הכירו את מצלמת הבלאק מג'יק החדשה
צילום: יח"צ
לפני כמה ימים נתקלתי בפייסבוק בסרטון unboxing ישראלי משעשע, בו מוצגת פתיחת הקופסה של המצלמה החדשה של חברת בלאק-מג'יק: BlackMagic Ursa Pro G2
הסרטון מציג את היכולת החדשה של המצלמה הזאת: צילום של 300 פריימים לשניה. חברת בלאק-מג'יק נמצאת בכותרות כבר כמה שנים בתור מי שגורמת לרעידות בשוק המצלמות המסורתי, ולא רק שם. נפגשתי עם יוצרי הסרטון, גיא פינטו ועמית מילר מאולפן הגרין סקרין- virtuals.tv כדי להבין על מה כל הרעש.
אכן מהפכה?
המשכה של מהפכה. המהפכה התחילה בדגמים הקודמים, והתמקדה בעיקר באיכות התמונה וליתר דיוק המדע שעומד מאחורי הצבע שהיא מפיקה. למצלמה טווח דינמי גדול של 15 Stops, וה-Skin tones שהיא מפיקה נראים מעולה. אנחנו לרוב מצלמים איתה הפקות גרין סקרין כי היא מספקת קבצי 4:4:4 המכילים רזולוציית צבע קרובה למלאה וזאת בניגוד למצלמות 4:2:2 נפוצות אחרות בהן המידע שמכיל את הצבע חלקי ביותר (רק חצי ממנו אם לדייק). ככל שנקבל יותר רזולוציית צבע- כך חיתוך המצולמים מהרקע הירוק יהיה טבעי, מדויק ואמין יותר.
מה מיוחד בגירסת G2 החדשה שיצאה לאחרונה?
בעיקר היכולת לצלם במהירויות פריים גבוהות ע"מ ליצור Slow motion חלק בעריכה. אנו עדים להמון סרטונים ברשת שמצולמים ב-60 פרימים לשניה בהשוואה לסטנדרט ה- 25-30. ואנחנו בתחרות מתמדת על מהירות הפריימים במשחקי המחשב, שם כבר פחות מ-100FPS אינו מקובל. סביר להניח שמגמת ה- FPS רק תמשיך ותתחזק.
עוד יתרונות למצלמה הם גיוון סוגי המדיות שהמצלמה יכולה להשתמש להקלטה: Fast, SD, SSD ועכשיו גם התקני USB-C ניידים. המצלמה יכולה לקבל עדשות מסוג PL/ EF/ B4, ומאפשרת החדרת 4 ערוצי סאונד דיגיטלי מסוג AES. אנחנו באולפן מחברים את הסאונד למצלמה בצורה דיגיטלית בכדי לקבל איכויות הקלטה מקסימליות ללא צורך בסנכרון הקבצים מאיש הסאונד בפוסט. זה נוח וחוסך זמן.
בדור החדש והשני שלה הוחלפו במצלמה כל הרכיבים האלקטרוניים והם מבוססי FPGA. זה אומר שמעבר ליכולות עיבוד מהירות יותר, היצרן יכול לכתוב בעדכוני תוכנה פיצ'רים חדשים שבעבר הצריכו תכנון מחודש של החומרה וכפועל יוצא- קניית מצלמה חדשה. דוגמא לפיצ'ר: Remaping של פיקסלים שרופים. אני מעריך שבעתיד נופתע מיכולות תוכנתיות חדשות נוספות.
אין את זה למצלמות אחרות?
הייחוד במצלמה זו הוא מקבץ גדול של יכולות מתקדמות, איכות תמונה בליגה העליונה, עם תג מחיר נמוך יחסית- אסטרטגיה שמיושמת על כל מוצרי החברה.
מה החסרונות?
אולי רגישות נמוכה יחסית לאור (800 ISO), אע"פ שבאולפן/ צילום קולנועי, תנאי האור תמיד מבוקרים והעניין לא בא לידי ביטוי. לעומת זאת היכולת להוציא תמונות יפות מהמצלמה גם אם צולמו בחשיפת יתר- מרשים. חיסרון נוסף, בדר"כ המצלמות משוחררות לשוק זמן רב אחרי ההכרזה שלהן (עובר עוד זמן לא מועט עד שהן זמינות לקניה) וגם אז מומלץ לחכות לפני הקניה עד שהגרסאות התוכנתיות שלהן (Firmware), מבשילות.
מי המתחרות שלה?
לדעתנו בעיקר שתי היצרניות בקצה העליון של השוק Arri ו-Red.
מה המהפכה שבלאק-מג'יק מובילים בתחום הצילום?
כפי שזה נראה בשנים האחרונות, בלאק-מג'יק מוציאים מצלמות שיחס עלות תועלת שלהם מאוד גבוהה. למשל, מצלמת הפוקט שהפכה ל- best seller בזכות איכות תמונה מעולה, צילום ב- raw ומחיר מאוד אטרקטיבי.
בלאק-מג'יק גם מפתחים את תוכנת דווינצ'י?
נכון. אפשר להוריד גרסת חינם שמכילה כמעט את כל היכולות של הגרסה בתשלום שעולה $300 בקניה חד-פעמית. התוכנה למעשה מכילה את כל הפונקציות החשובות לפוסט: עריכה כמובן שיכולה להתבצע בשני אופנים שונים- עריכה קלאסית ו-Work flow לעריכות מהירות, Fusion לעבודת קומפוזיציה ותלת, Color grading/ תיקון צבע, ו-Fairlight לכל הקשור לסאונד. דוינצ'י תופסת תאוצה רבה לא רק בגלל המחיר, ולא רק בגלל שהרבה סרטים הוליוודיים מטופלים על ידה אלא בגלל שהיא מנצלת טוב יותר את חומרת המחשב (GPU) ומהירה ביחס למתחרות, בכל פלטפורמה כולל לינוקס!
כמה שנים אתם עובדים עם המצלמות של בלאק-מג'יק?
התחלנו לעבוד עם מצלמות ה- 4k Production לפני כחמש שנים. מצלמה מדהימה לזמנה שלא כל כך תפסה במדינת "הסובארו". כיום, השוק כבר הבין שיש כאן מצלמה מעולה לכל מטרה, למעט צילום בתנאי תאורה קשים.
אפשר לומר שבלאק-מג'יק הן מצלמות שאהובות על אנשי פוסט?
לגמרי. גם מבחינת החיתוך בגרין סקרין שיוצר תוצר מאוד איכותי, וגם מבחינת מנעד הצבעים שאפשר להפיק ממנה בפוסט, החיבור המושלם לדווינצ'י וקודק ה- Braw ששוקלים פחות מ- Prores באותה רמת איכות.
מה לדעתכם התחזית בשוק המצלמות בשנים הקרובות?
בכל הנוגע לשוק מצלמות ה- Main stream גודלם הפיסי של החיישנים יגדל ואנחנו מעריכים שהרבה יצרנים ישחררו גרסאות Full frame. בפלח שוק זה גם מרדף החדשנות יואט עם התבססות חיישני 8K, כי העין האנושית לא ממש יכולה להפיק תועלת מרזולוציות גבוהות יותר. הפלח המקצועי מן הסתם ישתמש בחיישנים בעלי רזולוציה גבוהה יותר על מנת לאפשר עבודה גמישה יותר בפוסט.