ישראל מובילה בחזית התוכן בעולם

צילום: מירה גשל ומרב שיפמן בצילומו של רונן אקרמן
בשבוע הבא ייערך לראשונה בישראל כנס פורמטים בינלאומי. את הכנס מוביל מכון הייצוא, בשיתוף עם משרד הכלכלה והתעשייה ומשרד החוץ מתוך הכרה בחשיבות תחום הפורמטים הטלויזיוניים.
לא מעט נכתב וסופר כבר על היצירתיות הישראלית. דוכני התעשייה הישראלית בכנס הפורמטים במיפ מושכים תשומת לב רבה ופורמטים ישראליים רבים מוצאים את דרכם למסכים בכל רחבי העולם.
מתוך הכרה והבנה בחשיבות התחום ומתוך צורך ליצור ליוצרים ומפיקים ישראלים הזדמנויות בזירה הבינלאומית, יזם מכון הייצוא כנס פורמטים בינלאומי, אשר ייערך בשבוע הבא ב 19-20 בספטמבר ב"כליף" ביפו, בנוכחות בכירים מעולם הטלוויזיה הישראלי ואורחים רבים מגופי שידור וחברות הפקה בחו"ל.
לקראת הכנס, פגשנו לראיון מקוון שתי נשות מפתח;
מירה גשל היא יוזמת ומנהלת ענף תוכן, קולנוע, טלוויזיה ומוסיקה במכון הייצוא. היא מלווה מדי שנה את הביתנים הישראלים בירידי הטלוויזיה הבינלאומיים, ומסייעת ליוצרים ומפיקים ביצירת קשרים בינלאומיים.
מרב שיפמן היא עורכת התוכן של כנס הפורמטים. בעברה מנהלת החדשנות של קשת, היא משמשת בימים אלה כיועצת ואשת פיתוח תוכן בשלל פרויקטים והפקות.
שימו לב! לקהילה של אתר תעשיה 50% הנחה מהמחיר המלא!
איך מקבלים את ההנחה:
בדף הרישום בוחרים ברובריקה של export institute member code (שלישי מלמעלה)
שם מזינים את קוד ההנחה EXPORT16
מהי החשיבות של שוק הפורמטים הטלוויזיוניים למשק הישראלי?
"שוק הפורמטים הישראלי שילש את נתוני היצוא שלו ב-8 שנים אחרונות והפך לענף יצוא משגשג המספק עבודה למאות עובדים. מעבר לפן הכלכלי אנו רואים ערך רב בחיבור קהל הצופים הבין לאומי לתרבות הישראלית שלא דרך דיווחי החדשות של כלי התקשורת הבין לאומיים. " אומרת מירה גשל, מנהלת הענף במכון הייצוא. "היקף היצוא של ענף הטלוויזיה הסתכם כ-380 מיליון דולר בשנה כאשר לפני כ -10 שנים יצוא הענף עמד על כ- 60 מיליון דולר. אנו מאמינים כי הפוטנציאל בתחום זה עדיין לא ממומש במלואו וכי שוק זה ימשיך לצמוח ולהתפתח בשנים הקרובות. "
מהם החסמים העיקריים העומדים בפני מפיק או יוצר פורמטים כאשר הוא מעוניין לשווק את הפורמט שלו לעולם? איך מכון הייצוא מסייע בכך?
"האתגר בשיווק הפורמט לעולם הוא רב. האתגר הראשון אתגר תקציבי מאחר ועלות של פיתוח דמו לפורמט הינו יקר מאוד." אומרת מירה גשל. "מכון היצוא מסייע בעיקר ביצירת קשרים בין לקוחות פוטנציאליים ובין יוצרי ומפיצי הפורמטים על ידי הקמת ביתנים לאומיים בעולם והבאת לקוחות וקניינים פוטנציאליים לישראל. מפגשים אלה יוצרים לידים ראשוניים אשר מובילים בסופו של דבר לחתימה על עסקאות והפצה של הפורמטים הישראלים."
איך את רואה את תחום הפורמטים הטלויזיוניים 5 שנים מהיום?
"קשה מאד להעריך איך תראה תעשיית הפורמטים בעוד 5 שנים, מאחר ומדובר בתחום דינמי ומשתנה. להערכתי טכנולוגיות חדשניות ישתלבו בתחום ויהפכו את הפורמטים לחדשניים, טכנולוגים, אינטראקטיבים ומעניינים." אומרת גשל. "אני מציעה ליוצרי פורמטים להגיע לכנס שכן הוא כנס בינלאומי המתקיים בפעם הראשונה בישראל. מגיעים אליו כ- 80 מנהלי תוכניות, קניינים, מנהלי ערוצי טלוויזיה ומפיצים אשר באים במטרה להחשף לפורמטים הישראלים ולחברות העומדות מאחוריהם. מדובר באנשי מפתח בתעשייה שקשה מאוד לקבוע איתם פגישות אישיות והם באים לכאן ליומיים מרוכזים לעשות רק את זה. כל מי שיש לו מה למכור לאנשים אלה חייב לעצמו להגיע לכנס ולקדם את עצמו"
עריכת תוכן של כנס בכזה סדר גודל היא לא מובנת מאליה ומלאכה מסובכת ביותר. מרב שיפמן היא שעומדת מאחורי הליינאפ המרשים של הכנס;
מה היה האתגר הגדול ביותר מבחינתך ביצירת התוכן של הכנס? הקושי העיקרי בכנס?
"לא פשוט למצוא זמן בלוח השנה שבו אפשר להשתחל ללוח הזמנים הצפוף של קנייני הטלוויזיה העולמים. המועד היה קריטי, כך שיקדים את פתיחת שוק מיפ באוקטובר ויפתה את הקניינים לבוא ולהיחשף ראשונים לרעיונות המקוריים המגיעים מישראל."
מהי ההרצאה המומלצת ביותר בכנס? ומדוע?
"היופי בכנס שאפשר פשוט לבוא ולראות ולהקשיב לכל מפיצי הפורמטים הישראליים. לשמוע מה חדש אצלם. להקשיב לגופי השידור מספרים מהי אג'נדת התוכן שלהם ללוח השידורים הקרוב. ובסך הכל, הכי מעניין בעיני בכנס הזה יהיה לקבל תמונה מקיפה ומעמיקה של שוק היצירה הטלוויזיונית הישראלית מפי הגורמים השונים. כך שהישראלים על הבמה הם המעניינים ביותר. "
"האורחים מחו"ל שישתתפו בכנס יתנו את הפרספקטיבה שלהם על הצלחות פריצות דרך של התעשייה המקומית בעולם. יהיה מעניין לשמוע מה הם חושבים עלינו וללמוד איך מגיעים להוליווד עם רעיון שנולד בתל אביב. מומלץ לשמוע את השיחה של רן תלם עם סוכן העל אדם ברקוביץ' או את הרצאתה של קלייר ת'ומפסון מ- K7. "
מה ייחודיות הכנס? עבור מי הוא מיועד?
"כנס הפורמטים הראשון של מכון הייצוא מחבר לבמה אחת את כל מפיצי וממציאי הפורמטים בישראל, קטנים כגדולים.
מטרת הכנס לפתח את תעשיית הפורמטים המקומית. הוא מיועד ליוצרים וממציאים, גופי שידור ומפיצים. הרעיון הוא לחשוף את השחקנים השונים בישראל לקהל הבינלואמי שיגיע לאירוע.
הכנס הוא הזדמנות גדולה ליוצרים שמחפשים השקעה ברעיון שלהם, בין אם מגופים מקומיים או זרים. "
מהי בעצם תעשיית הפורמטים, איך ישראל נמצאת בתעשייה הזאת?
"פורמטים טלוויזיונים הם רעיונות קריאטיביים שמסוגלים לחצות גבולות גיאוגרפיים ותרבותיים. ישראל אימצה למסך הטלוויזיה שלה, שלל פורמטים מהעולם ובו זמנית החלה להפיץ לעולם רעיונות שנוצרו כאן.
שוק הפורמטים טומן בחובו הזדמנויות כלכליות שונות וחברות ישראליות גילו כבר לפני למעלה מעשור את הפוטנציאל של הפצת טלוויזיה בעולם. "
"באותן שנים שבהן בישראל משגשגים פורמטים בינלאומיים שנוצרו בהולנד (האח הגדול, The Voice), בשוודיה (הישרדות) בארה"ב (המירוץ למיליון), או באנגליה (בוס בהסוואה, בייק אוף, מאסטרשף, האקס פקטור, בייבי בום, מהפיכה במטבח), במדינות רבות בעולם משודרים תכנים שנוצרו בישראל. את חלקם אתם מכירים מהטלוויזיה כמו כפולים, זוג מנצח, Boom!, כלוב הזהב, מתים לרגע, הכוכב הבא ועוד, וחלק מההצלחות הבינלאומיות המרתקות יותר הן כאלה שמעולם לא שודרו בשפה העברית או בפלטפורמת שידור ישראלית ובכל זאת נוצרו כאן. לדוגמא I Can Do That או Smart Face. "
שימו לב! לקהילה של אתר תעשיה 50% הנחה מהמחיר המלא!
איך מקבלים את ההנחה:
בדף הרישום בוחרים ברובריקה של export institute member code (שלישי מלמעלה)
שם מזינים את קוד ההנחה EXPORT16





