חיזוק מיתוג המעסיק על ידי ניהול מוניטין באינטרנט
צילום: קנבה
מובן שחברה שהולכת על מהלך כזה לא פונה לכלל האוכלוסייה הנוסעת על אותו כביש ואין לה שום כוונה שכולם יציפו אותה בקורות חיים. אז בשביל מה להדפיס את לוגו החברה בגודל של בניין רב-קומות? התשובה היא מיתוג מעסיק.
מיתוג מעסיק הוא בעצם המוניטין של המעסיק בתור מקום עבודה. המונח היה בשימוש כבר בתחילת שנות ה-90, אך הפך לפופולרי יותר ויותר רק עם התפשטותה של רשת האינטרנט בשלב מאוחר יותר של אותו עשור, וכמובן בעשורים שהגיעו לאחר מכן, עד לימינו אנו.
מוניטין של חברה נקבע על ידי מרכיבים רבים, הקשורים גם לרגש וגם לשכל: מודעות או פרסומות, שימוש במוצרים וגם חוות דעת שעוברת מפה לאוזן. אם הגורמים הללו הם המיתוג הראשי, המיתוג המשני הוא בעצם איך שתופסים אותך כמעסיק.
על פי נתונים שהוצגו בלינקדאין, 72 אחוזים ממגייסי כוח האדם ברחבי העולם מציינים שלמיתוג מעסיק יש חלק משמעותי בגיוס. בנוסף, שלושת ערוצי התקשורת המובילים ליצירת מיתוג מעסיק הם אתר החברה (68 אחוז), רשתות מקצועיות (61 אחוז) ורשתות חברתיות (47 אחוז). כ-55 אחוז מהמגייסים ברחבי העולם משתמשים במיתוג מעסיק כחלק אקטיבי באסטרטגיה הכוללת שלהם ומשקיעים נתח משמעותי מהתקציב על מנת לחזק אותו. ניתן לראות כי ישנן לא מעט דרכים לחזק את מיתוג המעסיק על ידי ניהול מוניטין באינטרנט והחשיבות של העניין ברורה.
שוק העבודה הופך ליותר ויותר תחרותי עם השנים. לכן, מיתוג ומוניטין, מושגים שמשתלבים זה בזה, חייבים להיות חיוביים. בלעדיהם, קשה למעסיקים למצוא את העובדים הטובים ביותר שיכולים לשדרג את החברה או את העסק.
אז איך אפשר לחזק את המיתוג על ידי ניהול מוניטין באינטרנט?
קבלת התראות מ-Google
לא תמיד תדעו מה חושבים על החברה שלכם, אבל אתם יכולים לדעת מה כותבים עליה. צרו התראה עם שם העסק וביטויים כמו "דרושים אינטל" לדוגמה ב"התראות Google" ותוכלו לקבל לתיבת הדואר האלקטרוני אזכורים רלוונטיים. חשוב להדגיש כי גם ביקורות שנכתבות עליכם עשויות להופיע שם, אך לא כל המידע שיש ברשת יהיה זמין עבורכם, ולשם כך מומלץ לחפש את השם מדי פעם בפעם ולראות מה מצבכם בעמודים הראשונים של תוצאות החיפוש.
מבט פנימה
ניהול מוניטין מתמקד במה שקורה ברשת האינטרנט, אך לא פחות חשוב מכך, הקדישו זמן לעובדים בחברה. לא משנה אם הביקורת היא שלילית או חיובית, אם העובדים לא ירגישו מוערכים מספיק, בסופו של דבר העניין ישפיע גם על המוניטין וגם על מיתוג המעסיק.
בגזרה המקומית, ניתן לציין כי לא מעט חברות בישראל מבצעות מיתוג מעסיק כחלק מניהול המוניטין שלהן. החברות משקיעות משאבים גם כדי לתחזק את ניהול המוניטין שלהן וגם כדי לשמור על שביעות רצון של העובדים. חברות גיימינג עשו זאת לאחרונה, אך גם חברות מתחומים אחרים. שוק העבודה בארץ קטן באופן יחסי ולעיתים גיוס עובדים הופך למשימה מורכבת יותר. במקרים כאלו מיתוג מעסיק עוזר מאוד להליך הגיוס, שמושפע גם הוא מניהול המוניטין.
ב"גלובס" פורסם כי חברות הייטק, העוסקות בתחומים שנויים במחלוקת כמו סייבר התקפי, הימורים או פורנו, מתקשות לגייס עובדים ש"מתביישים" בתחום העיסוק של החברה. מנגד, ב"דה מרקר" פורסם כי עובדים של NSO, חברת הסייבר ההתקפי, ששמה נקשר במספר פרשיות שנויות מחלוקת, "ישנים טוב בלילה" ושאין להם בעיה מוסרית לעבוד בחברה. זו דוגמה לכך שמיתוג המעסיק לא נפגע למרות פגיעה במוניטין החברה בתקשורת הארצית והעולמית.
שימוש ברשתות חברתיות
אמנם אין לכם שליטה על ביקורות, אך חשוב כי תנצלו לטובתכם את אמצעי התקשורת שכן יש לכם שליטה עליהם - רשתות חברתיות. באותן פלטפורמות, כמו פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר, לינקדאין וכדומה, ניתן להציג את הווי החברה ולגרום כך לחיזוק המוניטין והמותג. אנשים מתחברים פעמים רבות לסיפורים אישיים. ברשתות ניתן להציג סיפור אישי של עובד שהתקדם עם השנים בחברה ומרוצה מתפקידו. אינטל ישראל מרבה להעלות לעמוד הפייסבוק שלה תמונות של צוותי העובדים וסיפורים של עובדים בחברה.
מתוך עמוד הפייסבוק של אינטל
פרסום כתבת מיתוג מעסיק באתרים רלוונטיים
אופציה מעולה להיחשף ולגרום לכך שאנשים יכירו את התנאים ואת מה ששווה בחברה שלכם, היא כתבת מיתוג מעסיק. גם פה בתעשיה קיימת האפשרות של כתבות מיתוג מעסיק לדוגמה
לא לחשוש להשיב לביקורות רעות
במקרה של ביקורת ארסית, התגובה הטבעית היא התעלמות והתגוננות. אם נכתבה עליכם או על העסק שלכם ביקורת רעה, קחו נשימה עמוקה וכתבו תשובה עניינית ובלתי מתלהמת. מספר מחקרים מראים כי עסקים שהשיבו על לפחות רבע מהביקורות עליהם, הרוויחו יותר כסף מאשר העסק הממוצע.
שימוש ב-SEO ככלי לניהול מוניטין
נסו לאתר את מילות המפתח שגורמות להכי הרבה בעיות עבורכם והשתמשו ב-SEO (אופטימיזציה במנועי החיפוש). קיימות אפשרויות רבות: כתיבת פוסטים בבלוג, העלאת פוסטים לרשתות חברתיות, שימוש בקישורים לאתר הבית ועוד.
במקום שתחפשו עובדים, העובדים יגיעו אליכם
ניהול מוניטין ברמה גבוהה, כחלק ממיתוג המעסיק, נועד להשביח את תהליך גיוס העובדים. במקום שתקצו סכומי כסף לא מבוטלים לטובת מודעות דרושים המחפשות עובדים, העובדים הפוטנציאליים ישמעו כמה טוב לעבוד בעסק שלכם ויפנו אליכם. כך אפשר לתפוס שתי ציפורים במכה אחת - להגדיל את כמות המועמדים ולהפחית את עלויות חיפוש העובדים.