לצלוח את המסך

צילום: Pixabay
כבר כחמש שנים שאני מנחה את "תסריטאות עד הבית" - סדנת אונליין לתסריטאות המיועדת לאנשים עם מגבלה פיזית בשיתוף הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה.
ואני מתה על זה.
מביתי ברמת גן אני מלמדת תסריטאות לאנשים מכל הארץ - מעלות, באר שבע, עכו, עפולה, נהריה, קריית גת. אנחנו מתלוננים על להיות מוגבלים לביתנו? בקורסים שלי למדו ולומדים אנשים שמרותקים לבתיהם, לחדרם, לעיתים למיטותיהם, מזה שנים רבות.
הקורס נמשך על פני כחצי שנה, הוא ארוך ואינטנסיבי ואונליין כאמור . כל מחזור שאני פותחת אני תוהה עם כמה אנשים אסיים, על מה הם יכתבו, כמה הם יחשפו. ואני מופתעת בכל פעם מחדש שזה מצליח, שגם באונליין אפשר להעביר תהליך יצירתי משמעותי ומוצלח.
לא מעט קולגות שעברו ללמד באונליין בימים אלה בעל כורחם מדברים על תחושות של ניכור, חוסר שליטה במפגש, חוסר אפשרות ליצור קשר אישי ופשוט שעמום מלדבר אל המסך . וזה כל כך נכון. המסך מנכר, וצריך לפתח סט חדש לחלוטין של מיומנויות על מנת לצלוח אותו וליצור מפגש משמעותי.
צריך להתרגל לנהל שיחה עם אנשים שלא רואים כי הם לא פותחים מצלמות לדוגמא. לפעמים כולם מכבים מצלמה וסאונד ואז אני לא יודעת אם הם באמת מולי או שאני מדברת לחלל ריק . צריך להתרגל לעבוד עם הצ'אט והshare תוך כדי המפגש ולתזמן את כל העסק ככה שהשיעור יזרום בלי היתקעויות מביכות. קשה מאד להתנתק לחלוטין מחיי הבית: אם זה צלצול עקשן בדלת או הכלבה שמנצלת את ההזדמנות ועולה על הספה בכפות רגליים מלוכלכות תמיד תמיד יש את החרדה טכנולוגית הזאת – שהZOOM יעבוד כמו שצריך, האינטרנט לא יקרוס לפתע, שהכל יעבור חלק.
כל הדברים האלה, שהם ייחודיים לאונליין, מתווספים לשאר ההפרעות והתקלות של שיעור רגיל. שעה וחצי, שעתיים מפגש. זה מתיש. קשה להישאר מרוכזים.
אין תחליף למפגש אנושי. אין על זה שום ויכוח. אבל יש כמה דברים שאפשר לעשות בשביל ליצור חווית אונליין מוצלחת יותר עבורכם, ובעקיפין, גם עבור התלמידים שלכם:
אני מתכוננת למפגשי האונליין כאילו אני יוצאת מהבית: מתלבשת יפה, לפעמים מתאפרת, נועלת נעליים (אפילו עקבים, השכנים שלי לא מבינים למה אני מסתובבת עם עקבים בבית, בחיי). זה מרענן, זה ממסגר את המפגש כאירוע נפרד מהשגרה של הבית, והכי חשוב – זה מרים אנרגטית.
סמול טוק במיקרופונים פתוחים בתחילת המפגש זה מאסט מבחינתי. כן, אתם רוצים שהם ידברו איתכם ולא ישתמשו רק בצ'ט, גם אם זה יהיה במחיר של קצת רעש והתעסקות במיקרופונים. אז מה? זה עובד נפלא , זה שווה את זה וזה כיף. מוגזם לכם? אתם אדוני הMute
הצ'אט הוא כלי נפלא – אבל מנכר. בזום יש כלי של מצביע שמאפשר לבקש מהתלמיד רשות דיבור ואז לשוחח במיקרופון פתוח.
אני אוהבת מאד להפנות שאלות לתלמידים ספיציפיים ואם הם מהתלמידים או התלמידות שפותחים מצלמה ומעלים שאלה מעניינת שגולשת לדיון ספונטני – אז בכלל תענוג . ואגב , זה שהם סוגרים את המצלמה והסאונד לא אומר שהם לא שם.
לגוון לגוון לגוון – לא להיתקע רק על המצגת שלכם או על ההרצאה הכתובה שלכם. כפתור הshare הוא חבר, האינטרנט היא אוקיינוס ויוטיוב הוא המלך – תשתפו אתרים, מסכים, עבודות של תלמידים, תמונות, תשלחו לינקים. תישארו מסונכרנים עם האקטואליה של התחום שלכם ותביאו אותה לתוך המפגשים. תעשו שיהיה לכם מעניין בתוך המפגש. האנרגיה וההתלהבות שלכם תגיע , ותניע, גם את הצד השני.
המאמר באדיבות טלי יעקב
תסריטאית ועורכת תסריט
מנחת סדנת "תסריטאות עד הבית" בשיתוף הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה
מנחה סדנת "איך עושים סדנת אונליין?" - סדנה מעשית לפיתוח ויצירת סדנת אונליין





