תסריט, זה כל הסיפור

צילום: אבי רוט
לשוברי קופות בקולנוע או סדרות טלוויזיה אהודות ישנו מכנה משותף אחד ברור: הם כולם נולדו כרעיון יצירתי במוחו של התסריטאי שהפך להיות ממומש בהצלחה בתסריט. אך מהו הדבר שהופך את תסריט להצלחה על המסך?
במהלך השנים של עבודתי בארץ ובחו"ל כעורכת תסריט, לצד יוצרים רבים בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה, חקרתי את הכתיבה התסריטאית במטרה לחשוף את הסוד שמאפשר לסיפור טוב להפוך לסיפור הצלחה וגיליתי שהפער בין הרעיון היצירתי לבין מימושו בתסריט הוא אחד הגורמים העיקריים להצלחה או לחולשה של התסריט.
שככל שהתסריטאי מצליח להישאר נאמן לרעיון היצירתי שלו ולממש אותו בתסריט, כך היצירה שלו הופכת מוצלחת יותר, לעומת זאת ככל שקיים פער גדול יותר בין הרעיון לביטוי שלו בתסריט, כך היצירה חלשה יותר ומשפיעה פחות על הצופים.
גילוי זה עזר לי לפתח שיטת כתיבה מקצועית שמאפשרת ליוצר לשמור על כוונתו המקורית ויחד עם זאת להתממש בתסריט באופן תואם לחוקי החיים. השיטה מבוססת על ההבנה שהתסריט הוא שיקוף של פיסות חיים מתוך המציאות שכולנו מכירים וחווים. ככל שהתסריטאי מכיר טוב יותר את החוקים הפועלים במציאות עליה הוא כותב, כך הוא מצליח לכתוב אותם במיומנות מקצועית יותר בתסריט שלו, הוא נשאר נאמן למקור ההשראה ומממש את רעיונו וכוונתו על הצד הטוב ביותר.
הכלים המעשיים שבשיטה מאפשרים ליצור מצע עליו נבנה הסיפור כולו בדיוק כמו מצע גידול של כל צורת חיים אחרת. במידה ובמצע זה קיימים המרכיבים החיוניים והנכונים ליצירת חיים כך תתפתח צורת החיים המכוונת והרצויה. כך גם לגבי יצירת התסריט: במידה וקיימים בו המרכיבים החיוניים והנכונים לו התסריט מגיע למלוא מימוש כוונת היוצר ובמידה וחסרים במצע חלק מאותם מרכיבים חיוניים ונכונים, התסריט לוקה בחסר, מתקשה להתפתח ונוצר פער בין הרעיון היצירתי של התסריטאי למימושו. זהו הסוד בבחירת המרכיבים התסריטאים הנכונים לכל תסריט.
בעזרת שיטה זו המכוונת את הכתיבה ומדייקת את השכתוב, מצליח התסריטאי ליצור תסריט אנושי ומורכב, בעל רבדים מגוונים המאפשרים תהליכים טבעיים של התפתחות העלילה והגיבור. התוצאה ניכרת בתסריט מהודק המשקף לא רק פיסת מציאות אלא גם את הקול האישי והייחודי של התסריטאי. תהליך הכתיבה כולו הופך חלק יותר, כאשר התסריטאי בוחר מתוך היכרות ומודעות במרכיבים הנכונים לתסריט ולרעיון המקורי.
ניקח לדוגמא את אחד הנושאים שתסריטאים רבים מתחבטים בו בתהליך הכתיבה והוא בחירת הגיבור ועיצוב דמותו. על פי הנחת היסוד שבשיטה אפשר לומר שכל אדם הוא גיבור של תסריט בפוטנציאל, משום שכל אדם הוא הגיבור של חייו האישיים. לכל אחד משבעת מיליארדי האנשים החיים בעולם יש מטרות, רצונות, מניעים ודרכים משלו להשיג את מבוקשו. לכל אחד יש סיפורים לספר על עצמו ופרשנות משלו לעולם ולהתנהגותם של אחרים.
בחירת הגיבור תלויה בין השאר בהיכרות של התסריטאי עם התכונות האנושיות של הגיבור שלו ועם המרכיבים של העולם תסריט בו הגיבור פועל. כפי שבמציאות כל בני האדם מורכבים מחסרונות ויתרונות כך גם צריך להיות גיבור של התסריט. גיבור "מושלם" וחסר חולשות, יהיה גיבור חדגוני, סטריאוטיפי ושטחי, בעל התנהגות צפויה ובעיקר – לא אמין. גיבור אנושי יהיה אדם שהתסריטאי בחר עבורו קווי אופי ואפיון שהופכים אותו למורכב בעל עומקים וגוונים שונים, גיבור שנוגע ללב ככל האדם. האנושיות שבגיבור יוצרת הזדהות אצל הצופים המתעניינים בו ובמסע העלילתי שלו וכך הוא אינו נשאר דמות מרוחקת על המסך. מגוון תכונות אנושיות אלו של הגיבור יעטו ביטוי ממשי בסיפור דרך התמודדותו עם אירועי העלילה בדרך להשגת מטרתו.
מורכבות יצירת דמות הגיבור האנושי נראית יותר על המסכים בשנים האחרונות כאשר הגיבורים מבטאים את הדואליות האנושית הקיימת ביסוד תכונות האופי והאפיון השליליות והחיוביות. סדרות כגון "סופרנוס", "האוס", "דקסטר" ו"האחות ג'קי" מתארים את ההתנגשות שבין התכונות האנושיות שבגיבורים, אל מול עולם התסריט בו הם חיים ומתנהלים. בסרט הקולנועי "לופר" (2012) ניתן לראות את הפיצול הדואלי של התכונות האנושיות באמצעות שתי דמויות שונות שנבחרו לגלם תפקיד של גיבור אחד.
האיזון העדין הדרוש בכתיבת גיבור אנושי מאתגר ואינו מובן מאליו. העובדה שבגיבור אנושי צריכות להיות גם תכונות חיוביות המושכות קהל וגם תכונות אנושיות שליליות, דורשת מהתסריטאי מיומנות מקצועית ואישית מורכבת. התסריטאי צריך לבחור בקפידה את התכונות האנושיות של הגיבור שלו תוך התייחסות לשלל גורמים המתקיימים בתסריט: הרעיון המקורי, הכוונה שלו כתסריטאי, נושא התסריט, ז'אנר התסריט, עולם התסריט, התפתחות העלילה, סופה ועוד.
ההחלטה על בחירת הגיבור ותכונותיו מתקבלת לרוב בשלבים הראשונים של הכתיבה ומשפיעה על תהליך הכתיבה כולו וכמובן גם על התוצאה הסופית המוקרנת במסך. כפי שבחירת הגיבור אינה פשוטה או מקרית כך גם לגבי שאר המרכיבים החיוניים שבתסריט, כולם צריכים להיבחר בקפידה תוך התייחסות לשאר המרכיבים הקיימים או האמורים להתקיים באותו תסריט. הכרת המרכיבים החיוניים המתקיימים במציאות ולימוד על ביטוי צורתם בתסריט מאפשרים לתסריטאי להשתמש באופן מודע ומדויק באותם המרכיבים וביחסים השונים הנרקמים ביניהם. כך התסריטאי יכול לצמצם את הפער הקיים בין הרעיון היצירתי לבין המימוש שלו בתסריט ולהפוך את התסריט שלו לייחודי ומוצלח.
שרי תורג'מן, עורכת תסריט בכירה בטלוויזיה וקולנוע (הכל דבש, תמרות עשן, זנזורי), לקטורית בקרנות ומייסדת SCRIPT Light, פותחת מחזור נוסף של קורס כתיבת פיצ'ר מקצועי לבוגרי מסגרות לימוד של קולנוע ותסריטאות. ניתן להשתמש בכלים הנלמדים בכל שלב של כתיבת התסריט: לפני תחילת הכתיבה, במהלכה ואחריה ומעשירים את התסריטאי באופן מקצועי וגם באופן אישי. לפרטים: http://www.scriptlight.com/workshops.html




