מורה נבוכים לפתיחת עסק בתחום הצילום

צילום: PIXABAY
כל צלם וצלמת הוגים ברגע הזה שבו התחביב שלהם יפסיק להיות תחביב ויהפוך להיות פרנסה.
הם כבר יכוליפ לראות בעיני רוחם אילו תמונות יהיו מוצגות בכניסה לעסק, ומה יופיע באתר, אבל אלו רק חלקים בפאזל שהוא הקמתו של עסק חדש.
על הנייר, הקמת עסק חדש היא עניין שלוקח שעה - קפיצה למע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי, ומזל טוב! אתם בעליו של עסק. אבל בפועל פתיחה של עסק מערבת המון שיקולים והחלטות שחשוב לקחת בחשבון לפני שקופצים למים:
למה כדאי לך להשקיע בבניית תוכנית עסקית?
רוב העסקים בארץ מתנהלים ללא תוכנית עסקית, ואפשר בהחלט לפתוח את עסק הצילום שלך בלעדיה. אבל לא ממש כדאי לך לעשות את זה. יש כמה סיבות שבגללן שווה לעשות תוכנית עסקית כשפותחים עסק חדש:
הסיבה הראשונה היא כדי להבין כיצד צפויה להראות תקופת ההתחלה של העסק שלך : מהן ההוצאות הצפויות כמה בדיוק ההוצאות יהיו? מתי יתחילו להגיע הכנסות? מאיפה יהיה לך את ההון לשרוד עד אז?
הסיבה השניה היא על מנת שתוכל לקבל הלוואות ואשראי. עם התוכנית העסקית אפשר ללכת לבנק ולקרנות על מנת לקבל הלוואות בערבות מדינה, שיסייעו לך להתניע את העסק החדש עם כמות כסף שתספיק לצרכי שיווק, קניית ציוד וכל מה שנדרש בשלבי ההתחלה. מומלץ לבצע את הגיוס בליווי יועץ עסקי, להגדלת הסיכוי לקבל את מבוקשך, כי הגופים הללו נוטים לסרב לתוכניות עסקיות לא מקצועיות.
הסיבה השלישית היא שתוכנית עסקית יוצרת סדר, לוחות זמנים ומניעה לעמידה ביעדים. תוכנית עסקית היא לא מסמך רושם עבור הבנק, אלא תוכנית שניתן לתרגם אותה ללוחות זמנים ולתוכנית עבודה. בעיקר בפתיחת עסק חדש, קל לחכות שדברים יקרו ולא לדחוף לפעולה. כשיש תוכנית עבודה שמודדים תוצאות מולה, היא מניעה לפעולה ומגבירה את סיכויי ההצלחה של העסק.
ועוד סיבה חשובה לא פחות: תוכנית עסקית צריכה להתייחס למקרים של מימון פערי תשלום (או כמו שכולנו מכירים אותם שוטף פלוס) במקרה בו מחליטים להתמקד בעבודה עם השוק העסקי, ולמנוע מצב של בעיות תזרים עקב עבודה עם קבלני משנה שלהם אנחנו משלמים במועדים קצרים יותר.
למה חשוב לתכנן את תקציב ההרצה?
כש-H&M נחתה בארץ היא זכתה לגדודי אנשים שעמדו מחוץ לסניפים וחיכו לראות מה יש לה להציע, אבל עבור רוב היזמים המצב רחוק מלהיות דומה. למעשה, הססטיסטיקות של עסקים חדשים רבים מראות כי בשנה הראשונה העסק לא מרוויח כלל או מרוויח מאד מעט. הבעיה היא שכאשר יזמים מחשבים את העלויות, הם לוקחים בחשבון את עלויות ההקמה, אך לא את עלויות ההרצה, ובתקופה זו הם נותרים חנוקים כלכלית.
אבל כאשר מתכננים את הקמת העסק חשוב לקחת בחשבון שבמהלך התקופה הראשונה העסק מייצר בעיקר הוצאות, וצריך להערך לכך. זו התקופה שבה צריך להשקיע בשיווק, במיתוג העסק, באמצעי קד"מ ובשת"פים שאחר כך מקורות הכנסה עבורך.
העלות עצמה נגזרת מהמון החלטות שונות - מהיכן מחליטים לעבוד (הצטרפות לסטודיו קיים, שכירת סטודיו עצמאי, עבודה מהבית?), האם נדרשת השקעה גדולה בשיפוץ או בציוד? וכן הלאה.
למה צריך למשוך משכורת בשנה הראשונה?
לכאורה, אם לא הייתם מושכים משכורת בשנה הראשונה, הייתם חוסכים נתח משמעותי מתקציב ההרצה שלכם. אבל בפועל, משיכת המשכורת באופן מסודר מניעה שני תהליכים חשובים:
היא מונעת ממך לקחת עבודות על הדרך - המון צלמים לוקחים עבודות צדדיות "עד שהעסק יתפוס", מה שמפריע להם למקד אנרגיות בפיתוח העסק שלהם. קחו משכורת, דעו כמה כסף נכנס בכל חודש הביתה, והשקיעו את הזמן בעסק החדש שלכם.
משיכת המשכורת גם הופכת אותך לרעב יותר ללקוחות - התחלת את החודש עם כמה אלפים פחות. זו מוטיבציה מעולה לשנס מותניים ולהתחיל לחפש לקוחות שיכסו לכל הפחות על המשכורת שמשכת. כאשר לא מושכים משכורת אלא מכניסים לחשבון את ה"רווחים", הרעב הזה קטן יותר עד לא קיים, ותקופת ההרצה מתארכת יותר.
מה להציע: סל שירותים נרחב או ממוקד?
בתוך עולם הצילום אפשר להתמחות בתחום מסוים או להציע מגוון רחב של שירותים - מחתונות ועד צילום מוצרי צריכה, מהשוק הפרטי ועד המוסדי. אחת ההחלטות שעליך לקבל עם הקמת העסק והגדרת המיתוג שלך היא לאילו מבין הנישות אתה רוצה להתברג.
כאשר עושים את הבחירה, כדאי לקחת בחשבון את היתרונות והחסרונות של כל נישה. כך לדוגמא בתחום האירועים מדובר בשוק רווי, תחרותי ועונתי, ואילו בתחום העסקי התחום משתלם יותר אך המחיר הוא תנאי תשלום ארוכים יותר.
שאלת מיליון הדולר: איך לתמחר את השירות?
תמחור נכון של עבודת צילום הוא נגזרת של כמות הזמן שהפרויקט צפוי לארוך. חשוב לקחת בהערכת הזמן הזו לא רק את זמן הצילום והריטוש, אלא גם את הנסיעות, השיחות עם הלקוחות וכל פעולה אחרת שתקח לך זמן. מכיוון שתמיד יש משהו בלתי צפוי, כדאי להוסיף על הערכת הזמן 15% עבור בלת"מים.
אם מעורבים בפרויקט קבלני משנה או חומרי גלם מיוחדים, חשוב להוסיף את החישוב שלהם למשוואה ואם מוסיפים עליו עלות "תיווך", שהיא לא רק תיווך אלא בעיקר אחריות וניהול, מומלץ שהיא לא תעלה מעל ל-10%.
על אף הרצון לחדור לשוק, לא כדאי לעשות זאת בכל מחיר, כיוון שמחירים נמוכים מתקבעים וקשה להשתחרר מהם. כדאי לבצע סקר שוק או "ריגול תעשייתי" בקרב קולגות ומובילים בשוק כדי לוודא שהמחיר שיצא לנו לא נמוך ממחירי השוק. אם המחיר שיצא לנו גבוה ממחיר השוק, קיצוץ שלו ללא טיפול בפרמטרים אחרים (כגון קיצוץ הוצאות) יוביל לבעיית רווחיות, ולכן מומלץ לבצע את הפעולה הזו רק לאחר בחינת כל האפשרויות בתוכנית העסקית ובליווי יועץ עסקי.
הכתבה באדיבות ירון לוי, יועץ עסקי בכיר, והבעלים של לוי ייעוץ כלכלי ועסקי, המציעה שירותי ייעוץ עסקי להקמת עסק משלב כתיבת התוכנית העסקית ועד לסיום תקופת ההרצה.





