קמפיין השבוע: דוקו-טראש על כוכבי הרשת הישראלים
צילום: צילום מסך, מתוך "סקסי טיים"
מי הם כוכבי הרשת הישראלים, מה מניע אותם ועד כמה הם פועלים מתוך מודעות בדרכם לשיאי הצפיות ביוטיוב?
על השאלה הזו מנסה לענות הסדרה "צפויים", סדרת הדוקו-טראש קומית אינטרנטית העוקבת אחר חייהם ויצירתם של הכוכבים הפרובוקטיביים והשנויים המחלוקת של הרשת בארץ. בפרק הבכורה, למשל, מככב מלך הספידו הישראלי, אליעד מלכי, שכבש את היו-טיוב עם עשרות אלפי צפיות בלהיטים "סקסי טיים", "מאמי סונג" ו"בונבון סטייל". אליעד מספר על ההתמודדות ביקורות הקטלניות ועל החלום שלו לכבוש את קיסריה.
יוצרי הסדרה, איליה ברבנר והדר סתיו, עבדו בכמה תכניות טלוויזיה והחליטו לחבור לצורך פרוייקט המוקדש לתרבות האינטרנט והשוליים הישראלית. הסדרה מגייסת כספים להמשך הפקת פרקים במסגרת אתר גיוס ההמונים הישראלי Headstart.
שוחחנו עם אליה ברבנר והדר סתיו.
איך הגעתם לרעיון?
"לפני שנה עבדנו ביחד כתחקירנים בתכנית אוכל מסויימת. יום אחד, בין התחננויות לסלבס שיסכימו להתארח בתכנית לבין תחקירים על הסטיות הקולינריות של האורחים שלנו, גילינו במקרה שאנחנו חולקים אהבה משותפת לשירים של אביבית בר זוהר ולתכנית המופת "מה שקורה באילת VIP". מאותו הרגע התחלנו להכיר אחד לשני סרטוני יוטיוב שנעים בין גאונות ל"מה לעזאזל אני רואה פה?!" והדרך ליצירה משותפת בתחום הזה היתה רק עניין של זמן."
מהם כוכבי רשת?
"כוכבי רשת הם יוצרים שבוחרים ללכת בדרך עצמאית ומכוונים את היצירה שלהם לרשת וממנה הם זוכים לחשיפה, בניגוד לכוכבים ה"אולדסקול", שלרוב היו צריכים לעבור דרך הטלוויזיה על מנת לזכות בפרסום. אלו יכולים להיות זמרים שמפיקים בעצמם קליפים ליוטיוב, במאים וכותבים שיוצרים סדרות רשת, בלוגרים שמעלים סקירות על מוצרים וכו'. הרשת מאפשרת לכל אותם יוצרים להגיע לקהל שלם בדרך אלטרנטיבית ואולי אפילו דמוקרטית יותר, בצורה ישירה ובלתי מתווכת."
אחרי שראיינתם רבים מהם, יש משהו שגיליתם שמשותף לכולם?
"אין ספק שכל אחד מהכוכבים שדיברנו איתם הוא עולם ומלואו, אבל אם צריך למצוא קו מקשר בין כולם הוא שבאופן מפתיע רובם מפגינים שליטה בכל היבטי ההפקה השונים – הם כותבים לעצמם שירים, מביימים ומפיקים קליפים, שולטים בעולם היח"צ, סוגרים לעצמם הופעות ועוד. לרוב אין להם מנהל או חברת הפקה שעומדים מאחוריהם והשליטה שלהם במדיום על כל צדדיו היא לא פחות ממדהימה."
מה אתם חושבים שמניע את כוכבי הרשת?
"כוכבי הרשת שפגשנו הם יוצרים עם המון אמביציה ומחוייבות כלפי היצירה שלהם. הם משקיעים בה המון זמן וכסף וסביר להניח שהם לא היו עושים זאת אם הם לא היו מאמינים בעצמם באופן מוחלט. הם מאוד נחושים להגיע כמה שיותר רחוק, וגם אם עולים מסביבם קולות שמבקרים או מזלזלים בהם, הם הולכים עם האמת שלהם עד הסוף ואין ספק שזה מעורר הערכה."
מה הפתיע אתכם בתהליך?
"בתור התחלה, הפתיע אותנו שאשכרה הוצאנו את הרעיון הזה אל הפועל, ושהוא גוזל יותר אנרגיה ממה שמישהו מאיתנו ציפה... מעבר לכך, גילינו שכל המחשבות שהיו לנו על כוכבי הרשת האלה התנפצו על קרקע המציאות ברגע שפגשנו אותם – גם אם באנו עם דעה מסויימת, הרשנו לעצמנו לשנות אותה תוך כדי המפגש, להסתקרן, להיות פתוחים ולהתאהב בכוכבים שלנו."
מה החלום שלכם לגבי הפרוייקט?
"מבחינתנו המטרה שלנו כבר הושגה, והיא ליצור יצירה עצמאית משלנו וללכת איתה עד הסוף. מכיוון ש"צפויים" ממומן מכיסנו, אנחנו מתמודדים עם הרבה אתגרים שנובעים מחוסר התקציב שלו ולכן פתחנו בקמפיין גיוס כספים בהדסטארט, שאם נגיע בו ליעד ונזכה במימון, הדבר יקל על הפקת הפרקים הבאים. מעבר לכך, בסתר ליבנו אנחנו חולמים להיות כוכבי רשת בעצמנו ושבעונה 2 של "צפויים" יהיה גם פרק רפלקסיבי עלינו."