7 כללים ראשונים לעיצוב רשת - לוגואים, סמלים ומה שבינהם
הדס דרכלי - כפרה.קום
|
21.07.2013
|
הסמלים הראשונים בהיסטוריה היו פיקטוגרפים, ואלה הם היסודות הראשונים של השפה הכתובה והתקשורת דרכה. חשיבות הלוגו – כתבה רביעית בסדרה

צילום: לוגו fedex
כל מעצב יתקל מתישהו בחייו בסיפור ההצלחה של חברת FedEx. הלוגו של פדקס נחשב אחד הלוגואים המוצלחים בעולם בקהילת המעצבים (ואף מחוצה לה). המגזין Rolling Stones הכתיר אותו כאחד משמונת הלוגואים הטובים ביותר שיוצרו באמריקה, בגליון הנושא את הכותרת "35 שנה לאייקון האמריקאי".
ומה הסוד? – הביטו היטב:

הסמלים הראשונים בהיסטוריה היו פיקטוגרפים. אלה הם היסודות הראשונים של השפה הכתובה שלנו. הסמלים הראשונים חיקו את הצורות שבטבע, תוך שימוש בכמה צורות גיאומטריות בסיסיות הקיימות בכל אורגניזם בטבע: מרובע, עיגול ומשולש, שעל גביהם נבנות צורות מורכבות נוספות. השימוש בסמלים הוא אינטואיטיבי, שכן כשהמוח נתקל באובייקט הוא מיד ניגש אל "מגירות הזיכרון" ומחפש משהו הדומה לצורה שראה – זו פעולה אינסטנקטיבית הישרדותית כדי לזהות סכנה או חיים בעת הצורך. המשמעות של הסמל מועברת דרך הדימיון שלו לאובייקט פיזי שאנחנו כבר מכירים.
עברו כמה אלפי שנים, הדנ"א שלנו נותר פחות או יותר כשהיה, והצורות הללו עדיין רלוונטיות לתפיסה החזותית שלנו וליכולת הניתוח שלנו.
לרוב החברות בעולם יש צורה או אייקון הממתגות אותן, ומלוות את הכיתוב הויזואלי של שמן. הסיבה נעוצה בשתי ההמיספרות (מוחיות) של המוח שלנו ובתהליכים השונים שמבצעים בכל המיספירה: הצד הימני של המוח אחראי על הניתוח החזותי - צבע, צורה, צליל, אינטואיציה ועוד; הצד השמאלי מופקד על הניתוח המילולי-לוגי, תפקודי שפה, סדר פעולות וכו'.
הגאונות של הלוגו של פדקס נעוצה בשילוב המימד החזותי והמילולי, תוך ניצול המרחב השלילי (negative space) כדי לבצע זאת. החץ ה"בלתי נראה" שבין המילים (שילוב של משולש ומלבן היוצר סמל ארכיטיפי של תנועה לכיוון) משפיע על התת מודע שלנו – כך אנו מזהים את מהות המוצר בשניות.
האייקון המלווה את סבב מרוצי המכוניות היוקרתי בעולם, פורמולה אחת, הוא דוגמה ללוגו נוסף המשלב צורה, צבע ומספר תוך שימוש במרחב שלילי:

ניתן למצוא אינספור דוגמאות לאייקונים המחביאים במרחב השלילי שלהם צורות הטומנות בחובן משמעויות נוספות – סמל הבית, סמל העולם, סמל מגן דוד, פתיתי שלג ועוד.
בתחום אינטרנטי יותר, אחד הלוגואים הותיקים והמוצלחים ביותר מדגים את הפסיכולוגיה שבמיתוג:

בלוגו של אמזון יש הכל: הוא רציני ונוכח מצד אחד, אנושי ומזמין מצד שני. את החץ אנו רואים מיד, ודי מהר אפשר לראות שהוא למעשה גם חיוך. מי שתר אחר שירות לקוחות יראה ראשית את החיוך, ומי שחפץ במהירות ויעילות יראה קודם את החץ.
המיקום של האלמנט הגרפי גם הוא אינו מקרי, ומשמש רפרנט לביטוי from a to z – או "יש לנו יש הכל, מא' ועד ת'”, ולא היה צורך בכתיבת הביטוי שכן המשמעות כבר הועברה באופן ויזואלי.
לסיכום, השילוב בין המימד החזותי למימד המילולי, אם תוך שימוש במרחב שלילי ואם בלעדיו, מעניק חיים ומשמעות ללוגו שלא ניתן להעביר בדרך אחרת, ודאי שלא כה מהירה ואפקטיבית. אם אתה יזם, משקיע, בעל חברה או בעל תפקיד המעוניין לקדם מוצר, סביר שכבר הכרת בחשיבותו של המיתוג. בעת יצירתו של הלוגו המלווה את החברה, מומלץ לחשוב על קהל היעד גם מההיבט הפסיכולוגי: האם התוכן שמאחורי המותג מתאים יותר לקהל בעלי נטייה לחשיבה מהצד הימני או השמאלי של המוח? האם כדאי לשים דגש על המימד החזותי או על המימד המילולי? מה יעביר בצורה הטובה ביותר את ערכי המותג? ובצעד אחד רחוק יותר – האם ניתן להעמיק את התהליך ולמצוא דרך להציג את המותג תוך שימוש בשני המימדים ולוודא העברה של מסר בצורה ברורה ומידית לקהל מגוון ורחב יותר?
אולי זה יעניין אותך...
הכל מבינה 7 - הקסם טמון בבקשה
כנס הכל מבינה 7 יתקיים ב 7 בדצמבר במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב, עם 1000 משתתפים ו 17 מרצים מפסגת התעשיה
פסטיבל הקולנוע האיראני הראשון בישראל - יתקיים בשדרות!
בעוד המתיחות בין ישראל לאיראן נמצאת בשיאה, דווקא משדרות יוצאת יוזמה יוצאת דופן של תרבות, קולנוע ומוזיקה.
מרצי הבינה המלאכותית המובילים לעונת הלמידה 2025-2026
סקירה חדשה של מרצי ומרצות הבינה המלאכותית לשנת 2025-2026 מהתשתית והרגולציה ועד קריאייטיב, אודיו ואוטומציה.
"סביבה צעירה ודינאמית": מילון השקרים הקטנים של מודעות הדרושים
כולם רוצים לגייס - אבל למה להיות ישירים כשאפשר למרוח
מהפרסום לגיוס: איך קמפיינים הופכים למועמדים בעידן של דיגיטל חכם?
ולמה מנהלי דיגיטל ומנהלי קמפיינים חייבים להבין איך עובדת מערכת גיוס עובדים?




