צילום אווירי – לגלות את העולם מחדש באופן בטוח
צילום: דויד בן ארי- DRONZ
כיום, כאשר כל אחד, בכל גיל, יכול להזמין באינטרנט רחפן המצלם וידאו באיכות HD ואפילו UHD בכמה מאות שקלים, או לרכוש רחפן 4 PHANTOM DJI המציע איכות צילום ויציבות צילום שהיו בגדר חלום עד לפני שנתיים, ניתן לראות גורמים המציעים שירותי צילום אוויר מרחפנים במחירים "מגוונים" - חלקם במחיר זול באופן חשוד...
האם זה בטוח? ויותר מזה, האם זה חוקי?
הכתבה באדיבות דויד בן ארי, מנכ"ל ומייסד DRONZ ו- פאזל מדיה
הטסת רחפנים כתחביב עומדת תחת הגבלות מטעם רשות התעופה האזרחית (רת"א) ולמעשה האיסור הרלוונטי שבהם הוא איסור הענקת שירותים מסחריים באמצעות כלי הטיס. הווה אומר שאסור לאדם המפעיל רחפן כתחביב ואינו בעל רישיונות וביטוחים מתאימים להציע את שירותיו תמורת תשלום לכל גוף או אדם אחר.
מעבר לזה ההגבלות העיקריות הינן:
• הטסה בקשר עין בלבד .
• הטסה עד גובה 50 מטר.
• הטסה במרחק שלא יפחת מ-250 מטר מכל ריכוז קהל וסביבה אורבנית.
• אי יכולת לבצע תיאום טיסה או בקשת אישורים חריגים להטסה במקומות שמוגדרים כברירת מחדל כאסורים.
• לא ניתן לבצע ביטוח תעופתי צד ג'.
אתם בטח שואלים את עצמכם, איך זה יכול להיות, הרי כמעט בכל חתונה או אירוע כזה או אחר בפארק אתם רואים רחפן מזמזם מעל ראשי האנשים? אז מה, זו עבירה על החוק?
התשובה הפשוטה והמסוכנת, היא כן!
כיום, תהליך האכיפה בתחום הרחפנים עדיין בחיתוליו וכל עוד לא קרתה תקלה הכל עובר בשלום, אך במקרה שהרחפן יתרסק אם בגין כשל טכני או כשל אנושי ויפגע ברכוש או חלילה בנפש, המשמעויות החוקיות (עבירה פלילית) והאזרחיות (תביעה אזרחית כספית על נזק לרכוש או בנפש) יהיו קריטיות הן למפעיל (חובבן או מקצוען שחרג מהנהלים) והן למזמין העבודה.
ככל שהרחפנים נכנסים יותר ויותר לחיינו ויותר אנשים מפעילים אותם בניגוד להוראות החוק, השאלה האמיתית היא לא האם תהיה תאונה אווירית אלא מתי היא תתרחש?
אוקיי, אז מה עושים?
כיום ישנם מספר מצומצם של חברות לצילום אווירי המחזיקות בהיתרים לביצוע עבודה מסחרית בשימוש ברחפנים. תוכלו למצוא את רשימת המפעילים האוויריים המעודכנת באתר רת"א כאן.
למעשה, הקמת חברה מורשית לביצוע צילום אווירי דומה מאד להקמת כל חברת תעופה אחרת.
יש לדאוג לרישיון לכל כלי טיס בחברה עם מספר כנף כמו כל כלי טיס אחר העולה לשמיים, רישוי המטיסים ברישיון מטיס כטב"מ אחרי עמידה בשלושה מבחני תאוריית טיס של רשות התעופה האזרחית, הכשרת מטיס מקיפה וביצוע מבחן מעשי להטסה וכמובן עמידה בכלל התנאים של ספרות הנהלים המפוקחת ובכללן: ספר עזר מבצעי, ספר טיסה, ספר החזקה, ספרות בטיחות ועוד...
אז מה בעצם החשיבות והיתרונות בעבודה מול חברה בעלת רישיון מסחרי ממשרד התחבורה, רישיון הפעלה אווירי מבצעי מרשות התעופה האזרחית וביטוח תעופתי כחוק?
1. איכות הצילום – חברה לצילום אווירי שעברה את תהליך הרישוי לרוב מחזיקה רחפנים ברמת ביצוע גבוהה בהרבה מכל רחפן חצי מקצועי שניתן לרכוש באלפי שקלים בודדים, זה משפיע על איכות הצילום (4K זו הגדרה שנותנת מידע רק על רזולוציה, מעבר לזה יש פרמטרים רבים וחשובים אף יותר בצילום שמשפיעים על התוצר. איזו מצלמה? מה גודל חיישן? מה רמת הדחיסה של הצילום? איזו עדשה? האם יש אפשרות לעדשות מתחלפות? ועוד...) וכמובן יציבות הצילום (מה איכות המייצב/גימבל) ומעניק תוצר צילום ברמה גבוהה.
• להתרשמות מאיכות צילום 4K באמצעות רחפן DJI INSPIRE עם מצלמת ZENMUSE X5 בעלת חיישן 4/3 ועדשות מתחלפות לחצו כאן.
• להתרשמות מאיכות צילום 4K 12Bit RAW שביצענו לחצו כאן.
2. ביטחון, בטיחות וביטוח - חברה לצילום אוויר בעלת רישיון מסחרי עומדת בכלל התקנות והחוקים ומבטיחה לכם עבודה בטיחותית, אמינה ומבוטחת. לדוגמא, כלי הטיס שחברת DRONZ צילום אווירי מחזיקה הנם ציוד הקצה הטכנולוגי החדיש הקיים היום בשוק הרחפנים ומתוחזק ברמה הגבוהה ביותר.
עם זאת, כשל טכני או אפילו כשל אנושי יכול להתרחש בכל מתווה של הפעלה אווירית ולכם כלקוחות חשוב לכם לדעת שאתם מבוטחים ומוגנים מפני החוק. בכל הפעלה אווירית לביצוע צילומי אוויר דרך חברה לא מורשית, אתם עומדים בפני עבירה פלילית בגין כל הפעלה לא חוקית שהזמנתם ובמיוחד עם עקב ההפעלה האווירית בוצעה חריגה מהחוקים או חמור מכך נגרם נזק לרכוש או אנשים.
3. מקצועיות - חברה בעלת רשיון היא בד"כ ערובה לכך שהחברה מחזיקה בכל הידע הדרוש, ניסיון תעופתי רב, ניסיון צילומי רב ואת כלל מאגרי הידע המבטיחים ביצוע מקצועי ואיכותי תוך כדי שמירה על כל כללי הבטיחות בביצוע תצלומי אוויר לסוגיהם השונים.
4. איכות ציוד ותחזוקה - חברת צילומי אוויר מורשית מחויבת על פי ספר התחזוקה שלה לבצע בדיקות תקופתיות מדוקדקות לכלי הטיס השונים בחברה על מנת להבטיח בכל רגע נתון שהכלים כשירים ובטוחים להפעלה אווירית. מעבר לכך חברה בעלת רישוי להפעלת כלי תעופה, מצטיידת בציוד הטכנולוגי החדיש ביותר ומעת לעת מרעננת את הציוד ומשדרגת אותו. מה שמבטיח לכם את צילומי האוויר בציוד המתקדם והאיכותי ביותר הקיים בשוק לקבלת התוצאות הטובות ביותר.
5. תיאום והשגת אישורים - כמו הרבה דברים בתחום החוק, אי הידיעה אינה פוטרת. רק חברה בעלת רישיון הפעלה אווירי העובדת לפי ספר עזר מבצעי שאושר על ידי רשות התעופה האזרחית מחזיקה בידע ובכלים לדעת היכן ניתן לצלם ללא אישורים מיוחדים והיכן יש צורך להשיג אישור, לאילו גורמים לפנות, כמה זמן לפני ומה התהליכים להשגת אישורים אלו.
לא ניתן להפריז בחשיבות של עבודה מול חברה בעלת רישיונות וביטוח תעופתי. כפי שלא הייתם טסים עם חברת תעופה ללא רישיון שבה הטייסים למדו לטוס לבד וכלי הטיס מתוחזקים בשיטת תחזוקת שבר, לא כדאי להתפתות למחיר נמוך ולשכור נותן שירותים חובבני בתחום הצילום האווירי בו למקצועיות, לאמינות ולבטיחות יש משמעויות בטיחותיות נרחבות ויותר מכך גם משמעויות חוקיות.
הכתבה באדיבות דויד בן ארי, מנכ"ל ומייסד DRONZ ו- פאזל מדיה