5 טעויות נפוצות בכתיבת תסריט

צילום: בנימה אישית
1. לא לדעת על מה אנחנו כותבים - זהו ללא ספק אחד הדברים שיכול להאריך את התהליך שלא לומר להפוך אותו לבלתי נגמר. טיפוסים יצירתיים שכמונו לא אוהבים גבולות ומסגרות, אבל לתסריט יש מבנה ולכל הפחות התחלה, אמצע וסוף. יש המון שאלות שכדאי שנענה עליהן עוד לפני שנקליד את האות הראשונה - באיזה מן עולם מתרחש הסיפור? מי הדמויות? מה קרה בחייהן? והשאלה הגדולה מכולן - על מה הסיפור שלנו? למה בחרנו לספר דווקא אותו?
תנסו לשאול את השאלות האלה שוב ושוב עד שהתשובות יתחילו להתבהר ורק אז תתיישבו לכתוב. התשובות עשויות להשתנות במהלך הכתיבה כמובן, אבל יתנו לנו וגם לסיפור כיוון יותר ברור.
וחוץ מזה, תמיד כדאי לדבוק באמרה הישנה "תכתוב את מה שאתה מכיר". זה תמיד מקום טוב להתחיל, בכל אחד מאיתנו יש סיפור, ואם כבר לגנוב סיפורים ממישהו, עדיף מעצמינו. והכוונה היא לא שתכתבו בהכרח דברים שקרו לכם אחד על אחד אלא שתכתבו על מה שחשוב לכם, שמעסיק אתכם.
2. גיבור פסיבי - טעות נפוצה שקרתה ועוד תקרה לרבים וטובים. אנחנו כותבים תסריט עם עלילה מתפתלת, דמויות מרתקות, ומהלכים מפתיעים ואז בקריאה חוזרת מגלים שהגיבור שלנו פסיבי לחלוטין. הדברים קורים לו הרבה יותר ממה שהוא גורם להם לקרות ומרבית הזמן הוא רק מגיב במקום לעשות בחירות רבות משמעות. גיבורים שיש להם קונפליקט פנימי שבא לידי ביטוי בהרהורים בעיקר וללא ביטוי חיצוני של ממש נוטים לשעמם ולעורר פחות הזדהות. הפרוטגוניסט שלנו לא חייב להיות דמות חביבה וקלה לעיכול בהכרח וגם לא חף מפגמים אבל הוא כן חייב שתהיה לו מספיק מוטיבציה לפעול, להתגבר על מכשולים ולהשתנות בתגובה למתרחש בעלילה. באופן אידיאלי, הגיבור צריך להיות מעורב כמעט בכל אירוע בתסריט, והחלטותיו ומעשיו צריכים להניע את העלילה.
3. חוסר קונפליקט - לפעמים בלי לשים לב אנחנו נמנעים מקונפליקט בכתיבה, בדיוק כפי שאנחנו נמנעים ממנו בחיים. אבל קונפליקט הוא הדלק שמניע את העלילה ודוחף את הדמויות לפעולה. בלעדיו אולי יש לכם תיאור דמות מרתק או פיסת חיים מקסימה אבל אין לכם ממש סיפור. קונפליקט בונה דמות - איך אותה דמות בוחרת להגיב לקונפליקטים שונים מגדיר את האופי שלה - בין אם תבחר להיכנע לחולשתה ולוותר או שתצליח להתגבר. קונפליקטים באים בסוגים שונים כמובן, הבחירה בידיכם - בין אם זהו קונפליקט פנימי שבו הגיבור חרד לקראת פגישת עבודה ומתלבט אם ללכת, או קונפליקט חיצוני שבדרך לפגישת העבודה הוא פוגש אקסית שמערערת אותו, או בכלל סביבתי, שבדרך לפגישה החשובה הוא נרטב לגמרי מגשם... כמובן לפי מה שמתאים לסיפור שלכם. תעברו שוב על התסריט שלכם ותוודאו שבכל סצנה יש קונפליקט. אם צריך תשנו את המזג אוויר, את מקום ההתרחשות ואפילו את אופיין ורצונן של הדמויות, העיקר שיהיה קונפליקט.
4. דמויות משנה שטוחות - אין דרך נוחה להכיר את הגיבור מלהגניב סצנה של שיחה שנונה עם הורה, אהוב לשעבר או אפילו זר שפגש באוטובוס. אבל קל לשכוח שגם דמויות המשנה האלה צריכות להיות עגולות ומלאות. כמובן שלא כל נהג מונית שיש לו שורה צריך סיפור רקע של עשרה עמודים אבל אם בחרתם להכניס דמות לתסריט שלכם, היא לא יכולה להיות לוח חלק שבעיקר שואל שאלות אסטרטגיות את הגיבור וגורם לו להגיד בדיוק את האינפורמציות שהיינו צריכים ממנו. כל דמות חייבת לעבור כאדם אמיתי שהפעולות והדיאלוג שלו תמיד מונעים על ידי רצונותיו, מטרותיו ועמדותיו.
5. דיאלוג - דיאלוג הוא אולי החלק הכי קשה בכתיבת תסריט כי הוא הכי סובייקטיבי. אין דרך אחת נכונה לכתוב דיאלוג אז צריך פשוט לנסות. ולמחוק ולנסות שוב. ושוב. עד שכשגם שתקריאו את זה לעצמכם בקול רם, זה לא יישמע מוזר ואפילו טוב. אז מתי זה נשמע לא טוב? יש אינספור סיבות שדיאלוג לא נשמע טוב אבל סיבה מרכזית היא כשהדמויות אומרות בדיוק מה שהן מתכוונות - בחיים אנחנו עושים זאת לעיתים נדירות ואותו דבר צריך להיות נכון בתסריט - לכל טקסט צריך להיות סאבטקסט, כלומר יש את מה שאנחנו אומרים ויש את מה שאנחנו מתכוונים והשניים הם לא בהכרח אותו דבר.
אז איך עושים את זה? תלמדו להקשיב. תראו סרטים טובים וממש תקשיבו לדיאלוג ואיך הוא נאמר. ועוד יותר חשוב, תקשיבו לאנשים. תלמדו לצותת ולשים לב לאוצר המילים, למקצבים השונים ולניואנסים הדקים דרכם אנשים מתבטאים. תקשיבו לא רק למה שאנשים אומרים אלא איך הם אומרים ולמה הם מתכוונים. ותמיד תזכרו שלעיתים מה שלא נאמר הרבה יותר חשוב ממה שכן.
אז אין תשובת קסם לאיך כותבים תסריט טוב, אבל אם תקדישו זמן לחמשת הנקודות האלה, אתם לפחות צעד אחד בכיוון הנכון.
המאמר מאת מרב נחום, תסריטאית ובימאית, יוצרת סדרת הדרמה "מגדלים באוויר" (ערוץ 10), מנחה את הסדנה: "בנימה אישית - סדנה לתסריטאות"
אתר: www.tasritov.com
מייל: meraviyot2@gmail.com




