קבלת תמיכה לתסריט שלכם תלויה ביכולת להציג אותו
צילום: יחצ
יש הרבה גורמים שמשפיעים על הסיכויים שהתסריט שלכם יגיע למסך, לא על כולם יש לכם השפעה אבל יש בהחלט כמה דברים שאתם יכולים לעשות כדי להעלות את הסיכויים שלכם לקבל תקציב לפיתוח, כדי להתקבל לחממה או לצאת להפקה. חבילת הגשה מקצועית ומשכנעת היא אחד מהם.
בין אם יש לכם רעיון מגובש שאתם רוצים לפתח או שיש לכם כבר דראפט כתוב, כשאתם פונים ומציגים את הפרויקט שלכם, לקרנות, למפיקים או לחממות, אתם מקבלים הזדמנות חד פעמית לעשות את ההבדל בין סיפור למגירה לבין תסריט להפקה.
כבר בדפים הראשונים, נוצר הרושם הראשוני מהסיפור ומכם, זהו חלון הזדמנויות קטן וגורלי. רושם ראשוני נקבע כהרף עין אבל כדי לשנות אותו צריך הרבה הזדמנויות חוזרות. הזדמנויות שבתעשיית הקולנוע והטלוויזיה כמעט אינן קיימות. מעט מאוד הפעמים שיתנו לכם הזדמנות שנייה לחשוף את הפרויקט שלכם. יש הרבה כותבים שבטוחים שיש להם מספיק ניסיון תסריטאי כדי לכתוב הצהרת כוונות מדויקת וסינופסיס טוב, זה הרי המקצוע שלהם, אבל חשוב להבין שהחומרים שבחבילת ההגשה הם לא תסריט.
חבילת ההגשה היא חלון הראווה לסיפור והתפקיד שלה הוא להרשים, לרגש ולשכנע שיש לכם סיפור טוב ושאתם אלו שתדעו לקחת אותו לשלב הבא. לכן החומרים שאתם מגישים לא צריכים להיות כתובים בעזרת כלים תסריטאים אלא בעזרת כלים שיווקיים. כלים שתפקידם להבליט את הייחודיות שלכם כיוצרים ואת הייחודיות של הפרויקט שלכם. זו הדרך לשכנע את בעלי ההחלטות להשקיע דווקא בפרויקט שלכם.
הכלי השיווקי שנועד בדיוק למטרה זו הוא הפיץ' הכתוב. Pitch היא אמנות הצגת הדברים, היכולת לקחת את הסיפור שלכם ולזכך אותו לתקציר מעולה. בשיטת Pitch Your Way אנחנו עושים הבחנה בין שני סוגי פיץ', זה שמציגים בעל פה, בשיחה או על הבמה מול פאנל המומחים וזה הכתוב שמשמש בפורמטים מגוונים, החל מלוג ליין לחוברות, תקציר לאתרי אינטרנט, One Sheet שמשאירים כחומר פרסומי לפרויקט שלכם בכנסים ואירועים וכמובן חבילת הגשה.
הפיץ' הכתוב הוא כרטיס הביקור לפרויקט שלכם וככל שתדייקו ותתמצתו את הסיפור, ככל שתהפכו אותו לנגיש ונעים לקריאה מהנה ומרתקת, כך תעלו את הסיכויים שלכם להתקדם. כך שבין אם יש לכם רעיון מגובש ועכשיו אתם רוצים להגיש אותו כדי לקבל תקציב לפיתוח או שיש לכם כבר דראפט מלא ואתם רוצים להתקבל לחממה או לשלוח אותו לתחרות תסריטים, כדאי שהחומרים שמציגים את הפרויקט שלכם יהיו מנוסחים בדרך שיווקית, שתקל על הקוראים לקחת את ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם.
הנה 3 טיפים חשובים להצגת פיץ' כתוב:
1. לוג ליין מנצח – דע את הסיפור שלך – לוג ליין טוב מתמצת את הסיפור כולו למשפט אחד בהיר ומסקרן. זהו המבט הראשון עוד לפני שצוללים לפרטים. כולנו יודעים עד כמה מהר אנחנו שופטים ומחליטים מה מוצא חן בעינינו ומה לא וזו ההזדמנות שלכם להשפיע ולהתחיל את מערכת היחסים בדיוק כמו שמתאים לכם.
2. הצהרת כוונות ייחודית - דע את הכוונה שלך – הצהרת כוונות מדויקת מבטאת את הייחודיות שלכם כיוצרים ואת הייחודיות של הסיפור שלכם. היא צריכה להראות את נקודת המבט הייחודית שלכם ואת הדרך המיוחדת שלכם לספר את הסיפור. זכרו: "כמה שיותר אישי וכמה שיותר אוניברסלי".
3. סינופסיס מסקרן - דע את מרכיבי הסיפור – המרכיבים התסריטאים יוצרים את הסיפור אך המינונים הנכונים של המרכיבים והשימוש בהם במקום הנכון, יוצר סיפור מעניין ומסקרן. זה בדיוק מה שהפיץ' הכתוב נועד לעשות, להשאיר את הקורא כמהה לקרוא עוד מהסיפור שלכם. כתבו סינופסיס במתכונת של סיפור קצר כשלקורא יהיה ברור שאתם תדעו לפתח אותו לתסריט מלא.
להציג את הפרויקט שלכם לאנשי מקצוע זה כמו להגיש מנת פאר במסעדת גורמה. כאן אנחנו לא מדברים על הכמות אלא על האיכות, על צורת ההגשה, על המבנה של המנה, על המרכיבים המדויקים, על התשוקה והתיאבון שיתעוררו אצל הסועד שהוא יפגוש אותה לראשונה ועל הטעם שיישאר איתו בסופו של דבר.
כשאתם מציגים את הפרויקט שלכם זה בדיוק אותו הדבר, הלקטורים שמקבלים עשרות הצעות, קוראים הרבה חומרים טובים אבל בסופו של יום הם צריכים להחליט במי להשקיע. כמו במנת גורמה, חומרים טובים הם השלב הראשון וההכרחי אך עטיפה נכונה של הדברים תגרום לכך שיתלהבו מהסיפור שלכם ויבחרו בכם.
אם השקעתם עד כה כל כך הרבה זמן ואנרגיה כדי לגרום לחלום שלכם להתגשם, צריך לתת לו גם את ההזדמנות הטובה ביותר להצליח. אז רגע לפני ההגשה, תתייחסו אל חבילת ההגשה כאל נציג השיווק שלכם ותנו לו את הכלים הטובים ביותר לייצג אתכם נאמנה.
על הכותב:
אהד אזולאי מנהל עסקי של חברת SCRIPTlight המעניקה כלים מקצועיים לתסריטאים, בימאים ומפיקים. מומחה לפיץ' ולשפת גוף ומפתח שיטת Pitch Your Way שמלמדת להציג פיץ' מנצח.
בתאריך 06/03/2016 תתקיים סדנת PITCH PACKAGE בסינמטק ת"א - סדנה להכנת חבילת הגשה לקראת ההגשות הקרובות לקרנות ופסטיבלים. פירוט מלא באתר Scriptlight.com