תקחו אותי לעבוד! על חשיבותו של המכתב המקדים

צילום: e-cards
לא נגזים אם נגיד שדרך אתר תעשיה נשלחים מדי יום מעל 1000 קורות חיים למשרות השונות המופיעות בלוח. משרות טובות ונחשקות במיוחד מקבלות עשרות ולפעמים אפילו מעל 100 פניות. רוב הפונים הם אנשים טובים, מנוסים ומוכשרים.
במקביל, אנחנו מדברים על עולם שבו קשב הוא מצרך נדיר מאד. ואם אתה איש כוח אדם וקורא עשרות פניות ביום, יש משמעות אדירה לפניה שמצליחה לבלוט מעל השאר. זה, כמובן, בהנחה שבן אדם הוא זה שקורא את הפניה שלכם, ולא רובוט-סינון-קו"ח, שגם בהם חברות גדולות משתמשות בימים אלה.
הפניות למשרה מגיעות במבנה אחיד, אולם המכתב המקדים המצורף הוא הטקסט האישי הראשון ולדעתי החשוב ביותר שהמגייס פוגש בפניה. בתעשיה, המכתב הזה גם מוצג במערכת ניהול הפניות החדשה, ויכול להשפיע בצורה גורפת על הסיכוי שיורידו את קורות החיים שלכם ויקראו לכם לראיון.
לפני שנדבר על הדרך לכתוב מכתב מקדים נכון, נדבר שניה על הז'אנרים הייחודיים שאנחנו פוגשים בתעשיה. לא נשתמש בציטוטים מדוייקים אך נעביר את רוח הדברים.
בלי מכתב מקדים
לא ברור מה מנחה את המועמדים שלא שולחים מכתב מקדים. ההנחה שבטוח ייקראו את קורות החיים שלהם גם אם הם לא יכתבו על עצמם כלום, אולי עצלנות וחוסר רצון להרחיב על עצמך, מה שבטוח- הז'אנר הזה הוא פסול ולא יוביל אתכם לשום מקום. מה המסר שעובר פה למי שמגייס? אחד מן השניים- או שמדובר באדם עצל שלא מתאמץ אפילו כדי להגיע לראיון, או שמדובר על אדם שחושב שהמשרה לא שווה שיתאמצו עבורה אפילו קצת. אז... למרות שאנחנו דור הסמיילי והאימוג'י, ולא אוהבים להכביר מלל, זה המקום כן לכתוב. נסביר אחר כך איך.
מכתב ה- היי! אני היחיד בעולם!
אז יש מועמדים שפונים במכתב המקדים בנוסח שדומה לזה: "המשרה שלכם מעניינת אותי! תוכלו לשלוח לי פרטים עליה?" או "מה המשכורת?" או "חזרו אלי בהקדם". הבעיה עם הפניה הזו היא שלמעשה יש פה היפוך היוצרות- המעסיק הוא זה שכבר בשלב זה צריך "לעבוד" בשביל המועמד. וזה משהו שהמעסיק לא רוצה. הוא רוצה מישהו שיעבוד בשבילו ולא להפך, וזה ככל הנראה השלב שבו הדבר צריך לבלוט. ברגע שיש איזשהי תחושה של המעסיק שהוא צריך לעבוד בשביל המועמד, זה אוטומטית מרחיק אותו מהמועמד הספציפי. חבל.

ועכשיו לאיך כן כדאי לכתוב מכתב מקדים:
חשוב להבין שהמכתב המקדים הוא סוג של קליק בייט. כלומר, הוא אמור בפסקה אחת "למכור" אתכם בצורה מספיק יעילה כדי שיפתחו ויקראו את קורות החיים שלכם. בפסקה אחת המעסיק צריך להבין (זו הבנה מאד מהירה ואינטואיטיבית) כמה דברים:
1. המכתב הזה נכתב במיוחד אלי
2. המועמד הזה מתאים בול למה שאני מחפש במשרה הספציפית
3. המועמד הוא בחור מיוחד, רהוט, נבון ומבין עניין.
הפניה צריכה לכלול שילוב של כל השלושה, והנה דוגמא: שובבית שמעוני מעוניינת לפנות למשרה של מפיק/ת פוסט באולפן אנימציה. הבעיה היא שלשובבית יש ניסיון רק בהפקת פוסט של טלויזיה. היא צריכה להדגיש את היתרונות ואת התכונות שהופכות אותה למתאימה דווקא למשרה זו:
אנימציה היא אחד הדברים האהובים עלי בעולם (משפט ייחודי למשרה ומסקרן) ואני ממש אשמח להפוך את התחום למקצוע. (מוטיבציה) יש לי ניסיון רב בהפקת פוסט לתכניות טלויזיה (מתוך המשפט ברור שאין ניסיון באנימציה אך יש ניסיון מקביל) אני מנוסה בניהול צוותים קריאייטיביים ובעמידה בלוחות זמנים. (מאפייני אישיות וניסיון מקצועי) יודעת תוכנות AVID ואפטר. (ערך מוסף למעסיק) מצורפים קורות חיים עם פירוט הניסיון והכישורים. תודה רבה! שובבית.
למשרות קריאייטיביות, מומלץ להשמע קריאייטיבי. אם אתם פונים למשרה של קופירייטר, חשוב שהמעסיק יראה שאתם יודעים גם למכור את עצמכם. אם אתם פונים למשרת תסריטאי, חשוב לדעת לספר את הסיפור שלכם.
שימו לב שחשוב מאד לכתוב את המכתב בבוקסה של ההודעה עצמה ולא לצרף קובץ נפרד. לא כל המעסיקים פותחים את הקבצים תיכף ומיד.
אז, צאו לדרך!






