מיזמות לפוסט - ראיון עם נועם מעוז, מייסד חברת בלאקבורד
צילום: קרן גולד אניספלד
התחרות העצומה יחד עם הזמינות העולה של תוכנות לאנשי אפקטים, גורמים לבתי פוסט רבים בישראל להפוך לפחות רווחיים ומאלצים אותם לחפש לעצמם דרכים יצירתיות.
אל תוך העולם המורכב הזה פתח נועם מעוז את חברת בלאקבורד, והיום, כמה שנים אחר כך ואחרי שזכו בפרסים רבים וציונים לשבח, אנחנו נפגשים לשיחה לנסות להבין – מה מעולם התעשיה והניהול התחבר טוב לתוך הקמה של חברת פוסט ואנימציה, איזה כלים ניהוליים מאפשרים לנעם להמשיך ולהצליח, מה הייחודיות של תהליך העבודה שלהם, וכמובן – איך אפשר לעבוד אצלו.
איך התקבלה ההחלטה לפתוח עסק דווקא בתחום הפוסט? האם יש לך רקע בתחום?
האמת היא שלא ממש התקבלה החלטה לפתוח עסק בתחום הפוסט
בלאקבורד הוא בעצם המשך של סטרטאפ שהקמתי לפני כמה שנים שמתעסק באוגמנטד ריאליטי. אחרי שסיימתי את התואר במנהל עסקים עם התמחות ביזמות וחדשנות, הקמתי סטרטאפ בתחום ה AR ודרכו נחשפתי לראשונה לכל עולם התלת מימד והאנימציה, תחום שלא הייתה לי היכרות איתו.
בעבר הייתי יזם בתחום הברים והמסעדנות ולאחר שסיימתי את התואר בכלכלה עבדתי כשכיר בתפקידי שיווק ופיתוח עסקי בחברות שונות, ודרך תפקידים אלה הכרתי את עולם הסרטים והפרסומות.
בחברת ה AR התאהבתי בתחום האנימציה והתלת, ואחרי שהסטרטאפ לא התרומם, סגרנו אותו, ועם אחד השותפים שהגיע מעולם האנימציה והפוסט הקמנו את סטודיו בלאקבורד. הסטודיו הוקם בתחילה כדי לספק כלים למכירות ושיווק לחברות עם התמחות ב B2B- שזה היה תחום ההתמחות שלי, וככה קמה בלאקבורד.
איך הגעתם אל הלקוחות הראשונים?
ללקוחות הראשונים הגענו באמצעות קשרים שהיו לי, הייתי מנהל שיווק לפני שהקמתי את החברה. פניתי לחברים שאני מכיר והפעלתי קשרים כדי להגיע ללקוחות הראשונים. גם השותף הפעיל קשרים אישיים והתחלנו להזרים עבודות קטנות לסטודיו, במחירים הפסדיים עם מטרה לייצר פורטפוליו. עבדנו רק שנינו ועשינו הכל לבד.
האסטרטגיה הייתה שכל עבודה שאנחנו עושים תביא עבודה נוספת, לכן פחות היה חשוב כמה הכנסנו ממנה בשלב ההוא. כל עבודה שאנחנו עושים מובילה אותנו הלאה, ללקוח הבא וככה התפתחנו.
מהן העבודות שלכם שהכי הצליחו בעולם ולמה לדעתך דווקא הן?
אני אחלק את התשובה לשני חלקים - בתחילת הדרך עשינו הרבה קליפים. עשינו קליפים עם פוטנציאל בינלאומי - לאמנים ישראליים ששרים באנגלית.
ההסתכלות של הפקת הקליפים הייתה אסטרטגית, מבחינתנו זה היה השיווק שלנו - המקום שבו היינו באים ונותנים פוש מבחינת ויזואל ויצירתיות, ואז מראים את זה ללקוחות עסקיים. הפרודאקשן ואליו שנתנו לקליפים היה ממש גבוה.
הפרויקט שהכי הצליח מתוך הקליפים - בנג'מין בראדרס - סיפור על לב שבור. קליפ שהופק באפס כסף, בהתנדבות של השחקנים, אנחנו מימנו חלק גדול מהעלות של ההפקה, ובסופו של דבר הוא זכה בקטגוריית בסט נרטיב בתחרות הקליפים העולמית הכי חשובה - Berlin Music Video Awards לפני 3 או 4 שנים.
בבנג'מין הכל התחבר בצורה טובה, היה צוות מעולה שכתב וביים - נעם שרון וטל רוזנטל, הייתה התגייסות עם קארמה ואנרגיות טובות, יצא מאסטרפיס מוצלח בצורה יוצאת דופן. הוא פשוט יצא טוב.
החלק השני הוא מהעולם העסקי, פרויקט שעשינו לחברת המזרונים האמריקאית נקטר תחת הכותרת "מייק אמריקה סליפ אגאין" פרויקט בשיתוף יוטיוב ישראל וחברה אמריקאית למזרונים בשם נקטר שזכה בסוף ב"מוסט אפקטיב אד" ביוטיוב. אנחנו עשינו את כל ההפקה והפוסט לפרסומת הזו, ומה שהיה הכי חשוב גם פה זה צוות מצוין, לקוח זורם, קריאייטיב מעולה, השקענו ומיקסמנו את ההפקה הזו – אני כמנכ"ל הסטודיו לא הסתכלתי על השורה התחתונה מבחינה כלכלית , הסתכלתי על הפרויקט כהשקעה אסטרטגית לטווח הארוך והשקענו את כל המשאבים כדי שהפרויקט ייצא מדהים וכך באמת הוא יצא.
מה האתגרים העיקריים בתחום הזה בארץ?
כמו בכל עסק, גם בעולם הפוסט יש הרבה אתגרים - אם אנחנו מדברים על מכירות ופיתוח עסקי. אנחנו עובדים הרבה מול לקוחות, ותמיד יש פוליטיקה ולעתים קשה לחדור. בנוסף, השוק יחסית קטן ויש הרבה חברות ממש טובות ותחרות גבוהה. עוד קושי הוא העובדה שאנחנו מתחרים כסטודיו עם עובדים שכירים, אז אנחנו לא יכולים לתמחר עבודות כמו פרילאנס שיושב בבית. יש תחרות שקשה להתמודד איתה ולא תמיד מקבלים פרויקטים שאנחנו מתחרים עליהם ועובדים הרבה לקראתם. יש גם תנאי תשלום מעט בעייתיים בארץ, וכחברה שמקפידה לשלם לספקים שלה בסמיכות למועד סיום העבודה, אני בעצם מממן את הפער בזמני התשלום. אז האתגר הוא גם לבנות מערכת שתיתן תפוקות גבוהות, תצליח להחזיק אנשים, להביא עבודה, בשוק רווי תחרות לא תמיד קל להביא עבודה לעסק.
אתגר נוסף שיש בארץ הוא נושא העובדים - קשה למצוא ספקים טובים בארץ במחירים הגיוניים, העלויות של ספקים טובים הן גבוהות מאד גם ביחס לשוק העולמי. אנחנו לא תמיד מצליחים לעבוד עם ספקים בארץ בגלל העלויות ונאלצים להוציא הרבה מהעבודה לחו"ל, שם ניתן למצוא ספקים באיכות טובה מאד בעלויות שיותר סבירות עבורנו.
מה הייחודיות של תהליכי העבודה שלכם לעומת חברות אחרות בארץ או בעולם? אתם עושים גם הרבה פרויקטים בינלאומיים
אני חושב שמכיוון שאני לא מגיע לעולם הזה עם ניסיון כמפיק אלא כיזם, ההסתכלות שלנו הרבה יותר רחבה ברמת ניהול הפרויקט - ולכן אנחנו עובדים בצורה יעילה מאד, יש לנו עובדים קבועים שמתגוררים בחו"ל וגם מול ספקים. אנחנו משאירים אצלנו את העבודה הקריאייטיבית ויזואלית, ומוציאים "עבודה שחורה" יותר החוצה, מה שמאפשר לנו לבצע פרויקטים בצורה יותר יעילה. יש לנו 6 שכירים בארץ, אבל הרבה מאד אנשי מקצוע מעבר לים. זה גם מאפשר לנו לעבוד על הרבה פרויקטים במקביל.
אנחנו גם משתמשים בתוכנות לניהול תהליכים שנמצאות בשימוש בתחום הפיתוח, זה עוזר מול הלקוחות ומאפשר לנו לייצר הספק גבוה עם מספר יחסית מצומצם של עובדים.
איזה ערך מוסף אתם נותנים ללקוחות?
השרות - אנחנו מעניקים שרות ברמה הכי גבוהה שיש, זמינות מלאה לצרכים של הלקוחות ומענה מיידי, אני בתור מישהו עם ניסיון של הרבה שנים בעולם המסעדנות והברים, יודע שברגע שהשרות ברמה גבוהה זה כבר מייצב אותך במקום טוב. הלקוחות שעובדים איתנו יודעים שהם לא יצטרכו לרדוף אחרינו ויש להם ראש שקט.. אנחנו יחסית עובדים מהר, מתקנים מהר דברים ונותנים שירות מתמשך על התוצרים שלנו מבלי להתחשבן על כל תיקון. דבר נוסף הוא התמורה שהלקוח מקבל בעד התשלום, אנחנו לא זולים אבל מעניקים "ואליו פור מאני" מאוד גבוה, המוטו שלנו הוא Always over deliver בכל פרויקט אנחנו מסתכלים תמיד איך לעשות אותו בצורה הכי טובה כי זה מה שמשווק אותנו גם הלאה.
מה הדבר הכי חשוב להצלחה של סטודיו לפוסט ?
חד משמעית הצוות שעובד איתך. בסופו של דבר האנשים שלצדך זה הרכיב החשוב ביותר להצלחה (של כל חברה) אני כמנכ"ל יכול להכתיב את הקו אבל אתה חייב לצדך אנשים טובים שמוכנים לתת כתף כשצריך ושמזדהים עם הערכים והסטנדרטים שאתה רוצה שלקוחות החברה יקבלו. רוב העובדים בבלאקבורד נמצאים בסטודיו מעל ל 4 שנים ואין ספק שהם הנכס העיקרי של החברה .
עוד דבר שחשוב מאוד הוא לדעת איזה פרויקטים לקחת ואיזה לא לקחת, לפעמים צריך לקחת פרויקטים הפסדיים כי יש להם ערך אסטרטגי או מקצועי שיכול לקדם את הסטודיו ולפעמים צריך לדעת לוותר על פרויקטים שלא מקדמים אותך מקצועית / אסטרטגית אפילו כשלסטודיו אין הרבה עבודה. זו לא החלטה פשוטה, אבל לפעמים הכרחית
איזה אנשים אתה מחפש בימים אלה, ומה צריך כדי להשתלב בחברת בלאקבורד?
אנחנו תמיד שמחים להכיר אנשים מוכשרים, אפטריסטים אנשי תלת וארט, כדי להרחיב את מעגל הספקים שלנו. כדי להשתלב אצלנו בחברה צריך להיות מקצוען שיודע לקחת אחריות על משימות ולדלוור בזמן. מעבר לזה צריך להיות גם איש של אנשים כי אנחנו עובדים באופן ספייס ועובדים באופן שיתופי וקולגיאלי, ואנשים מחווים דעה ושומעים אחד מהשני. אנחנו אפילו אוכלים ארוחת צהריים ביחד כל יום... אנשים שכיף להיות איתם ולוקחים אחריות ותמיד רוצים להשתפר.
ספר על טעות עסקית או משהו שאתה מתחרט שעשית?
לא מצליח לחשוב על טעות שעשיתי, אבל תמיד יש טעויות לדוגמה כשמתחרים על פרויקט ומחליטים לא לרדת בתמחור ומפסידים אותו - אז זה מצער שאולי לקחתי החלטה ספציפית לא נכונה.
החלטה שאני לא מצטער עליה היא לצאת לדרך יזמית ולהקים את החברה, למרות שהיו הרבה מאוד קשיים לאורך הדרך - בלאקבורד היום נמצאת במקום טוב, אנחנו עובדים עם משרדי פרסום גדולים, חברות מחו"ל ומישראל, יש לנו צוות של אלופים והעיקר - אוהבים את מה שעושים.