גיוס מימון מהציבור להפקת סרט - חלק 3

צילום: מאתר קיקסטארטר
* למאמר הפותח בסדרה, (מה זה בכלל גיוס ממון) // לחלק השני (מהן הפלטפורמות המובילות)
מקרי בוחן
רוקדים ביפו
הילה מדליה, במאית ומפיקה ומועמדת בעבר לפרס Emmy, גייסה כבר מספר פעמים בקיקסטארטר. בפעמים הראשונות ביקשה סכומים קטנים בגלל שיטת "הכל או כלום". אבל בגיוס האחרון שלה נקטו היא, נטע צוובנר זייברט ושותפיה האחרים להפקה בשיטה אחרת והלכה בגדול: לסרט רוקדים ביפו גויס בעבר כבר כסף להפקה. הילה ושותפיה החליטו לצאת לסבב שני עבור העריכה. שימו בצד רגע את העובדה שלכל סרט יש את יתרונות הקידום הספציפיים לו, הנובעים מהתסריט או מהקשרים והמוניטין של היוצר (מורגן ספרלוק, יוצר לאכול בגדול מופיע בסרט הקידום של רוקדים ביפו וממליץ עליו) - הרי בנוגע לזה אין מה לעשות. בואו נתמקד במה שכן אפשר לעשות בכל פרויקט.
הילה והשותפים פנו לאתר קיקסטארטר, התכתבו איתם והתייעצו לגבי הדרך הטובה ביותר להתבלט. בנוסף לעובדה שאנשי קיקסטארטר תרמו לצוות ההפקה מניסיונם, הם גם הכירו על הדרך את הפרויקט. התוצאה הייתה, שלאחר שהקמפיין כבר צבר תאוצה משל עצמו, הוא קבל חיזוק נוסף בזה שהומלץ בבלוג של קיקסטארטר, שבעצמו מגיע לאלפי אנשים. אחת העצות המעשיות שצוות ההפקה קבל מצוות קיקסטארטר היתה למשל ליצור יחס הגיוני בין גודל התמורה לסכום המבוקש. לדוגמה, סביר להניח שתציעו DVD של הסרט בתור תמורה לתורמים. תמורת איזה סכום תרומה תבקשו אותו? אם תבטיחו DVD תמורת 250 דולר, כנראה שלא תקבלו דבר, על פי צוות קיקסטארטר. אבל אם תבטיחו DVD תמורת 25 דולר, אז נכון שזה מוריד את סכום התרומה הסופי (בגלל עלות ה-DVD והמשלוח שבאים מכם), אבל אפשר פשוט לראות זאת כמכירה מוקדמת של הסרט עוד בטרם הסתיימה הפקתו. האם לא הייתם שמחים למכור DVD של הסרט לאחר צאתו ב-25 דולר? בוודאי שכן, ולכן יש להתייחס כך לדברים.
בנוסף, פנתה הילה לעמותות שעוסקות במחול ובשינוי חברתי דרכו (שכן זהו נושא הסרט בגדול) וכן לארגונים שעוסקים בדו קיום יהודי-ערבי. עמותות וארגונים אלה לא תרמו בדרך כלל אמנם, אבל סיפרו עליו לחברים, המכותבים והאוהדים שלהם. התוצאה היתה גיוס גבוה מעל ומעבר לציפיות: מעל אלף תומכים וכמעט 50 אלף דולר אחרי שהתבקשו 35 אלף דולר. אם אתם לא מבינים איך אפשר לקבל יותר כסף ממה שביקשתם והאם זה יתרון או חסרון, אנא קראו את הניתוח בהמשך, בפרק המלצות לפעולה.
נושא מועד הפנייה הוא רגיש במיוחד, וגם עליו תוכלו לקרוא עוד בפרק המלצות לפעולה. הילה ושותפיה בחרו בשתי דרכים: האחת, יצירת קשר עם ארגון, גיוס הנכונות שלו וההבטחה כי "ניצור איתך קשר כאשר נשיק קמפיין גיוס". הדרך השנייה היא פנייה לפעולה, אבל לא מוקדם ולא מאוחר מחודש לפני השקת הקמפיין בקיקסטארטר. ולמה? כי אם הפנייה תגיע לתורמים פוטנציאליים מוקדם מדי, לא יהיה להם איפה לתרום והפוטנציאל יתבזבז. העיתוי, לדברי הילה, הוא קריטי ולא מדובר רק על השלב שבו ההפקה נמצאת, אלא אפילו העונה בשנה. האם אנשים בחופשה ופחות נכנסים לאינטרנט? האם יש אירוע אקטואלי המסיח את הדעת, כמו בחירות, אסון טבע או מלחמה?
לא בתל אביב
סרטו של נוני גפן, שכתב,ביים, שיחק, הפיק (עם איתי תמיר) וגם גייס לו מימון וניהל את קמפיין ה-Crowd funding שלו. לסרט הושגו 50 אלף שקלים מקרן הקולנוע וכ-100 אלף שקלים במימון מהציבור. סיפור המימון הציבורי הוא מעניין במיוחד ומיד נגיע אליו. גפן הוא מסוג האנשים שלא צריכים לקרוא את המאמר הזה. הבנת המדיה החברתית נמצאת אצלו עמוק בדם והכל נראה לו אינטואיטיבי. זה בסדר אם אינכם כאלה, ניתן גם ללמוד את הדברים האלה ולשם כך נכתב המאמר.
נוני הבין שעל מנת לגייס מימון מהציבור יש להזין ולפרנס את מפלצת המדיה ולא מספיק להעלות עמוד לפרויקט. נדון בכך בפירוט בפרק המלצות לפעולה. הפלטפורמה הנבחרת היתה אינדי גוגו ונוני עדכן כל העת בהתפתחויות, הגיב לתורמים והפך את הדף שלו לפעיל. היתה לכך סיבה מרכזית והיא הרצון להתבלט בתוך אינדי גוגו ולהגיע לעמוד הראשי.
הרבה דברים ניתן ללמוד מתמונת המסך של הפרויקט: 20 עדכונים ו-84 תגובות, רובן של נוני עצמו. במובן זה, הוא הצליח: הפרויקט אכן שימר את מיקומו הבולט באינדי גוגו. אמנם אנשים אינם נוטים להיכנס לאינדי גוגו ולשאול את עצמם "למה אתרום היום," אבל אם הם כבר שם, הם עשויים להתעכב על פרויקט נוסף שמושך את עיניהם, ורצוי שהוא יהיה במקום בולט.
דבר נוסף שראוי לציון הוא שגפן לא גייס את מלוא הסכום שאותו ביקש. הוא ביקש 10,000 דולר, סכום צנוע מאוד לסרט עלילתי, אבל גייס רק 8,030 דולר מ-94 תורמים. הפרויקט מומן בתכנית הגמישה, המאפשרת למשוך כל סכום שיגויס, רק אם הקמפיין לא הגיע ליעדו. אבל מה שמעניין הוא, שעצם יצירת הקמפיין גרמה לאנשים שהיו מעוניינים לתרום, לפנות לנוני מחוץ לאינדי גוגו ולהציע לו תמיכה באופן ישיר. לדבריו, הוא זכה לתמיכה בערך כולל של כ-100 אלף שקלים, כלומר פי 2.5 לערך ממה שגויס באינדי גוגו. במלים אחרות, לקמפיין היתה השפעה בהיקפים נרחבים הרבה מעבר לאתר אינדי גוגו.
Double Fine Adventure
טים שפר (אין קרבת משפחה), יוצר משחקים עם מוניטין ידוע בקהילת הגיימרים, יצא עם רעיון למשחק חדש. הוא ביקש מקהילת האוהדים שלו 300 אלף דולר לפיתוח המשחק ועוד 100 אלף דולר ליצירת סרט המתעד את תהליך יצירת המשחק.
נכון, טים בנה בעמל רב, במשך קרוב לעשרים שנה ליתר דיוק, מוניטין וקהל אוהדים מושבע. אבל יש יוצרות ויוצרים רבים שצברו להם אוהדים. אל תהססו לחזור אליהם, אל הפסטיבלים שאירחו אתכם, אל הארגונים שהזמינו אתכם להרצות, אל המיילים שקבלתם מצופים נרגשים ועוד.
שפר הוא גם חוצפן לא קטן. בווידאו שבעמוד הקמפיין הוא אומר ללא היסוס שאין לו מושג על מה יהיה המשחק. הוא גם לא בטוח שהמשחק יהיה מוצלח במיוחד, אם כי הוא מבטיח להשתדל. מה שכן, הוא משוכנע שיהיה שמח, כי יש צוות שהולך לתעד את כל התהליך ולחשוף אותו ללא כל מסננים בפני הציבור. בדרך הוא גם מכניס עקיצה קטנה למוציאים לאור (האנאלוגיים למנהלי תכניות ומפיצים בקולנוע) ומזכיר שלא היה סיכוי להוציא לפועל adventure game במציאות הכלכלית של ימינו, כי הם נחשבים לסוס מת. אלא שהוא משוכנע שיש המון אנשים שרוצים לשחק משחקים כאלה, ולו רק בשל הנוסטלגיה שבדבר.
והוא צודק: 87 אלף תומכים, 10,000 תגובות וכאמור מעל שלושה מיליון דולר. במהלך הקמפיין התארח מפיק המשחק ההמום בתכנית הגיקים של ערוץ הטלויזיה האינטרנטי Revision 3 וסיפר על גיוס של מליון דולר הראשונים תוך 24 שעות. למרות הביטחון והשאננות ששפר הפגין בקמפיין, הוא קשוב לקהל האוהדים שלו ודואג לתקשר איתו כל העת: 15 עדכונים בקיקסטארטר, עדכוני וידאו ביו טיוב ואתר שלם המוקדש לעדכוני תסריט המשחק, הפקתו והפקת הסרט התיעודי המלווה אותו. גם עדכוני הווידאו הם ברוח המשועשעת של הקמפיין: באחד העדכונים המצחיקים יותר יושב מתרגם לגרמנית ליד שפר ומעוות לחלוטין את דבריו. בתגובות לסרטון, אנשים מצרים על כך שלא הספיקו לתמוך בפרויקט בקיקסטארטר, אך מבטיחים לקנות את המשחק כאשר ייצא לשוק. היש תמיכה גדולה מזו?
המלצות לפעולה
לקיקסטארטר יש עמוד מיוחד המוקדש להנחיות לפעולה וטיפים. כדאי לקרוא ולהפנים, שכן הוא מבוסס על ניסיון והסקת מסקנות סטטיסטית. כך למשל, בקיקסטארטר חישבו ומצאו שהסכום הפופולרי ביותר לתרומה הוא 25 דולר. זה יעזור לכם אולי לבנות תחזית גיוס. בנוסף, אם לא תאפשרו לתרום 20 דולר או פחות (ניתן להתחיל את סכומי התרומה האפשריים גבוה יותר, זה תלוי בכם), סיכוייכם לגייס תרומות צונחים מ-45% ל- 28%!
נתון מעניין נוסף הוא שיעור ההצלחה: קרוב ל-40% מהפרויקטים בתחום הקולנוע מצליחים, כלומר מגייסים את הסכום שאותו בקשו. בקיקסטארטר לא מנתחים את הסיבות להצלחה או לכישלון (בדרך כלל הן שילוב של בקשת סכום גבוה מדי מצד אחד וכישלון בבניית מסד אוהדים גדול ואקטיבי מספיק מהצד השני).
ל-Rockethub יש מדור שלם להדרכה על יצירת קמפיין מוצלח. הם יורדים לפרטים עד כדי הסבר על כמה ימים צריך להימשך הקמפיין לפי הסכום אותו תרצו לגייס, כמה שעות ביום תצטרכו להקדיש לניהולו בהתאם לגודלו ומה אורך הפיסקה שבה תציגו את עצמכם.
הדיאגרמה הבאה מסבירה את הסכמה של הדרך לניהול קמפיין נכון על פי רוקט-האב:

פרויקט טוב, גיוס אוהדים ותומכים, מתן תמורה לתורמים והופ: הצלחה.
ובפרק הבא והמסיים: איך זה באמת עובד, וכמה כסף לבקש.
הפוסט פורסם בבלוג של אתר פילמדי ונכתב עבור מדריך קופרו 2013




