כמה טיפים וכלים לבחירה של הקריין המתאים לפרויקט שלכם

צילום: יח"צ
נניח שאתה מפיק סרט תדמית או סרטון הדרכה עם קריינות בשביל לקוח, ואתה מחפש קריין. אתה מקבל כמה הצעות מחיר מכמה קריינים שמקליטים מאולפן ביתי, אבל התעריפים והשירותים בהצעות השונות לגמרי שונים אלה מאלה. איך תחליט במי לבחור? כדאי ללכת על ההצעה הכי זולה? כדאי ללכת עם מי שנותן הקלטה מחדש בחינם? אולי כדאי ללכת עם מי שנותן תנאי תשלום נוחים?
הכתבה באדיבות ויקטוריה פיינרמן, קריינית באנגלית אמריקאית שפת אם
יש שלושה דברים שצריך לשקול:
• מחירים- טווח המחירים בתחום הקריינות רחב מאוד, אבל ארגון הקריינים בישראל (IVO – Israel Voiceover Organization) פרסם תעריפון לקריינים מתחילים, שיכול להיות נקודת המוצא שלך. מגוון גורמים יכולים להעלות את המחיר. למשל: המורכבות של הטקסט, הניסיון של הקריין או מידת הדחיפות של העבודה.
אם קריין מבקש פחות מהמינימום של ה-IVO לקריינים מתחילים, שאל את עצמך למה. קריינות היא עבודה. הקריין חייב להתכונן להקלטה, לברר מילים מסובכות, להקליט ולאחר מכן לערוך את ההקלטה – וכל התהליך אורך לפחות פי 4 מאורך התוצר הסופי. נוסף על כך, יש עלויות בסיסיות: הקריין משקיע בציוד אודיו איכותי, בתחזוקה שלו ובסביבה אקוסטית מתאימה.
משום כך הצעות מחיר נמוכות יכולות להעלות סימני שאלה: האם הקריין לא משקיע זמן, מאמץ וכסף בעבודה? למה הקריין חושב שהעבודה שלו שווה פחות מעבודה של קריין מתחיל? ואם הוא חושב שהיא שווה כל כך מעט, איזה מוצר תקבל בסוף? האם תקבל קריינות חובבנית? איכות אודיו נמוכה? גם וגם? במקרה זה ייתכן שבסופו של דבר התוצר לא יהיה איכותי מספיק.
במידה והקריין מבקש יותר מהמינימום של ה-IVO, מה אתה מקבל בתמורה? אתה יכול לקבל קריין מנוסה יותר, ביצוע מהיר, איכות אודיו משופרת או יכולת לטפל בטקסט מורכב במיוחד.
התעריפים מושפעים גם משני הגורמים הנוספים: הקלטות מחדש ותנאי תשלום
• הקלטה מחדש. הקלטה מחדש נעשית אחרי שהקריין מוסר את ההקלטה, אם אתה מבקש להקליט שוב חלק מהטקסט כי אתה מעדיף אינטונציה אחרת, או כשאתה רוצה לשנות את התסריט.
הקלטות מחדש דורשות זמן וחייבות להתאים בדיוק לסאונד של הקריינות המקורית. בגלל היקף העבודה הנדרש, ה-IVO ממליץ לגבות תשלום תמורת הקלטה מחדש.
בפועל, יש קריינים שמציעים הקלטה מחדש "בחינם". בהתחלה "בחינם" נשמע טוב, אבל צריך להבין של"בחינם" יכולות להיות פרשנויות שונות. ייתכן שהקריין מגלם את עלות ההקלטה מחדש במחיר הבסיסי, ואז אתה משלם על הקלטות מחדש אם אתה צריך ואם אתה לא צריך אותן. למשל, אם קריין אחד דורש 800 ש"ח תמורת הקריינות ועוד 200 ש"ח עבור הקלטה מחדש (לפי הצורך), וקריין אחר דורש 1,000 ש"ח תמורת הקריינות כול להקלטה מחדש "בחינם", עדיף לבחור בקריין הראשון, כי לא משלמים לו על הקלטות מחדש אלא אם כן באמת צריכים אותן. תעריפונים מודולריים מאפשרים לך לחסוך כסף.
• תנאי תשלום- יש הבדלים ניכרים בין תנאי התשלום שהקריינים השונים מציעים. יש כאלה שמקבלים רק תשלום מראש, ויש אחרים שמוכנים לקבל תשלום שוטף פלוס 30 או פלוס 60. מבחינתך בדרך כלל נוח לדחות את התשלום לקריין עד שהלקוח משלם לך, אבל יש קריינים שגובים תשלום נוסף על תנאי שוטף פלוס, ואז צריך להחליט אם הנוחות שווה את המחיר. שים לב גם שיש קריינים שנותנים הנחה למי שמשלם מראש או מיד עם קבלת המוצר. תמיד כדאי לשאול אם יש אופציה כזאת.
אם כן, חשוב לבדוק את כל הפרמטרים האלו כאשר אתם מחפשים קריין לפרויקט. חשוב לבחור בבעל מקצוע אשר גובה מחירי איגוד, רצוי לפי תעריפון מודולרי, ולנסות להשיג את תנאי התשלום המתאימים למצב. הסרטון יישמע מצוין, אתם תחסכו כסף והלקוחות יודו לכם.
ויקטוריה פיינרמן היא קריינית מקצועית באנגלית אמריקאית שפת אם.
אתם מוזמנים לפנות אל ויקטוריה במייל בטלפון 054-4646370 וכן לראות את עבודותיה באתר שלה




