חמישה תירוצים שבגללם אתם לא עושים משחקים
צילום: DPC
יש לכם רעיון למשחק. אתם מספרים אותו לחברים שלכם והם נגנבים. אתם לא ישנים בלילה מרוב התרגשות. אתם מתחילים לכתוב מסמכים, לצייר מסכים ו… שום דבר לא קורה. אם הסיפור הזה נשמע לכם מוכר, כנראה שאתם משתמשים לפחות בתירוץ אחד מחמשת התירוצים כדי להצדיק את הסיבה שבגינה אין לכם משחק.
דורי אדר הוא מייסד בית ספר לעיצוב משחקים שפותח מחזור ממש עכשיו! ויש הנחה למי שמגיע דרך תעשיה
והתירוצים הם:
חייבים לדעת לכתוב קוד כדי לעשות משחק.
האמנם?
ב15 לאוקטובר 2015 משהו מוזר קרה בעולם הגיימינג. בראש טבלת המשחקים הטובים ביותר הכל הזמנים של האתר Metacritic, מעל משחקים מפלצתיים של חברות ענק, הופיע משחק קטן וקצת עקום שנראה, איך נאמר בעדינות, קצת לא קשור.
המשחק הוא Undertale, יצירתו הקטנה והמרגשת של בחור צעיר בשם טובי פוקס, שעשה את המשחק בחדר השינה והעלה אותו לחנויות ללא שום קמפיין באוקטובר האחרון.
שלושה חודשים אחרי ההשקה, טובי כבר מכר כ 300,000 עותקים, והמשחק זכה בתואר משחק השנה של IGN כשהוא משאיר אבק להפקות עצומות ועשירות.
לא רע עבור המשחק הראשון של בחור שלא כתב קוד מעולם.
כדי לכתוב את המשחק שלו טובי פוקס השתמש Game Maker, פלטפורמה ליצירת משחקים שאינה מצריכה קוד. כמו ש Wix לאתרי אינטרנט, רק למשחקי וידאו.
כיום יש מספר נאה של תוכנות המאפשרות לכל אחד לכתוב משחק מאפס, בלי ידע מוקדם בקוד. מדובר במהפכה בעולם המשחקים היות ואנשים ללא רקע טכני יכולים היום ליצור משחקים לדסקטופ ולמובייל ולמכור אותם בחנויות.
למעשה, כמה מהמשחקים האהובים עלי נכתבו על ידי אנשים שאינם אנשי תוכנה בהגדרתם, ויש הסבר טוב לכך בתירוץ מספר #2
מעצבי משחקים הם גיקים של מחשבים.
המשפט הזה בהחלט היה נכון בשנות השבעים כאשר מעצבי משחקים היו טכנאים. כיום, מעצבי המשחקים החדשים הם אנשי קולנוע, מעצבים גרפיים, תסריטאים ומספרי סיפורים.
קחו לדוגמא את Killing Mondays, זוג מפתחי משחקים שוודים שיצרו את משחק האימה Fran Bow.
לפני שהחליטו לעשות משחקים, Killing Mondays היו מפיקים סרטים קצרים וקליפים של מוזיקה. ברם ,הם לא היו מרוצים מהעבודות שלהם. הם הרגישו שהסיפורים שלהם גדולים מדי עבור הסרטים דלי התקציב שהיה באפשרותם להפיק. בחיפושם אחר דרכים נוספות לספר את הסיפורים שלהם, מצאו את מה שהם מכנים ״המדיום האולטימטיבי״.
במילים של הצמד: ״(משחקים מאפשרים לנו).. להיות עצמאיים וחסרי גבולות. לספר איזה סיפור שבא לנו, לבצע כל רעיון העולה על רוחינו ולהיות באינטרקציה עם הקהל שלנו. אלו הם היסודות של Killing Monday״.
אבל צריך המון כסף וצוות גדול על מנת לעשות משחק.
זו עובדה לא ידועה, אבל המשחקים הוידאליים ביותר בשנתיים האחרונות באפפ סטורז נעשו ללא תקציב בכלל. כמה דוגמאות:
Agario. עשרה מיליון הורדות בשבוע הראשון - ללא תקציב.
2048. המשחק הכי פופלרי באייטיונז של 2014 - ללא תקציב.
פלאפי בירד. 50 מיליון הורדות. ללא תקציב.
ברם, לא כל מפתח משחקים רוצה לעשות משחקים בסגנון הנ"ל ולפעמים צריך תקציב על מנת להגשים את הרעיונות שלכם למשחק. החדשות הטובות הן שמשחקים רבים מצליחים לקבל מימון דרך אתרי מימון המונים.
הקטגוריה הגדולה ביותר הKickstarter היא קטגוריית המשחקים, שגייסו סכום כולל של 461 מיליון דולר בשנים האחרונות. למעשה, אחד מכל שלושה משחקים מצליח לגייס את הכסף הדרוש בזמן הקמפיין.
המשחק שגייס הכי הרבה כסף בKickstarter, תוך שהוא קובע שיא חדש של כמות תומכים בפרוייקט יחיד (מעל ל219 אלף תומכים), הוא בכלל משחק קלפים בשם Exploding Kittens. הם ביקשו עשרת אלפים דולר וסיימו עם קצת פחות מתשעה מיליון.
זה בזבוז זמן לעשות משחק. רק גיימרים וילדיםֿ משחקים.
מיתוס נוסף שהיה רלוונטי לשנות השמונים ואיננו מחזיק עוד. הילדים שגדלו על ברכי המשחקים הדיגטליים המשיכו לשחק וכיום, הגיל של הגיימר הממוצע עומד על 37.
כולם משחקים. פעוטות בני 3 עד ונשים מבוגרות בנות 80 ויותר. משחקים הפכו לאינטרקציה הפופלרית ביותר של אנשים עם מכונות ותעשיית הגיימינג נחשבת לתעשיית התוכן הרווחית בעולם, יותר מקולנוע וטלויזיה.
משחקים הם כבר מזמן לא רק עבור גיימרים אלא תוכן המיועד לערב רב של אנשים.
קחו לדוגמא את המירוץ של ליאו לאוסקר, משחק הנועד לקדם את חברת הפרסום שמאחוריו.
המשחק הפך לויראלי בין לילה כאשר 1000 איש מחוברים בכל דקה איימו להפיל את השרתים של החברה.
דוגמא נוספת, חדר וחצי, המשחק החדש של קשת, שנכנסת לתחום המשחקים במטרה להעשיר את היצע התוכן שלה. 400 אלף הורדות אח"כ נראה שזה מהלך שעשוי להשתלם לה.
שני המשחקים, אגב, נעשו בפלטפרומות ליצירת משחקים בלי קוד ע״י יוצרים שאינם מתכנתים.
משחקים הם רק בשביל כיף ואני בחורה רצינית!
משחקים הם כיף, זה נכון. לפחות הטובים שבהם. אך בשנים האחרונות הם הפכו למשהו הרבה יותר גדול מתוכן להעביר איתו את הזמן.
יש משחקים היום בכל תחום. משחקי דוקומנטריים, נסיוניים, ומשחקי לימוד. משחקים ״אמיתיים״, שנועדים לאימון, סרטים אינטראקטיביים בVR, משחקים היסטוריים ומשחקים אישיים.
משחקים הפכו לתקשורת האינטראקיבית המסעירה ביותר בשנים האחרונות.
הם מסוגלים להעביר סיפור בדרך שאף מדיום אחר לא מסוגל לו, בצורה אינטרקאטיבית עם השחקנים ולא כתקשורת חד צדדית.
משחקים הם האומנות השמינית, וזה הזמן הכי טוב לשים את הרגל בדלת ולהיכנס.
אתם לא חייבים לדעת לתכנת, או שיהיה ברשותכם צוות גדול והרבה כסף.
מה שצריך זה להתחיל ללכלך את הידיים ולעשות.
כי מעצבי המשחקים החדשים הם אתם.