מוכרים סודות עם המפיק אריק הניג
NBA, מונית הכסף, דוקומנטרים, אולפן- והכל- איש אחד.

צילום: יח"צ
והיום איתנו אריק הניג, מפיק, ALL AROUND PLAYER כהגדרתו, שישב יום מושלג אחד במלון בארה"ב וצפה בטלויזיה בתכנית שבישראל עדיין לא שמעו עליה- "מונית הכסף". תוך 24 שעות רכש את הפורמט, עשה לו עליה חוקית לישראל, והוא פה איתנו לספר לנו על מונית הכסף, על ה NBA, על רבין ופרס ושלל תובנות מתקופה ארוכה של עשיה.
• איך הגעת לתחום ההפקה? מה הייתה העבודה הראשונה שלך בתחום?
אני בעצם All around Player – יזם, מפיק, עיתונאי ויוצר… מאז גיל 10 ידעתי שיש לי כושר ביטוי וכתיבה.
הנוסחה שבונה איש תקשורת טוב היא יכולת ניסוח וסקרנות רבה, מה ששונה אצלי מאחרים הוא שאני לא איש תקשורת קונבנציונאלי, אני אמנם כבר מעל 20 שנה בתקשורת אבל עשיתי המון סוגי עבודות, גם עבודות מחוץ לתקשורת כמו בהדרכת נוער ובאל-על, וגם בתוך התקשורת- פרילאנס בגלי צה"ל, קול ישראל, מעריב… ככה למעשה הגעתי בעצם לתחום העיסוק הראשי בחיי- יועץ בינלאומי של נשיא ה NBA דייויד שטרן.
ריאיינתי אותו ביום כניסתו לתפקיד לפני 25 שנה, התפתחה בינינו כימיה, הוא שמע את הרעיונות שלי והתלהב מאד- הוא רצה אז ש NBA תהיה פרושה בכל העולם… אני אמרתי לו שאני רוצה לנסות את המודל הראשון בעולם בישראל, ויצרתי ממלכה קטנה של NBA בארץ. בשנת 1990 אמרתי לו שלא מוצאת חן בעיני הדרך בה משודרים שידורי ה NBA בארץ, הוא אמר לי "תעשה את זה לבד" ונתן לי את הזיכיון הבלעדי. ככה התחילה הקריירה האמיתית שלי בתקשורת ה"רצינית". לקחתי את הפרויקט של שידורי NBA במסגרת ערוץ 2 הניסיוני, הפקתי, ביימתי,שידרתי… והשאר היסטוריה.
• איך הגעת למונית הכסף?
תמיד עבדתי לבד, אני לא מסוגל שאומרים לי מה לעשות… למעט מנכ"ל קשת אבי ניר, ושותפי לעבודה וליצירה יורם זק , שאת דעתם אני מוכן לקבל.
את הסרט הדוקומנטרי הראשון שלי, "הגביע הקדוש", יצרתי עם שני במאים צעירים אלמונים- יורם זק וחגי לפיד. אבי ניר, בתור מנהל קשת, אישר את ההפקה ויחד יצאנו לדרך. אחר כך עשיתי סרט לערוץ 8 על מאחורי הקלעים של ה NBA, עם אותו צוות, והדבר הפך למודל מוצלח של עבודה.
לעניין המונית- כל פברואר אני נוסע לארה"ב למשחק האולסטאר של ה NBA. שנה אחת היה כל כך קר שהייתי תקוע במלון… זיפזפתי כמנהגי בטלויזיה בחדר במלון, ופתאום בערוץ דיסקברי בשעה שש אחה"צ ראיתי את מונית הכסף. תוך 2 שניות ידעתי שזה הבינגו שלי, תוך 24 שעות רכשתי את הזכויות כשאני בטוח בהצלחה של התכנית. הבאתי את זה לאבי ניר, והרמנו את התכנית. ההתחלה לא הייתה כל כך מוצלחת ובעצה אחת החלטנו לחזור ל"צוות המנצח" ולהביא את יורם זק לערוך את התכנית. יורם הביא איתו את החבר הטוב שלו עידו רונבלום, והתוצאה- אחד מממוצרי הטלויזיה הטובים אי פעם בארץ, ומבחינת עלות תועלת הדבר הכי מוצלח שהיה כאן.
• ומאז המונית?
המונית עשתה לי טוב מכל הבחינות, ומאז אין לי רגע דל. אני נמצא הרבה על הקו ישראל ארה"ב לצורך תפקידי ב NBA ולצורך הפקת 2 סרטים על עומרי כספי- אחד שודר במסגרת "עובדה" בבימויו של בן שני, והשני שישודר בקשת ובערוץ ה NBA
• באיזה עבודה שלך אתה הכי מתבייש?
ב 2003 עשיתי משהו שאני לא מבין בו הרבה וכמעט הפסדתי את המכנסיים… תכנית בידור לערוץ 10 עם שרה'לה שרון. חשבתי להתנסות בהפקה שאני לא מכיר ותוך כדי ההפקה ערוץ 10 התרסק ואני הייתי בין המפיקים האומללים שנפלו קורבן על מזבח הכישלון של ערוץ 10
• באיזה עבודה שלך אתה הכי גאה?
זה כמו להגיד איזה ילד שלך אתה הכי אוהב, אבל אם צריך לבחור אחד זה הסרט על רבין ופרס שהתבשל אצלי 20 שנה… בתור אחד מנערי רבין הייתי עד מקרוב למלחמת העולמות בין רבין לפרס, וכבר אז ידעתי כאיש תקשורת שיום אחד אני אעשה מזה משהו, בעיתון ברדיו או בטלויזיה. בסוף יצא סרט יוצא מן הכלל שיצרתי במו ידי, והיום אני מסתובב איתו כמו אבא גאה בפסטיבלים, והוא גורף תשבחות יוצאות מהכלל.
• נגיד שהפקה זה כור גרעיני בדרום הארץ, ונגיד שאתה וענונו, ונגיד ששילמנו לך מיליארד דולר- בוא תמכור לנו 5 סודות בדרך להצלחה
זה דברים שנולדים איתם אבל אני אנסה לנתח את זה מהצד-
קודם כל חייבים כישורים בסיסיים כמו יכולת אירגון ודומיננטיות
אח"כ- נחישות וביטחון עצמי, לא לוותר אף פעם, לא להתפשר, תמיד להיות סקרן.
• מי נותן לך השראה?
יש רשימה ארוכה מנשוא, אני מאד ורסטילי בעיסוקים שלי ולכל תחום יש לי מקור השראה אחר. אני יכול לחלק את הרשימה ל 2 – כאלה שאני קשור אליהם באופן אישי- כמו יצחק רבין, דייויד שטרן (נשיא ה NBA ) מייקל ג'ורדן וכמובן שותפי ליצירה אבי ניר ויורם זק שאני מאד מעריך אותם ואת מקצועיותם…מאלה שאני לא מכיר אפשר לספור את מרטין סקורסזה, לאונרד כהן, מריל סטריפ ורוברט דה נירו.
• אם לא היית מפיק מה היית בוחר להיות ולמה?
כוכב כדורגל, כי אני לא מספיק גבוה כדי לשחק כדורסל
• אם היית יכול לשאול את עצמך שאלה, מה היית שואל ועונה?
איך הצלחת למרות הקשיים, המכשולים והאנשים הרעים שבדרך? עם קצת מזל וקצת שכל.
• עם מי היית רוצה לעבוד ולמה?
עם מרילין מונרו וג'רי סיינפלד
• מה היה גורם לתחום שלך להיות יותר מקצועי / מוצלח בארץ?
אני בהגדרתי מה שנקרא בארה"ב executive producer – אבל בארץ מפיקים לפעמים נחשבים כאחראיים על הקייטרינג. ההגדרה של executive producer זה מפיק, עורך ראשי ובמאי ראשי, ולמזלי ברוב המקרים מצאתי אנשים מאד מוכשרים לעבוד איתם. אני לא בטוח שבארץ באמת מבינים מה המשמעות של להיות מפיק.
הדבר שהכי מפריע לי פה בארץ, בין דברים הגרועים ביותר וממש בוער בנשמתי, זה היחס לותיקים ולפורשים, בכל התחומים. אין שום כבוד להיסטוריה בשום תחום- ספורט, תרבות, פוליטיקה. וזה ידוע שמי שלא מתייחס לעבר אין לו עתיד, בחו"ל מתייחסים טוב לוותיקים, אבל פה- כששאלים אנשי תקשורת על אנשים מהעבר רובם לא יודעים בכלל על מה מדברים, אז איך אפשר ככה להעביר הלאה משהו בכלל.
זה גרם לי כבר בתחילת הדרך להבין שאני אהיה עצמאי, כי אני הייתי מעלה נושאים לכתבות ואנשים שהיו מעלי בהיררכיה לא אישרו את זה או מחקו את הכתבות כי הם לא ידעו על מי מדובר.
יש ממש דיספרופורציה ביחס לטאלנטים חדשים וותיקים בארץ. לדוגמא חברים שלי משפחת מושונוב, בגלל שלרוב הם מופיעים בתיאטרון, קרי: בדברים רציניים, הם מוערכים פחות מכוכבי טלנובלות… בחו"ל שחקנים כמו מוני וסנדרה היו זוכים לפסל על שמם…