המדריך לסודות מבנה התסריט - פרק ראשון
צילום: סטוק
במהלך השנים שבהן למדתי, כתבתי ולימדתי תסריטאות יש נושא אחד שכולם הולכים סביבו על קצות הבהונות: מבנה התסריט. זה כנראה החלק הכי פחות סקסי שבלימודי התסריט. תסריט הרי אמור לבוא מהשראה, מחופש הדמיון והמבנה מנסה לכפות על הרעיון היצירתי שלנו מן תבנית מעצבנת. למה צריך את זה בכלל?
התשובה היא פשוטה. צריך את זה כי זה עובד. גם טרנטינו, לפני ששבר את חוקי המבנה, הכיר את המבנה מבפנים ומבחוץ ולכן יכול היה להרשות לעצמו לשחק עם המבנה, לשבור אותו ולהרכיב אותו מחדש.
מהסיבה הזו כתבתי את "המדריך לסודות מבנה התסריט" ובו הכללים והטיפים שלפיהם תוכלו לבדוק את מבנה התסריט שלכם או לתכנן אותו. את המדריך אתם יכולים להוריד בחינם.
הנה הפרק הראשון מתוכו שעוסק, איך לא, בתחילתו של הסיפור.
אירוע מחולל- ככה מתחילים תסריט
חשוב להבין שכל סיפור, כמו באגדות, נפתח ב"היו היה פעם.." - היו היה פעם איש עסקים מצליח ועשיר שניהל אורח חיים נהנתני. עד כאן יש רקע, עוד אין סיפור. הסיפור מתחיל ב: "עד שיום אחד.." - הוא מאבד את כל כספו, למשל. עד שקורה משהו שבעקבותיו חייו של הגיבור משתנים ללא היכר והוא יוצא למסע.
ה"עד שיום אחד" הוא האירוע המחולל, האירוע שמביא לתחילתו של הסיפור.
האירוע המחולל נכפה על הגיבור שלנו, זה לא משהו שהגיבור שלנו פתאום החליט. האירוע הזה מוציא אותו מאיזון ומאלץ אותו להתמודד עם מצב חדש. לפעמים כל מה שהגיבור שלנו ירצה זה את חייו בחזרה ולפעמים הוא ירצה לנצח, להשיג את הבחורה, להבריא, או להציל את העולם. לפני האירוע המחולל הוא בכלל לא חשב על זה, אבל עכשיו, אחרי שגילה שהוא חסר כל/שעזבה אותו אהבתו/שמישהו מאיים על משפחתו - הוא חייב לעשות משהו. אין לו ברירה.
האירוע המחולל מתחולל, בדרך כלל, ברבע השעה הראשונה של התסריט.
שאלות ליצירת אירוע מחולל
כשאתם רוצים ליצור או מנסים להבין מהו האירוע המחולל של התסריט שלכם, כדאי שתשאלו את עצמכם את השאלות הבאות:
1. האם האירוע קורה ישירות לגיבור? האירוע המחולל קורה ישירות לגיבור או נגרם ישירות על ידו. האירוע נכפה עליו, גם אם הוא יצר אותו, למשל אם הוא נהג בשכרות ודרס מישהו. זה לא משהו שהגיבור החליט מראש לעשות.
2. האם האירוע המחולל מערער את עולמו של הגיבור? בוודאי, אחרת מה הסיפור? אם היא התקבלה ללימודים בחו"ל, ארזה מזוודה, נסעה, מצאה חברים, הצליחה בלימודים התחתנה וחזרה עם דוקטורט ושלושה ילדים בעלי דרכון זר, זה יופי בשבילה - אבל מי יקנה כרטיס לסרט הזה?
3. האם אחרי האירוע המחולל הגיבור שלי יודע מה הוא רוצה? גם פה התשובה היא כן. גם אם הרצון הזה עוד ישתנה במהלך התסריט, אחרי האירוע המחולל חייב להיות לגיבור שלי רצון ברור. איש העסקים שכספו נגזל ירצה להשיג את כספו בחזרה.
4. האם אחרי האירוע המחולל הגיבור שלי יודע (או חושב שהוא יודע) מה הוא צריך לעשות כדי להשיג את המטרה? התשובה היא כן. הגיבור ידע מה צריך לעשות, או לפחות תהיה לו תכנית פעולה כלשהי. אם משהו מאיים להחריב את העולם, הגיבור שלי ירצה להציל את העולם והוא ידע מה צריך לעשות: הוא צריך לזרוק את הטבעת המכושפת ללוע הר הגעש או שהוא צריך להרוג את הנבל או שהוא צריך למצוא את מי שגנב לו את הכסף.
לרוב הניסיון הזה לא עולה יפה, או לא מביא את הגיבור לאן שהוא רצה להגיע, לפחות בהתחלה. הסיטואציה מייצרת קשיים ומכשולים חדשים, שהגיבור שלנו בכלל לא חשב שיגיעו (זו העלילה).
5. האם רואים את האירוע המחולל על המסך? כאן התשובה היא שברוב המכריע של הפעמים - כן. את האירוע המחולל רואים על המסך בגלל שזה רגע מאד משמעותי בחייו של הגיבור שלנו ואנחנו רוצים להיות אתו כשזה קורה. ישנם מקרים יוצאי דופן, כמו למשל בפיילוט של הסדרה "אבודים", כשאנחנו פוגשים את הגיבורים שלנו על חוף של אי, פצועים ומבולבלים, לצד שברי מטוס. את האירוע המחולל, ההתרסקות עצמה, אנחנו לא רואים בשלב זה, אבל במקרה כזה אנחנו מבינים מיד טוב מאד מה קרה ומהי המשמעות.
טיפ
כתבו לעצמכם כמה אירועים מחוללים אפשריים לדמות שלכם (כן, גם כאלה שהם ממש לא בכיוון שחשבתם). לכו רגע בדמיון ובמחשבה עם כל אחד מהאירועים האלה - איך כל אירוע אופציונלי ישפיע על הגיבור? מה הוא ירצה אחרי אירוע מחולל כזה? כדאי לעשות את התרגיל הזה כי כל אירוע מחולל מתחיל סיפור קצת אחר. החכמה היא להבין איזה אירוע מחולל מתאים ביותר לדמות שלנו ולסיפור שאנחנו רוצים לספר.
מרב שקד היא תסריטאית ומנחת סדנאות מנוסה לתסריטאות