כללים ראשונים לעיצוב רשת - אסתטיקה פונקציונלית

צילום: שולחן עם עציץ, סטודיו Bellia
בעולם האדריכלות ועיצוב הפנים, "אסתטיקה פונקציונלית" היא מושג בסיסי בעיצוב חלל המגורים: אנו שוהים בביתנו חלק גדול מהזמן, ואם הבית יהיה רק אסתטי אך לא פונקציונלי או פונקציונלי בלבד ללא אסתטיקה, המושג "נוחות ביתית" לא יוכל להתקיים.
כיום, גם אם אנו לא נמצאים בביתנו, את רוב זמננו אנו מעבירים בקרבת הכלים הדיגיטליים שלנו - המחשב האישי, הטאבלט או הסלולר. עם זאת, ולמרות הקידמה הטכנולוגית של המאה העשרים ואחת, העולם הדיגיטלי עדיין לא הפנים לגמרי את חשיבות שילוב העיצוב והאסתטיקה בפונקציונליות של המוצר.
יותר ויותר כנסים והרצאות עוסקים בחשיבות שיש לתת לנוחות המשתמש בעת בניית אפליקציה. השתתפתי פעם בהרצאה של בחור שמכר את הסטארטאפ שלו ללינקדאין, שסיפר כי בניגוד למה שחושבים – דוקא אם יש עוד חברות שעובדות על אותו הרעיון כמו שלך, סימן שיש לך סיכוי. בזכות הקהל הגדל, בזכות הדרישה ובזכות הגלובליות יש היום מקום לכולם.
אבל זה גם אומר עוד משהו: שאם אתם יוצאים עם תוכנה/אפליקציה או שירות שקיים כבר - קלות השימוש, נוחות הניווט והניראות (האסתטיקה) יכולים להטות את הכף לטובתכם. פונקציונליות אסתטית הפכה לצורך בסיסי גם בעולם הדיגיטלי, וחשוב לזכור - המוצרים שאליהם אנו נמשכים באופן טבעי הם אלה המציעים "נוחות ביתית".
עולם העיצוב אימץ לא מכבר את עיקרון K.I.S.S – ראשי התיבות של Keep it simple, stupid. לנוטריקון הזה, שהטביע חיל הים האמריקאי בשנות השישים לעיצוב המערכות שלו, יש שורשים הנעוצים עוד במאה ה-14 (occham's razor, לאונרדו דה וינצ'י ועוד): הפתרון הפשוט ביותר הוא הטוב ביותר. אסתטיקה פונקציונלית יכולה להגיע דרך עיצוב מינימליסטי או עיצוב בומבסטי, כל זמן שהשימוש נוח והמוצר אסתטי ופשוט לשימוש.
הנה מספר דוגמאות:

אינסטגרם - יישום חינמי לשיתוף תמונות וסרטוני וידאו קצרים. ישנם אינספור יישומים העושים בדיוק את אותו הדבר. היו איספור יישומים כאלה לפני אינסטגרם, ונוצרו אינספור אחרי אינסטגרם. מה שבידל את אינסטגרם מהשאר וגרם לייצור קהילת משתמשים עצומה ולבסוף לרכישה על ידי פייסבוק, היה האסתטיקה הפונקציונלית של המוצר: היא מדויקת להפליא, ומניעה את המשתמש לפעולה, לשיתוף ולהשראה.

Foursquare – יישום מובייל חברתי המאפשר למשתמשים לחלוק את המיקום שלהם עם חברים. כמה יישומים כאלה אתם מכירים? להבדיל מהשאר, ביישום הזה השילוב בין העיצוב לפונקציונליות מדויק, מה שהפך אותו לפופולרי ביותר.

הגדיל לעשות wetransfer – היישום ההולנדי ששינה את טרנד העיצוב בתחום אחסון הקבצים ב-180 מעלות. עד הגעתו של יישום זה, כל אתרי אחסון הקבצים נראו והרגישו כמו מחסן כאוטי אמיתי. הגאונות של wetransfer באה לידי ביטוי במינימליזם - אזור הורדה קטנטן ותמונת רקע שממלאת את המסך ומעניקה חוויה. הפשטות והאסתטיקה הפונקציונלית עשו את היישום הזה למוביל בתחומו.

אולי בהשפעת wetransfer, גם בפינטרסט הרשו לעצמם להיות נקיים ומינימליסטיים בגרסתם החדשה.
והנה דוגמאות לסטארטאפים פחות מוכרים, אבל בהחלט מבטיחים, שעושים שימוש מצויין באסתטיקה פונקציונלית:

Flavors מאפשר יצירת אתר המאגד בתוכו את כל הרשתות החברתיות של המשתמש.

Editd - סטארטאפ מצליח בתחום האופנה המקשר בין ריטיילרים בעולם.
אך מה כשהחברה עוסקת במידע מורכב וטכני, או מידע רפואי הדורש הסברים מפורטים ועמוקים יותר? זו בדיוק הסיבה להופעתם המחודשת של האינפוגרפיקות (המחשה חזותית של מידע באמצעות איורים). האתגר להעביר מידע טכני מורכב באופן אסתטי וחווייתי הוא גדול, אך אפשרי בהחלט. כיצד עושים זאת? נגלה בפוסט נוסף בקרוב.
לחלק השישי בסדרה: מי אתה קהל נכבד?
המאמר נכתב ע"י הדס דרכלי, ייעוץ וליווי פרוייקטים דיגיטלים
www.kapara.com
hadas@kapara.com




