לשדרג את האתר או להחליף אותו, איך נדע?
צילום: שרון בנימין
לחילופין, שמנו לב שהאתר שלנו כבר לא מביא תוצאות. זה השלב שבו נשאלת השאלה - האם נשדרג את האתר או שנבנה אותו מחדש?
במאמר זה אסקור שדרוג אתר לעומת בניית אתר חדש, אפרט על הנקודות שחשוב לשים אליהן לב ואיך לבחור בשינוי הנכון לאתר לפי המצב של הארגון היום.
שדרוג אתר:
הכוונה היא לעבוד על גבי האתר הקיים, לעשות עליו שינויים, לעדכן את העיצוב ולעבוד על בסיס קיים.
הקמה מחדש:
הכוונה היא לבנות עוד פעם את האתר, מאפס. בבנייה המחודשת ילקחו בחשבון כל השינויים שצריך לעשות באתר.
שדרוג אתר
יתרונות לשדרוג אתר:
מחיר נמוך יותר - המחיר לשדרוג אתר יכול להיות נמוך יותר מאשר בנייה מאפס. בכל מקרה אמליץ לבדוק גם בניית אתר מחדש כדי לוודא שאכן עדיף לנו לשדרג.
שמירה על מבנה האתר - האתר והמבנה שלו כבר קיים, ולא צריך לבנות מחדש. כך לא יווצר לנו בלגן מול הקידום בגוגל או בעיות ניווט אחרות.
מהירות העבודה - עבודת שדרוג אתר תהיה מהירה יותר מאשר הקמת אתר מאפס. כל ההקמה של האתר למעשה נחסכת לנו ואנחנו מיד ניגשים לשינויים.
מתי כדאי לשדרג אתר
כשיש לנו תקציב מוגבל - אם יש תקציב ידוע מראש אפשר להחליט שבנתיים נעבוד על האתר הקיים. חשוב לשים לב, אם צריך לבנות את האתר מחדש אבל מסתפקים בשדרוג משיקולי תקציב, לא בטוח שזה הדבר הנכון לעשות. כדאי לבדוק באמת מה נכון לנו ולארגון בשלב הזה ולתכנן את התקציב בהתאם.
כשמדובר במספר שינויים ברור ומוגדר - אם צריך לעדכן כמה תכנים, לבנות עמוד לשירות חדש ולהוסיף עוד אנשים לצוות, או פשוט לרענן מיתוג, כנראה ששדרוג אתר באמת יספיק. אם צריך ממש לעצב מחדש, או לעשות אפיון אתר שוב, יכול להיות שעדיף לבנות אתר מחדש.
כשהאתר נבנה לא מזמן וצריך לרענן אותו - אם האתר גם ככה יחסית חדש, לשדרג אותו לא תהיה בעיה ורוב הסיכויים שלא יהיו לנו בעיות בהמשך הדרך.
מה חשוב לדעת בשדרוג אתר
● לוודא שאכן סוכם על שדרוג אתר. יש בוני אתרים שיתנו הצעה לשדרוג אתר אבל למעשה יבנו את האתר מחדש. כך אפשר להיכנס לפרויקט ארוך יותר ועם סיכונים רבים יותר.
● להגדיר בדיוק מה השדרוג כולל ומה לא. כדי לא להיות מופתעים בהמשך, כדאי להגדיר בדיוק בדיוק מהי רשימת השינויים הנדרשים באתר. להימנע מסעיפים בעייתיים כמו 'עיצוב מחדש/רענון העיצוב'. מה זה אומר? להגדיר בדיוק אם הכוונה היא להתאמת העיצוב למיתוג הקיים, שינוי אייקונים, או ממש עיצוב מחדש, וכמובן כל פירוט נוסף הוא מבורך.
● לוודא שהמערכת עליה נבנה האתר מאפשרת שדרוג ושינויים. יש מקרים שהמערכת לא מאפשרת לעשות שינויים, כדאי לבדוק את הדברים האלה לפני השדרוג ולא להיתקע באמצע.
בניית אתר מחדש
היתרונות של הקמת אתר חדש:
נראות ועיצוב - כשבונים אתר חדש הוא בהכרח יהיה חדשני ומעוצב בצורה טובה יותר. זה מאפשר לנו לעשות עדכוני עיצוב בלי להתחשב במבנה הקיים ו"לעוף" עם העיצוב.
איכות העבודה - תמיד עדיף לאפס את האתר מאשר לבנות אותו 'טלאי על טלאי'. כשנבנה אתר חדש הוא כנראה יהיה טוב יותר מהקודם והמערכת תהיה עדכנית יותר.
אין גבול - כשלא מתחשבים במה אפשרי לעדכן ומה לא, נוכל לעשות הכל! זו הזדמנות לבחון בצורה אפילו יותר רחבה את החברה ולעשות אפיון אתר מחדש, כדי להפיק את הכי טוב מבניית האתר.
מתי כדאי להקים אתר מאפס
כשאין לנו ברירה - לפעמים אין ברירה. זה יכול לקרות בגלל שהאתר כבר ישן מידי ופשוט אי אפשר לשדרג אותו. יכול להיות בגלל מערכת יחסים שהשתבשה עם מתחזקי האתר הקיים, ויכול להיות שהפער כל כך גדול בין המצוי והרצוי שאין ברירה אלא לבנות מחדש.
כשהאתר כבר לא מתאים לנו בכלל - בהמשך לסעיף הקודם, אם יש המון המון שינויים באתר, יכול להיות שכבר עדיף לנו לבנות מחדש. כך נוכל לצאת מהקופסה ולהתאים את האתר אלינו, ולא להתקבע על המבנה והעיצוב הקיימים.
כשיש לנו תקציב - אם אין לנו תקציב מוגדר ומוגבל, עדיף לבנות אתר מחדש כדי להגיע לתוצאה מעולה.
חשוב לדעת כשבונים אתר מחדש
● לשמור על מבנה הקישורים ולעשות הפניות 301. אם כבר יש לנו אתר, סביר להניח שהאתר שלנו נסרק בגוגל. לכן, כשנבנה את האתר שוב, חשוב שלא נפגע במיקומים ובקישורים.
אם למשל יש לנו עמוד אודות עם ה-URL - אודות החברה (domain.com/אודות-החברה), חשוב שכך יהיה גם ה-URL החדש שלנו. אם ננצל את המעבר כדי לבנות קישורים בצורה אחרת, לא לשכוח לעשות הפניית 301 כדי שהקישורים לא יגיעו לעמודי שגיאה.
● לעשות אפיון אתר והגדרת עבודה בצורה מאוד מדויקת! כשבונים אתר מחדש, דברים יכולים להישמט ולהתפספס ולא להגיע לאתר החדש. לכן נרצה להגדיר את העבודה, ולכלול את כל העמודים שצריך להקים מחדש.
מתי בונים אתר מחדש ומתי אפשר לשפר את הקיים?
בעבודה שלי אני מקבלת לא מעט פניות מעסקים שרוצים לחדש את האתר או לבנות אותו מחדש, ולא תמיד יודעים אם זה מה שצריך לעשות. ומצד שני, עסקים שממש אוהבים את האתר שלהם, אבל הוא לא מביא להם עבודה, והם מתלבטים מה לעשות מכאן.
אז אני כותבת לכם:
לבנות אתר מחדש-
* כשכל קשר בין האתר לבין העסק מקרי בהחלט.
* כשלא אוהבים את האתר הקיים.
לשפר את הקיים-
* כשהאתר נראה טוב ואוהבים אותו, אבל אין מכירות.
* כשיש מלא כניסות לאתר אבל אין המרות.
כשנשפר את האתר חשוב לשים דגש על שיפור חווית המשתמש כדי להגיע למקסימום תוצאות.
ולא תמיד האתר "לא עובד" באשמת האתר.
לפעמים הבעיה בכלל בשיווק.
את זה נבדוק לפי היחס בין הכניסות להמרות. כדי שיהיו המרות צריך שיהיו כניסות!
נעים להכיר
אני יעל בן מיור, מאפיינת חווית משתמש.
אפיון = הגדרת הצרכים והדרישות.
חווית משתמש = החוויה שהמשתמשים והמשתמשות שלנו יחוו באתר האינטרנט שלנו.
אני מאפיינת אתרים כדי להגיע לתוצאות מדידות ולריווחיות הרצויה.
אני עושה זאת באמצעות חווית משתמש נכונה, מחקרי לקוח, ניתוח נתונים ושיפור השמישות של האתרים.
אני גם מעבירה הרצאות לארגונים או הרצאות בקורסים על חווית המשתמש.