""Frankly my dear, I don't give a damn - איך לכתוב דיאלוג טוב
צילום: Pixabay
דיאלוג הוא המוסיקה של התסריט וכשהוא כתוב היטב הוא יכול בקלות לעשות את ההבדל בין תסריט לא רע לתסריט מצויין. בין אם אתם אוהבים דיאלוג שהוא שנון ודברני כמו ב"ג'ונו" או ב"כשהארי פגש את סאלי" או דיאלוג שהוא יותר פשוט וריאליסטי ולא קורא לתשומת לב כמו ב"עג'מי" או ב"שש פעמים", הנה כמה טיפים שיכולים לעזור לכם לשדרג את הדיאלוגים שלכם.
1. קידום הסיפור - לפני בכלל שמתחילים לכתוב דיאלוג ולפני שאנחנו מספיקים להתאהב בו כי הפעם יצא שנון ומחוכם במיוחד, כדאי שנוודא שהוא הכרחי, כלומר שהוא מקדם את הסיפור. בדיאלוג מקדם סיפור אמור להיות מידע חשוב להמשך או משהו חשוב שקורה. בדקו את עצמכם - אם השמטת הדיאלוג לא תשנה משהו בסיפור, סיכוי גדול שהוא מיותר.
2. לכל דמות קול משלה – בדיוק כמו שבחיים לכל אחד מאיתנו סגנון דיבור ייחודי משלו, גם בתסריט כדאי מאוד שהדמויות שלכם יישמעו שונות זו מזו. גם אם לדמות אין מבטא או סלנג ייחודי, המילים שהיא בוחרת מאפיינות אותה. דמויות שונות יבחרו מילים אחרות לתאר את אותו הדבר בדיוק. תנו למילים ולדיאלוג לספר על הדמויות שלכם ולהגדיר אותן. האם זו דמות ישירה או צבועה? או אולי ביישנית? האם היא משכילה או עממית? מצחיקה או רצינית? האם יש לה אוצר מילים עשיר או בסיסי? טריק ידוע הוא לכסות את שם הדובר ולראות אם אתם יכולים לנחש מי אמר מה. אם הדמויות שלכם נשמעות דומות מדי כדאי לחשוב על דרכים לבדל. משהו שיכול לעזור זה לדמיין מישהו מהחיים בתור הדמות הזאת, מישהו שאתם מכירים את אופן הדיבור שלו היטב, וכך להתחיל יותר "לשמוע" את הדמויות בזמן הכתיבה.
3. קונפליקט – סיפור מתקדם באמצעות קונפליקט ולכן רצוי שיהיה קונפליקט בכל סצנה. קונפליקט לא אומר שצריך להיות ויכוח בהכרח אלא מתח כלשהו בסצנה. מתח יכול להיווצר באינספור דרכים - בין שתי דמויות עם רצונות סותרים, בין דמויות עם אותו רצון אך דרכי פעולה שונות, בין רצון הגיבור לכל מכשול בו הוא נתקל, בין מה שהגיבור אומר לבין מה שאנחנו יודעים שהוא מסתיר ועוד.
4. סבטקסט – לדיאלוג טוב יש כמה רבדים - רובד שהוא ברור מאליו, מה שנאמר כפשוטו ורובד נוסף של מה שלא נאמר ישירות אלא משתמע או מרומז ממה שנאמר. הרובד הנוסף הזה נקרא סבטקסט. איך כותבים עם סבטקסט? פשוט שימו לב שהדמויות שלכם לא אומרות באופן מפורש מדי את מה שהן חושבות ורוצות, בדיוק כמו שבחיים אנשים לרוב לא אומרים מה הם רוצים בצורה מפורשת, הדברים מובנים בין השורות. למשל:
ב"הסנדק" ג'וני פונטיין מבקש את עזרתו של דון קורלאון לאחר שלא קיבל תפקיד בסרט הוליוודי. דון קורלאונה מרגיע אותו במשפט הידוע -
"I'm gonna make him an offer he can't refuse". כלומר הוא בעצם אומר – אני לא אשאיר לו ברירה, ראה את הדבר כמסודר, ומהיכרותינו עם הסנדק אנחנו מבינים שמדובר באיום ולא באיזו הצעה מפתה.
בסיום של "קזבלנקה" ריק נפרד מאהובתו במשפט האלמותי
We'll always have Paris"" . כלומר הוא לא אומר לה – אני לעולם לא אשכח אותך ואת הזמן המופלא שהיה לנו בפריז, תמיד תהיי בליבי וכו' במקום זה במשפט קצר של חמש מילים הוא מבטא את כל זה.
5. מצב רגשי – קורה לפעמים שאנחנו רואים או קוראים דיאלוג כתוב היטב אבל אנחנו לא מאמינים לו עד הסוף, משהו חורק. בד"כ זה קורה כשאנחנו לא מאמינים שאותה דמות בסיטואציה מסויימת תבחר להגיד דווקא את זה. לפני שאתם מתחילים לכתוב תחשבו לעומק לא רק על מה הדמות שלכם רוצה עכשיו אלא גם על מה היא מרגישה. מאיפה היא באה? האם היא פוטרה לפני שתי סצנות? או אולי קיבלה קידום? אולי סתם מישהו עצבן אותה בסצנה הקודמת? מצבה הריגשי של הדמות משפיע באופן ישיר על התנהגותה, ברגע שתבינו אותו תוכלו לדייק את הדיאלוג.
6. מערכות יחסים – האופן שבו אתם מדברים לחבר קרוב שונה מאיך שתדברו לבוס שלכם. כך גם בסרטים, מאיך שדמויות שונות מדברות זו אל זו נלמד על מערכות היחסים ביניהן. האם דמות פונה אל אחרת בזלזול או ביראת כבוד? בריחוק או באינטימיות? האם יש בין הדמויות מטען של כעס או של אהבה? דינמיקות שלמות ומורכבות של מערכות יחסים יכולות לעבור בדיאלוג .
7. להקריא בקול רם – כן! תקריאו לעצמכם את הדיאלוג. הדף איכשהו סובל יותר מהאוזן. דברים שנראו לנו מצויין כשכתבנו נשמעים לא משהו בכלל. אם זזתם באי נוחות ברגע מסויים, כנראה שמשהו לא יושב טוב וכדאי לנסות לתקן.
המאמר באדיבות מרב נחום, תסריטאית, יוצרת סדרת הדרמה "מגדלים באוויר" (ערוץ 10) ומנחה סדנאות לכתיבת תסריט. מחיר מיוחד לחברי התעשייה לסדנה הקרובה שתתחיל ב15.9.19.