חווית משתמש - תהליך העיצוב
שחר נאור - כפרה.קום
|
03.07.2013
|
7 כללים ראשונים לעיצוב רשת, כתבה שלישית בסדרה

צילום: פוסטר כמעיין המתגבר
“אם תהליך הכתיבה היצירתית הוא תרגום של רעיון אבסטרקטי אל המוצק, ישנן שלוש רמות של כתיבה; תרגום רעיון ישן (קיים) בעזרת אמצעים ספרותיים קיימים (דמויות, מאורעות או מצבים שכבר השתמשו בהם בעבר לאותו הצורך) – רוב ספרות הטראש הפופולרית; תרגום של רעיון ישן בעזרת אמצעים ספרותיים חדשים ומקוריים – רוב הספרות הטובה; ויצירת רעיון אבסטרקטי חדש, ותרגומו דרך אמצעים ספרותיים מקוריים. זו הדרך שלי" - איין ראנד.
הסופרת והפילוסופית האמריקאית, מחברת "מרד הנפילים" (“Atlas Shrugged”) ו"אנו החיים" (“We the Living”), בחרה להציג את רעיונותיה בספרה "כמעין המתגבר" (“The Fountainhead”) דרך דמותו של האדריכל האוורד רורק, הדבק בנחישות בעקרונותיו ומסרב להתפשר על עבודתו ועל ערכיו, דמות שאיפשרה לראנד לקדם את פילוסופיית האקטיביזם שלה, הדוגלת בחירות הפרט ובחשיבה עצמאית.
כל אדריכל, החל בממוצע שבהם וכלה בעצמאיים והיצירתיים ביותר, מתחיל את עבודתו בתדריך, המאפיין את העבודה. עבודתו של המעצב מתחילה באותה הנקודה, כשרמת מעורבותו מנקודה זו והלאה, בדיוק כמו זו של האדריכל – נקבעת על ידי הלקוח שלו.
לאחר שקיבל את רשמית הדרישות, הבקשות, והיעדים, אדריכל יתחיל באיסוף מידע, סיור באתר הבנייה, בדיקת תוכניות קיימות ויצירת תוכנית עבודה. אצל המעצב, זהו שלב האיפיון: הגדרות מדוייקות ומפורטות של המוצר הדיגיטלי, מפת אתר מלאה, המודלים המופיעים בכל מסך, הקישור בין המסכים וכו' – כל אלה מקבילים למבנה הבית, מבפנים ומבחוץ, לרשת החשמל והאינסטלציה, מספר החדרים ומיקום הקירות. לקוח מנוסה יוכל לייצר חלק גדול מהרשימה בעצמו, אך טוב יעשה אם ישתמש בבעל המקצוע – המעצב – על מנת ליצור את האיפיון המפורט. מעבר לבהירות שמאפשרת יצירת מסמך האיפיון, היא מאפשרת גם תיאום ציפיות בין המעצב ללקוח, הערכת עלויות ריאלית, ואפשרות לאיתור מראש של בעיות ואתגרים העשויים להופיע בהמשך התהליך, בעיקר כאלה שפתרונם בשלב זה עשוי לחסוך ללקוח הון עתק. כמו כן, מסמך טכני מפורט שניתן לחזור אליו בכל עת נותן נקודת מוצא ובקרה על התהליך כולו: ככל שהמוצר מורכב יותר משתתפים בפיתוחו מספר גדול יותר של אנשים, ויש חשיבות עליונה לשמור כל העת על שפה משותפת ומטרה ברורה ומדוייקת.
לאחר שלב האיפיון, האדריכל ייגש ליצירת ה-floor plan, או רישום העיצוב הסכמטי. המעצב ייגש באותו האופן ליצירת wire frame. לאחר שקיבל את כל המידע אודות קהל היעד והפונקציונליות המלאה של המוצר הדיגיטלי, המעצב יחל ברישום הזרימה של התהליך אותו יעבור המשתמש הסופי של המוצר – תיאור סכמטי, מסך אחרי מסך, כולל כל הפרמטרים שפורטו באיפיון. כל כפתור ומודול במוצר הדיגיטלי מוביל לפעולה מסויימת, שתיקח אותנו הלאה בתרשים הזרימה, עד לפעולה הסופית.
כשהאדריכל ניגש לעבודה המעשית, הוא משתמש בקבלן ובאנשי מקצוע כדי להגשים את חזונו של הלקוח. בעולם הדיגיטלי, לרשות הלקוח עומד צוות הפיתוח. להבדיל מתהליך בניית בניין, בבניית מוצר דיגיטלי צוות הפיתוח לא בונה מיד את החלקים שיהיו החלקים הסופיים של המוצר. הפיתוח מתחיל בבניית אב-טיפוס (prototype) לכל מודול המתואר באיפיון, מה שמאפשר יצירת מוצר המתפקד אינטראקטיבית ברמת ה-wireframe, לפני המוצר המוגמר והמעוצב. שלב זה מאפשר ביצוע בדיקות, עדכונים ושיפורים לכל פעולה אפשרית במוצר הדיגיטלי. בשלב ביניים חשוב הזה, שבו המוצר עדיין בשלב התיכנון אך כבר מאפשר אינטראקטיביות, נוכל לבצע גם את בדיקות השימושיות הראשוניות ולגלות פתרונות חדשים ודרכי פעולה חדשות.
האדריכל והקבלן סיימו את שלב בניית התשתיות, הבניין עומד על תילו, ושלב עיצוב הפנים מתחיל. התהליך הדיגיטלי המקביל הוא עיצוב ממשק המשתמש הגרפי (GUI). המוצר יקבל את המיתוג שלו, הלבוש הויזואלי והניראות הייחודית שלו. תתגבש השפה הגרפית, הטיפוגרפיה, האייקונים, הצבעים והמשחקיות, במקביל לליטוש הסופי של הפונקציונליות שמבצע צוות הפיתוח.
לאחר שהושלם עיצוב ממשק המשתמש הגרפי, ההקבלה בין האדריכל למעצב מסתיימת. האדריכל מעצב עבור הלקוח, שהוא ברוב המקרים גם המשתמש הסופי. גם במקרים המיוחדים בהם הלקוח אינו המשתמש הסופי, כמו בניית קניון או בניין משרדים, לאחר הבנייה הפיזית ועיצוב הפנים אין מקום לשינויים והתאמות בעולם הפיזי.
לעומת זאת, העולם הדיגיטלי מכוון את מוצריו לקהל אינסופי של משתמשים. לכן הוא סלחני יותר, ומאפשר לנו להשלים את התהליך באמצעות בדיקת שימושיות סופית, הבודקת גם את הפונקציונליות שכבר הושלמה, וגם את הממשק הגרפי. תוצאות הבדיקה הזו יאפשרו לנו לוודא שלא פיספסנו דבר לאורך הדרך, ושהמוצר הסופי פשוט וברור עבור כל משתמש פוטנציאלי.
בסיומה של בדיקת השימושיות נוכל לצאת עם גרסת בטא של המוצר, שתאפשר לנו לקבל פידבק מקהל רחב הרבה יותר ולבצע גימור מושלם למוצר הדיגיטלי שלנו.
תהליך עיצוב המבוצע תוך תכנון מדוקדק, חשיבה מקורית וביצוע מקצועי אינו תהליך פשוט או קצר, אבל לתוצאות הסופיות של תהליך מוצלח לא ניתן להגיע תוך שימוש בקיצורי דרך.
“A house can have integrity, just like a person; and just as seldom” - הווארד רורק, אדריכל, איין ראנד.
המאמר נכתב ע"י שחר נאור - סטודיו כפרה.קום
אולי זה יעניין אותך...
הכל מבינה 7 - הקסם טמון בבקשה
כנס הכל מבינה 7 יתקיים ב 7 בדצמבר במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב, עם 1000 משתתפים ו 17 מרצים מפסגת התעשיה
פסטיבל הקולנוע האיראני הראשון בישראל - יתקיים בשדרות!
בעוד המתיחות בין ישראל לאיראן נמצאת בשיאה, דווקא משדרות יוצאת יוזמה יוצאת דופן של תרבות, קולנוע ומוזיקה.
מרצי הבינה המלאכותית המובילים לעונת הלמידה 2025-2026
סקירה חדשה של מרצי ומרצות הבינה המלאכותית לשנת 2025-2026 מהתשתית והרגולציה ועד קריאייטיב, אודיו ואוטומציה.
"סביבה צעירה ודינאמית": מילון השקרים הקטנים של מודעות הדרושים
כולם רוצים לגייס - אבל למה להיות ישירים כשאפשר למרוח
מהפרסום לגיוס: איך קמפיינים הופכים למועמדים בעידן של דיגיטל חכם?
ולמה מנהלי דיגיטל ומנהלי קמפיינים חייבים להבין איך עובדת מערכת גיוס עובדים?




