AniNation- חגיגה של אנימציה בירושלים

צילום: רן בירן
4 ימים מלאי תוכן בסינמטק ירושלים: אורחים מחו"ל, הקרנות מאסטרים, ערב משחקי מחשב, הצצה לפיצ'רים ישראלים שטרם עלו למסך, ועוד ועוד.... "סינמטק ירושלים" ו"המיזם לקולנוע ולטלוויזיה" נרתמו לחזון פסטיבל האנימציה, האיגודים השונים לוקחים חלק, פסטיבל אנימיקס בהקרנת "אסיף" המצויין, וגם הסעות בחינם לכל מי שחושב שירושלים רחוקה או סתם רוצה להשתכר ב"מסיבת הנקניקיות".
לצפיה בתוכניה לחצו כאן
לרגל הפסטיבל, פגשנו לראיון מקוון ומרתק את הבימאית אנימטורית והמאיירת תמי ברנשטיין.
ברנשטיין היא בוגרת בצלאל במחלקה לאנימציה, עובדת כבר 16 שנה כקונספט ארטיסט, ארט-דיירקטור, אנימטורית, בימאית ומאיירת בפרוייקטים רבים ומגוונים.
במהלך השנים התמקצעה בתכנים שונים: פיתוח ערוצי טלוויזיה, בניית מותגים, סדרות אנימציה, משחקי מחשב וספרי ילדים.
ברנשטיין היתה מועמדת לאוסקר הישראלי 2013 בתחרות אופיר בקטגוריה הדוקומנטרית, מרצה לאנימציה ובימוי וחונכת סרטי גמר במוסדות ההוראה המרכזיים בישראל מאז 2002, משמשת כיועצת ולקטורית ראשית לתחום האנימציה בקרן "גשר לקולנוע רב תרבותי. סרטים אישיים שיצרה באופן לא מסחרי הוצגו בפסטיבלים ברחבי העולם ושדרו בטלווזייה הישראלית. זכתה בפרס "Chicago International Children's Fillm Festival" ובפרס אסיף לאנימציה ישראלית.
היא אף משמשת כמייסדת שותפה ומנהלת קריאייטיב בחברת "songeek" חברת ED-TECH שנבחרה וזכתה במענק חממת "מטח-המרכז לטכנולוגיה חינוכית".
בקיץ האחרון הייתה ברנשטיין לאישה הראשונה שקיבלה את "אות יקירת פסטיבל אנימיקס" הפסטיבל הבינלאומי לאנימציה קריקטורה וקומיקס.
אז איך בעצם הגעת לתחום האנימציה?
כל הילדות שלי ציירתי, ובתלמה ילין גיליתי שהתשוקה הגדולה שלי היא לאייר ולעבוד עם טקסטים. אחרי הצבא עבדתי כמאיירת בכל מיני עיתוני ילדים (כולנו, פילון) ובמקביל הייתי שוליה של המאייר דני קרמן. דני סיפר לי על המחלקה לאנימציה בבצלאל שהייתה בחיתוליה, וזה הרגיש כמו מהלך טבעי עבורי. לספר סיפור שיש בו מרחב וזמן מסוג אחר, כזה שהפרינט לא יכול לתאר.
מה הייחוד של היצירה האנימטיבית לעומת לייב אקשן?
אני חושבת שקודם כל הקהל מגיע אל סרט אנימציה עם פתיחות ותמימות רבה יותר. אנחנו מוכנים לאמץ אל ליבנו את העובדה שיש עכבר מדבר והוא נשוי לעכברה ויש להם...כלב. הקהל מאמין בשטיח מעופף ובפמוט ששר סרנדות כי זו אנימציה. זה לגבי האנשה.
אבל אנימציה גם מאפשרת לנו לגעת בנושאים הטעונים ביותר בצורה פשוטה יותר. רוב סרטי האנימציה שנעשים אינם פיצ'רים אלא סרטים אישיים אמנותיים בדרך כלל קצרים יותר, וחלקם נוגעים בנושאים כבדים, פוליטיים ומשמעותיים. אנימציה משתמשת בחוקים פיזיקליים ועושה בהם מניפולציות מדהימות. אנימציה טובה מעיזה להיות משהו שבחיים אי אפשר היה לצלם בסרט לייב.
האם היום, כאשר בעצם רוב הלייב אקשן שאנחנו רואים הוא בכלל CGI, ניתן לעשות הבחנה שכזו?
היום ההגדרה אנימציה, מפורקת להמון מקצועות שונים. האנימציה המופיעה בסרטי ה-cgi נושקת יותר לתחומים טכניים אמנותיים. אפקטים חזותיים מדהימים. ספר הג'ונגל 2016 שצולם כולו באולפן, לא יכול להיחשב אנימציה שוות ערך ל"קובו-אגדה של סמוראי" או סרט פיקסאר כלשהו. בכל סרטי הלייב היום יש איזו מעורבות פוסט כלשהי. מה שמשתנה מסרט לסרט זו מידת המעורבות. ועדיין עם כל הטכנולוגיה, זה קולנוע. ואם הסיפור לא טוב, אף פלאג-אין שפותח בנאסא לא יציל את הסרט!
מהו סרט האנימציה האהוב עליך?
יש כל כך הרבה. לא יודעת איך לבחור. זה משפט שלמה של עולם האנימציה... בדרך כלל אוהבת קצרים של יוצרים עצמאיים ולא סטודיואים עם תקציבים מנופחים: אחד האהובים עליי הוא "OVERTIME" מ2005 סרט מרגש קצר של כמה סטונדטים צרפתיים בוגרי " Supinfocom", סרט אחר הוא An Object at Restסרט חמוד מאוד של בוגר CALARTS.
"still life with animated dogs" וכל מה ש Paul Fierlinger יוצר,
ומהמפורסמים יותר – אני חושבת שמעל כולם את "המסע המופלא" של מייאזאקי. אבל באמת שיש עוד כל כך הרבה...
מי הם היוצרים שנותנים לך השראה? מי היוצרים שהשפיעו עליך?
אני מושפעת בעיקר מדברים שאינם אנימציה ואפילו אינם קולנוע. מוזיקה מאוד משפיעה על העבודות שלי. אם אני עושה קונספט ארט לסרט אז אני הופכת לאספנית צילומים, תאורות ואוירה של התקופה אותה אני מאיירת. חומריות מאוד מעניינת אותי. הסדרה האחרונה שיצרתי ל babTV FOX עסקה כולה בחומרים. כל פרק על מהות של חומר אחר. אחד היוצרים שבוודאות עזרו לי להאמין בעצמי כאמנית בגיל צעיר הוא דני קרמן. מבחינתי הוא מנטור נפלא לאהבת תרבות ותשוקה אדירה ליצירה.
מהו סרט החלומות שלך? היצירה שאת חולמת לעשות?
אני פחות או יותר יוצרת את מה שבא לי ליצור.
אני מאוד מאושרת מפרוייקט שאני יוצרת כרגע: סרט אנימציה שלי למוזיקה של הצ'לנית מאיה בלזיצמן המדהימה. מוזיקה היא השראה גדולה עבורי ומאיה ובן זוגה מתן אפרת הם זוג יוצרים מחוננים. וזה תמיד נפלא לעבוד עם עוד אנשים יוצרים, בהערכה הדדית.
יש איזה תסריט אחד מיוחד שאני מתה לעשות, ומיועד לזמן הזה "שבין פרויקטים" והוא הולך ונדחה אז אולי זה סימן שהוא עוד לא בשל לבוא לעולם.
לאיזה אירועים כדאי להגיע בפסטיבל אניניישן?
לאור התכנייה הייתי פשוט מגיעה באוטובוסים שארגנו חינם מתל אביב אחה"צ כל יום ונשארת עד הלילה. בתוך כל זה לא הייתי מפספסת את:
-חיי כקישוא- סרט סטופ מושן למבוגרים שהרגע זכה בפסטיבל אנסי צרפת. עצוב ומרגש עם שפה עיצובית מהממת.
-COMING SOON 2016 – ערב חד פעמי של הצצה לחמשת הפיצ'רים הישראליים הנעשים כרגע. יוצרי הסרטים יעמדו על הבמה ויחשפו חומרים, תהליכים, מחשבות וטסטים. לא לפספס!
-לקהל מקצועי- סדנת פיצ'ינג! מהו פיטצ' טוב? איך מוכרים סדרה? עשה ואל תעשה. טיפים שממש חשוב לדעת.
-הרצאתו של יוני גודמן- במאי ואלס עם באשיר/כנס העתידנים. יוני יראה חומרים מתוך סרטים אלו לצד חומרים מתוך אנה פרנק שטרם עלה למסכים ויספר על צורת העבודה שלו.
-PLAY & GO ערב משחקי אינדי. למובייל ודסק טופ. 5 משחקים מעולים שיוצגו על ידי יוצריהם במרתון מטורף
-סדנת VR מעולה עם מיטב סרטי ה360 מעלות!
-הקרנה מיוחדת של מסיבת נקניקיות עם הרצאה של אלון גור אריה על סרטי אנימציה למבוגרים כולל מסיבה אמיתית לפניה עם בירות ונקניקיות חופשי
-שבת ילדים- לא לפספס! המון הקרנות כשלחברי התעשיה המגיעים עם ילדים – כניסת ילדים חינם! בהרשמה מראש. למייל: MichalMn@jer-cin.org.il
לא לפספס... ושוב לינק לתוכניה





