מבוגרים כחולים - ילדים אדומים
הדס דרכלי - כפרה.קום
|
08.08.2013
|
על הפסיכולוגיה שמאחורי הצבעים – מאמר חמישי בסדרת היסודות לעיצוב רשת

צילום: הדמיה ממוחשבת
יש רגעים בחיים שבהם אתה יודע שהתאהבת. זה יכול להיות באדם, בספר, בכלי נגינה או בתחביב.
לי זה קרה בגיל 16 עם צבע, כאשר המורה לאומנות הציגה לפנינו את מארק רותקו – אמן מזרם האקספרסיוניזם האמריקאי המופשט שחקר שדות צבע, באופן הבא:
הציורים מעבירים מנעד שלם של רגשות. השימוש בצבע יכול לרגש, להשפיע ולשנות מצב רוח ודוגמא זו, מראה זאת הלכה למעשה.
משמעות הצבע והשפעתו על האדם ריתקו מאז ומתמיד את האמנים, הביולוגים, הפסיכולוגים והחוקרים השונים. כיום, לאחר אינספור מחקרים, יש הסכמה מלאה לגבי השפעתו הרבה של הצבע על רגשותינו. עובדה: אנו מושפעים מצבעים ברמה ביולוגית, והעדפותינו לגבי צבעוניות משתנה בהתאם לגיל, מצב רגשי והסביבה החברתית שבה אנו נמצאים.
מאחר וצבעים עובדים בצורה ישירה על מערכת הרגשות שלנו, צבעוניות שונה תמלא אחר צורך שונה, ותשפיע עלינו בצורה רגשית שונה. חשוב לזכור כי לצבע יש כוח והשפעה לשני כיוונים, ה-"light side” וה-"dark side”.
שימוש בצבע צריך להיות מאוזן ונכון ביחס לשאר הצבעים שנבחרו כדי לא ליצור התנגשות. כפי שניתן לראות בציוריו של רותקו, שימוש בצבעים יכול ליצור שמחה או עצב, רוגע או חוסר סבלנות, רכות או אגרסיביות, פחד ואי-נוחות או שלווה ורגיעה אצל הצופה.
לא בכדי בעולם המערבי מדי המשטרה הם בגווני כחול, בתי חולים ומדי צוות הרופאים בגווני ירוק, ותמרורי "עצור" באדום.

בתמונה: שלטי עצור מאיראן, ישראל, איטליה וטוויאן
באופן כללי, מבוגרים מעדיפים את הצבע הכחול ורק אחריו אדום, ירוק וכו' ואילו ילדים מעדיפים אדום וצהוב ואז כחול (Terwogt and Hoeksma 1995).
ניתן לחלק את צבעי הבסיס על פי סדר השפעתם על הרגשות שלנו: אדום, כתום, צהוב, ירוק, כחול וסגול:
1 – הצורך ההשרדותי הראשון – אוכל ומין
אדום - זיהוי סכנה, מזון ורבייה (מיניות) – דינמיות, תשומת לב מידית, תשוקה, אגרסיביות, מעורר, אנרגטי. יצרי.
כתום – תיאבון, טעם, חושניות, אופטימיות, ילדותיות, playfulness, חיוניות
2 – הצורך בביטחון
כחול – עומק , ביטחון, שקט, סדר, אחראיות, שלווה, מוסריות, אוטוריטה, שמימי
3 – הצורך החברתי
צהוב - שאפתנות, קלילות, פתיחות, עליזות, יצירתיות, שמחה, חברתיות, אינטנסיביות ילדותית.
4 – הצורך בבריאות והשאיפה לאיזון
ירוק – צבע הטבע, הרמוניה, גדילה, בריאות, נקיון, מעורר תקוה, התפתחות, well being
5 – הצורך במעבר, בעל טבעי, הגשמה עצמית
סגול – אינטואיציה, דמיון, אמנות, חלומות, מאווים, ספיריטואליזם
מעט על שחור ולבן: לבן הוא צבע המורכב מכל ספקטרום הצבעים יחדיו. שחור לעומתו אינו צבע אלא מחסור בצבע. אובייקט לבן המואר באור לבן למעשה משקף בחזרה את כל הצבעים, ואילו אובייקט שחור המואר באור לבן "בולע" את כל הצבעים ואינו משקף צבע. השחור והלבן הם קצהו של אותו החוט, והאחד אינו יכול להתקיים ללא האחר.
הלבן מסמל ידע, ניקיון, טוהר, אמת, פשטות, בהירות, שלמות – סך כל האלמנטים.
השחור מסמל ידע פנימי, מסתורין, דרמתיות, אלגנטיות, אי ודאות, ריק (void), התמסרות.
האפור נמצא בין השחור ללבן, ולכן יהיה רלוונטי בצרכים הדורשים הצבת גבולות, חשיבה מנטלית, ריכוז, דיוק ותאום.
הניגוד המוחלט בין השחור והלבן די שימושי בעולם העיצוב. כך לדוגמה, כשאנו רוצים לבדוק לוגו חדש, תמיד נבדוק אותו תחילה בשחור ולבן, כדי לדייק את המסר העובר ללא צבע. רק אחר כך נפנה לחידוד המסר או להוספת נדבכים על המסר הקיים בעזרת צבעוניות.
מנעד הגוונים של כל צבע וצבע הוא אין סופי, אז איך ניתן לדעת מהו הגוון המתאים כשמדובר במוצר דיגיטלי? ישנם כמה גורמים המשפיעים על בחירת גוון:
1 – לכל מעצב, כמו לכל צייר, יש את סקאלת הגוונים המועדפת עליו. אין כאן טוב ורע, אלא טעם אישי ודיוק הזהות של המוצר שלכם. כשאתם בוחרים סטודיו או המעצב שילוו את הסטארט אפ שלכם, עליכם לבדוק האם אתם מתחברים לסקאלת הגוונים שבה הם נוהגים להשתמש.
2 – סטייל וטרנד – כמו בכל עולם, גם בעולם הוירטואלי ישנם טרנדים, גם בכל הנוגע לצבעוניות. לעתים (בעיקר במוצרים המיועדים לקהילת משתמשים גדולה) יש לבדוק מהו הטרנד ולהתאים את המוצר (כמו האייקון הירוק של וואטס-אפ הזהה בצבעיו לאייקון הסמס) - הזהות הפונקציונלית כבר נוצרה, וכל שנותר לעשות הוא לאמץ אותה.
3 - תאימות המוצר – האם המוצר שלכם יהיה שמיש ביום או בלילה, האם למוצר יש מוצרים פיזיים נלווים (כמו אריזה מיוחדת), האם המוצר מנוייד ממקום למקום (משאית הנושאת משלוח, לדוגמה, תיצבע בגוון חזק וחי יותר שיראה למרחוק) או שהוא דיגיטלי בלבד? תשובות לשאלות אלה יעזרו בהתאמת הצבע והגוון שילוו את מוצר שלכם.
רותקו לא קרא לתמונות שלו בשם, אלא רק מספר אותם. הוא טען שהקישור המילולי מפריע לצופה לאמץ את החוויה הרגשית והמיסטית ששדות הצבע מעבירים. תודות לעבודותיו אנו מודעים יותר לעוצמות העמוקות של עולם הצבעים, ואנו יכולים להשתמש בכוח הזה בצורה מאוזנת ומושכלת כדי להציג את המוצר שלנו באופן ברור, ולהנגיש אותו לקהל שלנו.
אסיים במשחק קטן – אתר colorquiz החוקר ומפתח את נושא משמעות הצבעים מבחינה פסיכולוגית, יצר משחק המבוסס על תוצאות מחקריהם המאפשר אבחון של מצב הרוח בהתאם לצבעים הנבחרים. בהצלחה.
למבחן colorquiz
אולי זה יעניין אותך...
הכל מבינה 7 - הקסם טמון בבקשה
כנס הכל מבינה 7 יתקיים ב 7 בדצמבר במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב, עם 1000 משתתפים ו 17 מרצים מפסגת התעשיה
פסטיבל הקולנוע האיראני הראשון בישראל - יתקיים בשדרות!
בעוד המתיחות בין ישראל לאיראן נמצאת בשיאה, דווקא משדרות יוצאת יוזמה יוצאת דופן של תרבות, קולנוע ומוזיקה.
מרצי הבינה המלאכותית המובילים לעונת הלמידה 2025-2026
סקירה חדשה של מרצי ומרצות הבינה המלאכותית לשנת 2025-2026 מהתשתית והרגולציה ועד קריאייטיב, אודיו ואוטומציה.
"סביבה צעירה ודינאמית": מילון השקרים הקטנים של מודעות הדרושים
כולם רוצים לגייס - אבל למה להיות ישירים כשאפשר למרוח
מהפרסום לגיוס: איך קמפיינים הופכים למועמדים בעידן של דיגיטל חכם?
ולמה מנהלי דיגיטל ומנהלי קמפיינים חייבים להבין איך עובדת מערכת גיוס עובדים?




