אנושי, דיגיטלי, רובוטי, מוזיקלי
צילום: יח"צ
הביטוי מולטי טאסקינג הפך לביטוי שגור המגדיר אנשים בעלי יכולת ליצור ולעשות דברים רבים
היוצרת הספרדיה שבסיסה הוא בצרפת היא כזו.
היא קטנה במידותיה, אישה נמרצת שעוברת בקלות מבגדי עבודה לשמלות ערב יפות וסקסיות,
שנראית כאילו נלקחה מאחד מסרטיו של פדרו אלמדובר, אתלטית, אבל עם קופסת סיגריות נצחית ביד, שיער שחור, תווי פנים חדים אבל מאד יפים מרשימים ומלאי הבעה, עיניים שחורות וסקרניות.
קולה קול מעושן משנים של עישון הנכרים בו, אבל היא שרה ושרה יפה, היא עוברת מאנגלית לספרדית לצרפתית , ומשדרת אני אשת העולם הגדול.
חברי קהילת תעשיה מוזמנים לרכוש כרטיסים למופע בהנחה עם קוד ההנחה 2020 באתר האופרה
זו היא בלנקה לי כוריאוגרפית, רקדנית, במאית קולנוע והמנהלת של להקת המחול בלנקה לי. אחת מלהקות המחול העצמאיות המצליחות ביותר בצרפת. לי נולדה בגרנדה, ספרד. כבר בגיל 12 השתתפה בתחרויות עולמיות עם הנבחרת הספרדית בהתעמלות אמנותית. בגיל 17 נסעה לניו יורק שם למדה חמש שנים אצל מרתה גרהם ואצל היוצרים אלווין איילי ופול סאנסארדו. לי התגוררה בהארלם הספרדית והייתה עדה ללידתו של ההיפ הופ. מה שהביא אותה להקים בארצות הברית להקה של פלמנקו ראפ.
כשחזרה למדריד הקימה את להקתה המקצועית הראשונה והעבודתה הראשונה הייתה עבור התערוכה העולמית שהתקיימה בסביליה ב 1992. אחר כך הקימה את להקת המחול המודרנית שלה בפריז. רובוט היא היצירה ה- 14 אותה יצרה עבור הלהקה. המציינת עשרים וארבע שנים לפעילותה.
לי יצרה עבודות לבלט בית האופרה בפריז, לבלט בית האופרה קומישה בברלין, המטרופוליטן אופרה בניו יורק. כיוצרת שיתפה פעולה עם במאי הקולנוע פדרו אלמודובר (יצרה כוריאוגרפיה לסרט "לעוף מהתרגשות" ושיחקה בסרט "קיקה") ומישל גונדרי (בסרט "צל הימים"), עם מוזיקאים מהשורה הראשונה כגון: ביונסה, דאפט פאנק, פול מקרתני, קנייה ווסט וקולדפליי. היא יוזמת ויוצרת מספר רב של פרויקטים בין אם מדובר במופע מחול, אופרה, מיצב במוזיאון, וידיאו מוזיקלי, סרטי קולנוע, אירועים כאלה ואחרים. לי לעולם אינה נצמדת לסגנון אחד ומקבלת את ההשראה מקשת רחבה של צורות ביטוי גופניות, מפלמנקו ועד לבלט קלאסי וריקודי היפ הופ.
היא גם הופיע כשחקנית במספר סרטים, ביניהם "שינוי בתכנית" של הבמאית דניאל תומפסון, לצידם של עמנואל סנייה, דני בון ופטריק ברואל. והיא חברה קרובה של עמנואל סנייה ובעלה הבמאי רומן פולנסקי.
היא ביימה סרט דוקומנטרי "צעד אחרי צעד" על תהליך היצירה של סרטה העלילתי "לב מטורף".
בימים אלו היא עובדת על עבודה חדשה שתפתח את עונת המחול בתיאטרון היוקרמית השאיו בפריז.
והיא ההוכחה שחיים משותפים ועבודת יצירה היא דבר אפשרי ,, היא נשואה לרקדן לשעבר אטיין לי, צרפתי ממוצא קוריאני המנהל כיום את הלהקה. השניים גם הורים לילדים ובלנקה משלבת בהצלחה בין כל התפקידים.
את הקשר ההדוק שלה לקולנוע היא הביאה לידי ביטוי השנה גם בפתיחת פסטיבל קאן היוקרתי. הזמר בנג'מן ביוליי והזמרת הצעירה לואן הוזמנו לשיר בפתיחה מבחר להיטים מסרטים שהוקרנו במהלך השנים בפסטיבל ובלנקה לי בשמלה אדומה מרהיבה רקדה לצלילי השירים והממה את קהל המוזמנים.
בלקנה ואטיין לי מתמודדים באומץ כדי לקיים את להקתם. להקות רבות בצרפת שנשים עמדו בראשון מצאו את עצמן ללא תקציבים והתפרקו. התחרות קשה, והממסד לא מקל גם בצרפת. המאבק להשגת תקציבים הוא מאבק סיזיפי הנתקל בקשיים נוספים כיוון שבלנקה היא אישה.
במיוחד התעוררה הבעיה כשהיא החליטה ליצור את רובוט, העובדה שהיצירה הצריכה התעסקות עם חומרים מכניים, מחשבים, התייעצות עם מהנדסי תוכנה ועוד נראתה מוזרה בעיני ממנים אפשריים ושוב מכיוון שלא נראה להם מתאים שאישה תתעסק בתחומים הללו בלנקה נאבקת בסקסיסטיות השולטת בתחומי האמנות עד היום, ומצליחה.
בין העבודות הבולטות שיצרה מחול עבור בלט בית האופרה בננסי בשנת 1997, ויצירה בבכורה עולמית טנגו עבור מסייה לוטרק בשנת 1999.
באותה שנה הוזמנה על ידי בלט בית האופרה של פריס לצור כוריאוגרפיה לאופרת ברוק של ראמו, שנמצאת עד היום ברפרטואר הלהקה. היצירה צולמה ויצאה בגרסת DVD בשנת 2005. לחגיגות המילניום היא יצרה בלט לאמני טרפז.
בשנת 2001 הוזמנה על די בלט בית האופרה של פריז לצור מופע בלט ל"שחרזדה" של קורסקוב עם עיצוב בגדים של כריסטיאן לקרואה. בשנת 2005 היא יצרה כוריאוגרפיה למחזמר שהיה מבוסס על הסרט המצליח "קפה בגדד", ועוד מספר גדול של אופרות ומופעים.
לי גם יצרה יצירות ויזואליות ומולטימדיה, והציגה תערוכה ראשונה ב- 2008 שנקראה "אני אלמד אותה איך לרקוד" במוזיאון של קסטייה וליאון בספרד.
לאירועי לילה לבן במדריד ב 2009 יצרה מיצב שנקרא 'בוא לרקוד איתי'. במהלכו אלפי אנשים רקדו ברחובות מדריד. היא גם ביימה מספר רב של תצוגות אפנה של סטלה מקרנטי, הרמס, ז'אן פול גוטייה ועוד. בתצוגה האחרונה עליה הייתה אחראית של בית האופנה לה פרלה בפתיחת חנות הדגל שלהם בשנחאי בשנת 2015.
לי מתכננת להעלות תכנית קברט, קברט לטינו בהשתתפות ויקטוריה אבריל ורוסי דה פלמה מכוכבותיו האהובות של הבמאי פדרו אלמודובר..שלושת הספרדיות הללו הפכו את פריז לביתן.
היא זכתה בפרסים רבים ב-2014 קיבלה מידי נשיא צרפת פרנסואה הולנד את אות לגיון הכבוד. בשנת2017 קיבלה אות ממשרד התרבות הצרפתי, ובהמשך קיבלה אות נוסף מהמיניסטריון הצרפתי לעניינים אירופאים. בספרד היא קיבלה ממלך ספרד ב- 2009 את מדליית הזהב לאמנויות הבמה. אות שניתן ל20יוצרים מתחום האמנות והתרבות. ובשנת 2004 הוענק לה פרס מנואל דה פייה בהוקרה על תרומתה לכוריאוגרפיה בת זמננו ולקריירה המקצועית שלה.
להקת המחול בלנקה לי
הלהקה הקומה בשנת 1993 בפריז. הלהקה הפיקה מעל ארבע עשרה תוכניות מחול שהוצגו בכל רחבי אירופה, אמריקה, אפריקה ואסיה, מעל הבמות היוקרתיות ביותר. הלהקה מורכבת בדרך כלל משמונה רקדנים ושבעה טכנאים והצליחה לאסוף לה קהל נלהב וגדול ברחבי העולם מעבר לקהל חובבי המחול. מעל ל- 20,000 צופים הגיעו לצפות בסדרת המופעים של רובוט כשהוצג באולם תיאטרון שאנז אליזה בפריז.
לי מספרת על היצירה
"יום ולילה, בבית ובעולם החיצוני, על האדמה ובאוויר, אנחנו חיים עם ובין מכשירים מכל הסוגים. הזיכרון שלנו נהיה מלאכותי, טביעות הרגליים שלנו הופכות להיות אלקטרונית והזהות שלנו היא בחלקה דיגיטלית.
ברובוט אני פונה אל הקשר בין גופות אנושיים ומלאכותיים. ושואלת כמה שאלות כמו: איפה הם הגבולות בינינו לבינם? האם המכונה המשוכללת והמתוחכמת ביותר תוכל להחליף את בני האדם ואת מערכת היחסים שלנו עם הטבע? האם הרובוטים יוכלו להכיל את המושג של בריאה יום אחד? ככל שמכונות נהיות יותר ויותר מורכבות, איך הם ינהלו את חיינו? איזה סוג של חברה הדבר הזה יצמיח?
על הבמה הייתי צריכה לאתגר את הטכנולוגיה וליצור פס קול מקורי שיבוצע על ידי מכונות. האתגר הגדול ביותר שלי היה לייצר את הרגשות של רובוטים מסוג Nano. השבירות והכמעט ילדותיות של הרובוטים המואנשים הללו מועצמת ועוברת אל הצופים במהלך האינטראקציה עם הרקדנים בפעם הראשונה הרעיון, שהם יוכלו להפוך לחביבים ואהובים בעתיד הקרוב, נחשף לצופים בכל תפארתו".
בכורת המופע התקיימה בפסטיבל המחול במונפילייה בשנת 2013 והוא הוצג מאז מעל 100 פעמים בכל רחבי העולם. ועל הבמות החשובות ביותר בהן אולם הברביקן בלונדון, אולם הבקרוליקן אקדמי ועוד.
אחד הקטעים המשעשעים במופע הוא הקטע בו רובוט/רובוטית העולה לבמה למופע קברטי ומבצע/ת את השיר האהוב BESAME MUCHO . את השירה הקליטה בלנקה לי בעצמה בקולה החם והעמוק.
חברי קהילת תעשיה מוזמנים לרכוש כרטיסים למופע בהנחה עם קוד ההנחה 2020 באתר האופרה