצה"ל רגע לפני פרוץ "מלחמת לבנון השלישית". צה"ל מפשל במיונים ושולח את ארז, נגן מחונן שהתקבל לתזמורת צה"ל ללחום בחזית, בעוד שעופר המיועד ליחידה קרבית עושה את הדרך ההפוכה לתזמורת צה"ל. קלרה, חברה של ארז, לוקחת יוזמה ויוצאת לצפון במטרה להחזיר את אהובה הביתה בשלום. כמובן שכמיטב המסורת בסרטי הפארודיה, גיבורי הסרט מתמודדים עם התקלות ואורחים לא צפויים הלקוחים מעולם התרבות הישראלי בכלל, והקולנוע הישראלי בפרט. יצרנו עלילה מטורפת שעובדת ונוגעת ב"ישראליות" והמסלול שכולנו עוברים מסיום התיכון, דרך הצבא והחיים במדינת ישראל.
איך תשכנעו אנשים להשקיע בסרט?
אנחנו מציעים סרט איכותי, מצחיק ופיור פאן! משהו שכולם ייהנו לצפות בו,. בסופו של דבר מה הם הסרטים הישראלים שכן אנשים זוכרים לטובה? הסרטים הקומיים של פעם, סרטי הבורקס והקאלט –. אם מסתכלים ברצינות על ההצלחה של "זוהי סדום" וסרט הקאלט "המוסד הסגור", זה רק מדגיש כמה חסרות בישראל קומדיות, ובפרט פארודיות, שיתנו לאנשים בארץ ובעולם סיבות לצחוק. בנוסף לכך, חשבנו על תגמולים הולמים למשקיעים, ברוח הסרט – כרטיסים להקרנת הבכורה, עותק מהסרט לצפייה דיגיטלית או ב-DVD, וכל המרצ'נדייז הנלווה, כמו כל הפקה שמכבדת את עצמה. לפרויקט שלנו ב"StartArt” יצרנו עמוד נוסף בשפה האנגלית, והתאמנו מתנות גם לישראלים ויהודים בחו"ל שירצו להשקיע, כמו למשל להניח עבורם פתק בכותל או נטיעת עץ של קק"ל בארץ הקודש, כך שיש ערך מוסף למתנות שאנו מציעים. כבר יש לנו קבוצה קטנה של משקיעים שעשו זאת! כמובן שאנחנו מציעים לכל גוף מסחרי שרוצה לקחת חסות על הסרט לבוא איתנו במשא ומתן – יש מקום לכולם.
מה הסכום שאתם מבקשים מהגולשים?
כרגע אנחנו זקוקים ל 120,000 ש"ח לקידום הפרויקט. הכסף יוקצה להתחלת ההפקה, ליצירת טריילר וצילום סצינות שנוכל להציג למממנים כבדים יותר. אנחנו מודעים לכך שמדובר בסכום לא מבוטל. יש אתגר רב לגייס סכום כזה בקולנוע הישראלי בעזרת הפלטפורמה החברתית שבחרנו בה.
הפקת פיצ'ר זה המון עבודה, יש לכם ניסיון בפרויקטים מן הסוג הזה ובגודל הזה?
אכן מדובר בהמון עבודה, אך אנחנו ערוכים לעמוד ברף שהצבנו לעצמנו תוך כדי הבאת המקצועיות והניסיון שלנו לסרט. יש לנו סטודיו שאנו מפיקים בו באופן שוטף סרטים ותכנים ללקוחות פרטיים ועסקיים, ואני בעל ניסיון בהפקות קולנועיות בסדר גודל משמעותי בחו"ל.. אני מכיר מקרוב את עשיית הקולנוע האינדי, ומודע לקשיים שיש בדרך כשאין תקציבי השקעה גבוהים והמחסור תקציבי בהפקות בארץ, אך אם הפרויקט יוכיח את עצמו, אני מאמין שהוא יסייע להביא עוד משקיעים להפקות מסוג זה.
במידה ותצליחו לגייס את הסכום, מה יקרה מאותו שלב?
אנחנו מתכוונים להתחיל להפיק את הפרויקט בהקדם האפשרי. כמובן שנצטרך צוות רציני להוציא את הפרויקט לפועל, אז מי שיכול ומוכן לתרום להפקה מוזמן להציע את שירותיו אנחנו נשמח לעבוד עם אנשים שיש להם את הקשרים הנכונים להשיג לנו לוקיישנים או אפילו אנשים שלעולם לא התנסו בתחום ומעוניינים לשתף עמנו פעולה ויכולים לתרום מזמנם החופשי.