מיזם חברתי/עסקי לאנימטורים מתחילים בירושלים

צילום: נפתלי גולדנברג
לירן ומוריה קורן הכירו כשלמדו אנימציה בבצלאל. הם עבדו יחד, התמחו בסטופ מושן, התאהבו והתחתנו. לירן מרצה במחלקה לאומנויות המסך בבצלאל, ומלמד בניית בובות לסטופ מושן ומוריה היא סטודנטית לתסריטאות בסם שפיגל ופרילאנסרית בין החתלה להנקה. עכשיו הם רוצים להתפרנס מאמנותם ובעצב רב הם רואים את החברים שלמדו איתם עוזבים את ירושלים לטובת עבודה בתל אביב. מכאן עלו מוריה ולירן על הרעיון של "האקווריום", שהוא שילוב בין תכנית עסקית תעסוקתית למיזם חברתי לאנימטורים בירושלים.
"אנחנו משכירים חלל בעלות נמוכה, כי אנחנו לא יכולים לעמוד כלכלית בשכירות בעצמנו", אומרת מוריה, "אבל מטרת העל שלנו היא חברתית. אנחנו מנסים ליצור רשת תעסוקתית לאנימטורים בירושלים שמושתתת על שיתופי פעולה, על "נטוורקינג" של אנימטורים ועל ההזדמנות לעבוד ביחד עם המוחות המגניבים ביותר באנימציה."
מה הביא אתכם לרעיון הזה?
"כל הרעיון התחיל למעשה מנסיון שלנו לקחת סטודיו קטן לעצמנו בשביל לעבוד ולהתחיל ליצור אנימציה. ככול שהתעמקנו יותר בנושא הבנו שבשביל להתחיל לעבוד בתחום ולהרוויח בו, חסר לנו בראש ובראשונה כח אדם.
אחד התהליכים הקשים ביותר בתחום הסטופ מושן הוא מציאת פרוייקטים. נוכחות של אנימטורים נוספים מאפשרת מגוון רחב יותר של עבודות נכנסות יחד עם היכולת לעמוד בזמני ועלויות ההפקה.
בנוסף, אנחנו מאמינים שסביבת עבודה בה פועלים מגוון יוצרים היא בהכרח מפרה ומאתגרת, והופכת את חווית העבודה למעניינת וטובה יותר.
מתוך המחשבה הזאת לירן ואני התחלנו לפנות לאנימטורים, רובם בוגרי בצלאל, שבהחלט שמחו לשמוע על רעיון הסטודיו, אבל סיפרו לנו שהם עוזבים את ירושלים לטובת תל אביב, שלכאורה מציעה יותר עבודות לאנימטורים."
הקושי הזה הוא נכון לכל התעשייה היום, למה דווקא בירושלים?
"לירן ואני ירושלמים כל חיינו, אנחנו אוהבים את ירושלים, את הקוטביות שלה, את האותנטיות שלה ואת הטמפרמנט שלה. בתור זוג נשוי אנחנו מעוניינים להמשיך ולחיות בירושלים ולגדל בה את ילדנו.
אנחנו רואים את ירושלים כחלק בלתי נפרד מהעשייה האומנותית שלנו ואנחנו מעוניינים לפעול ולעשות, גם אם משהו קטן, על מנת ליצור איזושהי אלטרנטיבה למעבר הכמעט אוטומטי של אנימטורים לתל אביב.
אין ספק שתעשיית האנימציה היא קשה בכל הארץ, ומיזם כמו שלנו היה זוכה להיענות גדולה יותר בתל אביב, אבל ירושלים היא פשוט חלק בלתי נפרד מהמיזם שלנו."
המיזם לקולנוע בירושלים לקח על עצמו להפוך את ירושלים לבירת אנימציה ובעתיד הקרוב אמורות להיכנס הפקות גדולות של אנימציה לעיר, אתם דווקא בתקופה טובה, לא?
"המיזם לקולנוע וטלויזיה עושה עבודת קודש בעיר הקודש, ומצליח מעל ומעבר לכל הציפיות. אין ספק שהזמן בירושלים הוא זמן טוב לאנימציה, גם אם מדובר על סטודיו שיתופי קטן (וצנוע) כמו שלנו.
המיזם לקולנוע וטלויזיה הצליח להביא הפקות ענק לירושלים, ליצר הזדמנויות אומנותיות וקולנועיות יחד עם מקומות עבודה.
היוזמה שלנו לסטודיו שיתופי אינה עומדת באותו סדר גודל של ההפקות והסטודיואים שהגיעו לירושלים, דוגמת פיצ'יפוי, שהוא ותיק, ממוסד, ובעיקר עושה אנימצית 3D.
כבר היינו בעבר בקשר עם המיזם לקולנוע וטלויזיה, וכמובן שנשמח לכל שיתוף פעולה עתידי, אבל כרגע אנחנו מחפשים אנימטורים בתחילת דרכם שפשוט מעוניינים ליצור אבל אין להם איפה."
אז איך "האקווריום" יוכל לקדם אנימטורים צעירים?
"ככל שאנחנו נכנסים יותר לעובי הקורה בכל מה שנוגע למיזם הסטודיו השיתופי שלנו, אנחנו באמת שמחים וגאים להגיד שאין חיה כמונו.
הסטודיו שלנו לא מציע מקום עבודה שבו אנימטור מגיע בשמונה בבוקר, הולך בארבע ומקבל את המשכורת שלו בסוף החודש.
אנחנו מציעים חלל עבודה אחר, מקום בו כל אחד יכול לעבוד על פרוייקטים של עצמו (אם נפשו חשקה), על עבודות פרילאנס, על קליפים, שטיקים וכל מה שעולה על הדעת.
הדבר המעניין והחשוב ביותר שאנחנו מציעים הוא "נטוורקינג", מעין סביבה חברתית של אנשי אנימציה.
כשאנחנו אומרים שאין חיה כמונו אנחנו מתכוונים לסטודיו שיתופי לאנימציה. סטודיו שמאפשר יצירה עצמאית חופשית לחלוטין, ובמקביל מעודד את העשייה הקבוצתית.
אנחנו מאמינים שכקבוצה יוצרת יש לנו הרבה יותר כח להכנס לתעשייה, ויש לנו הרבה יותר מה להציע לתעשייה מאשר אנימטורים פרילנסרים."
אז למי אתם קוראים להצטרף אליכם?
"אנחנו קוראים לכל אנימטור שרואה את עצמו מתאים ונדלק על הרעיון שלנו. אמנם לירן ואני עוסקים בעיקר בסטופ מושן, אבל אנחנו לא בהכרח מחפשים סטופיסטים.
אנחנו מחפשים את מי שבוער לו ליצור, לקחת חלק בחיה המשונה שאנחנו. אנחנו מחפשים ירושלמים, תל אביבים, באר שבעאים העיקר שיהיו אנימטורים שבוער להם ליזום וליצור ובעיקר לקחת חלק במשהו אחר, שונה ומסקרן בתוך עולם האנימציה."
לדף של מוריה ולירן קורן ב BEHANCE




