"שבועיים של הבמאים" של פסטיבל קאן כאן בישראל

צילום: מתוך "פטימה" במאי פיליפ פוקון
ביוזמתו של הבמאי שלומי אלקבץ מגיעה לראשונה לארץ תכנית הסרטים ״השבועיים של הבמאים״ מפסטיבל קאן. מסגרת הצד היוקרתית של הפסטיבל בחרה להציג את סרטו של אסף קורמן ״את לי לילה״ ואת סרטם של רונית ושלומי אלקבץ ״גט- המשפט של ויויאן אמסלם״. התכנית מאפשרת הזדמנות להחשף למגוון סרטים שנבחרו לקחת חלק בפסטיבל 2015 וטרם הוקרנו בארץ.
התכנית תתקיים בין ה 9-28.1.2016. ערב הפתיחה יתקיים ב 10.1.2016 בסינמטק ת״א, בשעה 21:30.
בערב יוקרן הסרט ״פטימה״ במעמד יוצריו ולאחריו יתקיים קוקטייל בנוכחות אן דלסט, אוצרת התכנית.
הכניסה חופשית אך מותנית באישור כרטיסים מראש, דרך דוא״ל dbgfilms@gmail.com
על "השבועיים של הבימאים" מאת אריאל שוייצר ( (Les cahiers du cinema) מתוך תכניית האירוע:
אחת התוצאות של מאורעות הסטודנטים בצרפת, במאי 1968, היתה יסודה של מסגרת חדשה בפסטיבל קאן, ”השבועיים של הבמאים”. איגוד הבמאים הצרפתי קרא תיגר על השמרנות ועל האופי המאוד ממסדי של התחרות הרשמית בפסטיבל, ויצר מסגרת בלתי תחרותית שהציבה לעצמה כמטרה לקדם קולנוע עצמאי, צעיר ולעיתים קרובות חתרני. מנהלי הפסטיבל, שראו בצעד זה ניסיון לערער את מעמדם, נאלצו להשלים עם הקטגוריה החדשה ששיקפה את המרדנות וההקצנה הפוליטית בצרפת של סוף שנות השישים. במהלך שנות השבעים והשמונים, ”השבועיים של הבמאים” קנו לעצמם הערכה וביססו את מעמדם כקטגוריה נועזת המהווה מעין מעבדה של כשרונות לקולנוע של מחר. ואכן, במאים רבים שהציגו את סרטם הראשון או השני ב”שבועיים של הבמאים” מצאו לאחר מכן את מקומם בתחרות הרשמית והפכו לדמויות מובילות בקולנוע העולמי: וורנר הרצוג, ריינר וורנר פסבינדר, ג’ורג’ לוקאס, מרטין סקורסזה, ג’ים ג’ארמוש, נגיסה אושימה, קן לאוץ׳, שנטל אקרמן, ספייק לי, מיכאל הנקה, האחים דארדן ועוד. מעבר לעובדה שמדובר במסגרת לא תחרותית, המציגה מידי שנה כעשרים סרטים חדשים מכל העולם וכן סדרה של סרטים קצרים, "השבועיים של הבמאים" מתאפיינים גם בכך שכל ההקרנות פתוחות לקהל הרחב שיכול לרכוש כרטיסים לסרטים ולהשתתף בשיחות עם הבמאים שנערכות באופן מסורתי לאחר ההקרנות )בניגוד לתחרות הרשמית הנגישה אך ורק לאנשי מקצוע מתחום הקולנוע ולמוזמנים). עובדה זאת תרמה עם השנים לפופולריות הרבה של ”השבועיים של הבמאים” וליכולת של מסגרת זאת לאתגר, ולעיתים קרובות אף להאפיל, על התחרות הרשמית. )ביטוי חותך לכך ניתן ב־2009 כשפרנסיס פורד קופולה בחר להציג את סרטו ”טטרו” ב”שבועיים של הבמאים” ולא בתחרות הרשמית.)
"השבועיים של הבמאים” הציגו לאורך השנים סרטים ישראלים רבים וסייעו להם להגיע למרכז התודעה של הקולנוע העולמי. ב־2009 הוצג הסרט "עג'מי" של כסנדר קופטי וירון שני, וזכה בציון לשבח באותה קטגוריה. ב־2013 נבחר ”כנס העתידנים” של ארי פולמן לסרט הפתיחה של מסגרת זאת, וב־2014 הוצגו בה לראשונה שני סרטים ישראלים: ”גט” של רונית ושלומי אלקבץ ו”את לי לילה” של אסף קורמן.
מאז 2011 משמש אדוארד ויינטרופ, מבקר הקולנוע לשעבר של העיתון ”ליברסיון”, כמנהל האמנותי של ”השבועיים של הבמאים”. ויינטרופ אצר ב־2015 מהדורה עשירה במיוחד שחשפה כמה מהסרטים הבולטים השנה בקולנוע העולמי (ביניהם ”ילדות פרא” של דניז גמזה ארגובן מטורקיה, וכן הסרטים הצרפתיים ”זכרונות ילדות” של ארנו דפלשיין ו”בצלן של נשים” של פיליפ גארל, שכבר הוצגו בישראל במסגרות שונות). הסרטים שיוקרנו בסינמטקים הישראלים נחשפים כאן בפעם הראשונה, ובינהם ”אלף לילה ולילה” (חלק 2) של הכישרון הפורטוגלי הגדול מיגל גומז, מסה קולנועית פיוטית שהיא גם סרט מסע אל לב ליבה של אומה ויבשת במשבר, ”חיבוק הנחש”, סרטו בעל המימד האנטרופולוגי של הקולומביאני סירו גוארה שמתרחש ביערות האמזונאס, וכן ”פטימה” של פיליפ פוקון, יצירה נוקבת העוסקת במורכבות ובעדינות בנושא ההגירה בצרפת.





