5 תכונות בולטות הנדרשות להצליח בסוכנות דיגיטל
צילום: stockunlimited
בישראל יש מאות רבות של סוכנויות אינטרנט (agencies) המספקות מגוון של שירותי אינטרנט בזירה המקומית והבינלאומית, כמו: ניהול מוניטין, בנייה ועיצוב אתרים, קידום בתוצאות החיפוש (SEO), ניהול תוכן, פרסום ממון, יחסי ציבור אונליין ועוד.
השוק הוא תחרותי, דינמי ולא יציב בטח מצד העובדים, אבל כבעל ניסיון, אני יוכל לומר בפה מלא, שגם המעסיקים ובעלי הסוכנויות, חווים על בשרם את קשיי השוק. מעטות הן הסוכנויות המצליחות לשמור יציבות לאורך שנים - וזה לא בגלל שאין דרישה לשירותים אינטרנטיים. נהפוך הוא.
מה שמאפשר לסוכנות אינטרנט להישאר יציבה ומצליחה - הוא בעיקר כח האדם שלה. כמקום עבודה שמעניק שירותים ונשען על לקוחות, העובדים הם הנכס הכי חשוב בסוכנות - ולכן, תהליך הגיוס עבור בעל הסוכנות הוא מאתגר, לא פחות מתהליך חיפוש ומציאת הג'וב הנכסף עבור העובד.
אז מה מחפש בעל הסוכנות בעובד שפונה להתקבל לעבודה? הכי טריוויאלי זה לומר שהוא מחפש איש מקצוע, שיש לו את היכולת למלא את התפקיד על הצד הטוב ביותר. זה המובן מאליו. אלא שגם אם המובן מאליו הזה מתקיים, אין זה אומר שבעל הסוכנות עשה את הבחירה הנכונה ביותר.
השנים לימדו אותי, שיש מספר תכונות, שיכולות לתת למועמד יתרון משמעותי ביחס לאחרים הפונים לסוכנות האינטרנט. לפניכם חמש הבולטות שבהן:
נאמנות ויכולת התמדה:
אל תאשימו שאותי שפה בחרתי במובן מאליו. נכון, כל מעסיק חושק בעובד נאמן ומתמיד (במיוחד אם הוא מדור ה- Y…), אבל בשוק סוכנויות האינטרנט תכונה זו מקבלת משנה תוקף. זה קורה בעיקר בגלל השוק התחרותי, הכולל בתוכו, כאמור, סוכנויות רבות. לאלה צריך להוסיף את אלפי הפרילנסרים, הנותנים את אותם שירותים באופן עצמאי ויחידני מהבית.
מכיוון שהשוק פרוץ וסף הכניסה הוא נמוך, הפיתויים קורצים לשנות מקום עבודה, לעבוד פרילאנס מהבית או אפילו להקים סוכנות עצמאית. כך קורה שעובדים רבים בתעשייה מחליפים מקום עבודה כמו גרביים, מתוך תקווה כי במקום אחר יוכלו להתקדם ולהרוויח יותר. רק שזה לא תמיד קורה. תאמינו לי שברוב הסוכנויות אפשר להתקדם (מקצועית וכלכלית) - גם מבלי לעבור מקום.
3 שנים (ואל תשוו זאת לצבא…), זו התקופה המינימלית בה העובד והסוכנות יכולים להגיד שהם מיצו אחד את השני. זאת כמובן בהנחה שעד אז שני הצדדים מרוצים אחד מהשני. אני כמובן לא פוסל את זה שלמעסיק צריכים להיות הרצון והיכולת לשמור על העובד, אבל זה לא יילך אם אין לו יכולת התמדה - ויותר מזה - נאמנות טבעית.
עובד בעל נאמנות טבעית, הוא כזה שמבחינתו להיות נאמן זה ערך. נאמן לא רק למקום העבודה, אלא גם לסביבתו. כלומר, חלק מהאישיות. לעיתים רק הוא יודע אם יש לו את זה או לא.
שאיפה למיתוג אישי
כשאומרים "מיתוג אישי", בדרך כלל מתכוונים למיתוג אישי בתוך האינטרנט - הפלטפורמה בה כל אחד ואחד יכול למתג את עצמו, מבלי להיות תלוי בגורם נוסף. לכאורה, היום בעידן הרשתות החברתיות, המיתוג האישי באינטרנט הוא MUST לכל מי שרוצה להשתלב בתעשיית הדיגיטל - אבל אולי תתפלאו לדעת, שעדיין רוב הפניות שאנחנו מקבלים הם מכאלה, שאם מחפשים את השם שלהם ב- Google, כל מה שיוצא זה עמוד אינדקס של בזק במקרה הטוב.
מאלה שבכל זאת נכנסים לשוק הדיגיטל, ללא מיתוג אישי באינטרנט, מומלץ לנצל את הזמן שהם עובדים בסוכנות, על מנת לעבוד עליו ולחזק אותו. חיבור למיתוג האישי היא תכונה שאולי לא תמצא חן בעיני מעסיקים מתחומים אחרים, מתוך חשש שהעובד יעשה לו "שם" ויתרכז בכך, אלא שבתעשייה שלנו - זה יכול לבוא מאוד יפה יחד עם המיתוג העסקי.
חיבור למיתוג העסקי
פעולות של מיתוג אישי כמו השתתפות בכנסים, פורומים אינטרנטיים, קבוצות פייסבוק, הרצאות, כתיבה בבלוג חברה, הדרכות וידאו - ברגע שהן נעשות בסנכרון עם שם המותג - שני הצדדים (העובד והסוכנות) יוצאים מורווחים.
דוגמאות טובות לאנשי דיגיטל שעשו זאת נמצאות מעבר לים: מאט קאטס (לשעבר Google) וראנד פישקין (לשעבר MOZ) - הן דמויות, שהמיתוג האישי, אותו הם חיזקו בזמן עבודתם - תרם לא פחות לחיזוק המיתוג העסקי של מי ששילם להם את המשכורת.
ככלל, העובד מהיום עבודתו הראשון, צריך להרגיש שהוא חלק מקבוצה, שהצטרפותו אליה, אמורה לחזק אותה בשוק הסוכנויות התחרותי. רק מעצם כך, הוא צריך להתחבר למיתוג העסקי של העסק וכמובן לעזור בחיזוקו. זה מקבל ביטוי באינטרנט גם בדברים לכאורה "קטנים" כמו ציון מקום העבודה בפרופילים החברתיים.
בנוסף, תחומי הדיגיטל רבים, מעצם טבעם, דורשים להיות "בפרונט", בטח אם מדובר בתוכן, שיווק ויחסי ציבור. לכן אין שום סיבה וזה גם לא נכון, להסתתר מאחורי הקלעים ו"רק לעשות את העבודה"
יכולת ניהול:
על מנת להתקדם בשוק הסוכנויות, חובה לקחת משלב מוקדם סמכויות ומשימות ניהול, החל מהבסיסיות ביותר - כמו ניהול פרויקט מול לקוח. עצם זה שהעובד לוקח עליו אחריות מסוג זה, באופן ישיר זה מוריד את העומס משאר מנהלי החברה, היות והם משאירים את הפרויקט בידיו - על כל המשתמע מכך.
עובד שלוקח עליו גם ניהול צוות, מחזק את הערך המוסף שלו בסוכנות. ניהול צוות בסוכנויות, דורש לקחת אחריות על הפרויקט לא רק מול הלקוח, אלא גם מול העובדים. זה אומר לקחל ביניהם את המשימות, ללוות אותם ולפקח עליהם.
מכיוון שרוב הסוכנויות בשוק הישראלי הן קטנות או בינוניות (5-15 עובדים), יש אפשרות אמיתית להתקדם מהר לתפקיד ניהול, אבל זה מאוד תלוי בתכונות בסיסיות שצריכות להיות טבועות בעובד (מעבר ליכולות המקצועיות פרופר), כמו: אחריות, סדר, ניהול זמן נכון וכמובן עמידה בלחץ ויכולת תפעול במקביל.
יחסי אנוש:
עובד טוב בסוכנות אינטרנט - בין אם הוא בתפקיד ביצועי או ניהולי, חייב לדעת להתנהל בצורה מקצועית וחיובית מול חבריו לצוות, מנהליו וכן מול הלקוחות.
סוכנות מצליחה היא כזאת שמתנהלת "כמו מכונה" - כשכל אחד יודע את תפקידו והצוות עובד בסנכרון מושלם. מכונה יעילה משפיעה באופן ישיר על הרווחיות של הסוכנות, היות ומה שהיא מוכרת הן "שעות עבודה". מצב בו משיגים את אותו אפקט בפחות עבודה - הוא חלום של כל בעל סוכנות, אבל זה יכול לקרות רק כשיש עבודת צוות טובה. כדי שזה יקרה, צריכה להיות כימיה חברתית - ואל זה יהיה קשה מאוד להגיע, אם מנהלי ועובדי הסוכנות לוקים ביחסי אנוש.
סוכנות אינטרנט מצליחה נקבעת בעיקר לפי ההון האנושי שלה (לא רק מבחינה מקצועית). זאת מכיוון שהמודל העסקי שלהן מתבסס על שמירה והוספת לקוחות. פרויקט מצליח מבחינת הסוכנות, הוא לאו דווקא כזה שהצליח ועמד ביעדים שהוגדרו לפני תחילתו, אלא כזה שהצליח לשמור את הלקוחות לפרויקט נוסף. תתפלאו, אבל לא תמיד יש קשר ישיר בין הצלחת הפרויקט לשמירה על הלקוח.
ההצלחה של שירותי דיגיטל, תלויה בהרבה מקרים גם בצד שלישי (כמו תנאי שוק, מתחרים, או שינויים בפלטפורמות אינטרנטיות חיצוניים כמו פייסבוק ו- Google). לכן, זה יוצר מצב שלסוכנות אין שליטה מלאה על הצלחת הפרויקט. על כן, חשוב מאוד שהלקוח לפחות ירגיש שהוא מקבל את היחס המקצועי (וגם האנושי) הטוב ביותר.
לסיכום, כדאי לדעת, לפני שאתם פונים להתקבל לסוכנות אינטרנט, שקורות חיים מרשימים, ניסיון ויכולת מקצועית הם לא יותר מבסיס טוב. סוכנות אינטרנט מחפשת אצל העובד את התכונות שנותנות את אותו ערך מוסף, שיאפשר לה למצוא לא רק עובד, אלא את העובד המתאים ביותר.
הכותב הוא מנהל סוכנות eBrand, הראשונה שהעניקה שירותי ניהול מוניטין בישראל (2008).
הסוכנות עובדת בשיטת "הגיוס המתמיד" ותמיד מחפשת עובדים טובים שיצטרפו לשירותיה.
מעוניינים? השאירו פרטים