להיות או לא להיות

צילום: אתר TuTiTu
לרובינו יש רעיונות למיזמים: לסדרות אינטרנט נושכות, סרטים קצרים ופיצ'רים עם סיפור ייחודי.
שאלת מיליון הדולר היא איך לממן ולהגשים את המיזם.
דבר ראשון: חשוב לזכור שכל יוצר תוכן, לא משנה אם הוא פועל בקולנוע, טלוויזיה וניו מדיה הוא יזם. נכון שהאומנות חשובה, ושיש סיפור שבוער בעצמותיכם שאתם רוצים להוציא לאוויר העולם. אך בד בבד אתם רוצים גם להתפרנס בכבוד ולהרוויח מההשקעה הרבה שלכם, כי זמן זה המשאב הכי יקר שלכם. אתם גם רוצים להגיע לקהל וחשיפה בינלאומיים. דברים אלו לא קורים מעצמם – צריך לעזור להם לקרות! צריך להיות מודעים אליהם ולתכנן אותם. שימו לב: אנחנו ב- Show Business שהוא Business לכל דבר, ומי שמוסיף לאומנות שלו גישה עסקית בינלאומית – מגדיל את סיכויו להצלחה. משמעותית.
סדרות אינטרנט זאת דרך מצוינת לצבור ניסיון, להגיע לקהל בינלאומי וליצור קהילת אוהדים. אפשר גם ליצור סדרה באמצעים נגישים בהשקעה יחסית נמוכה, שתניב תמורה גבוהה: כרטיס ביקור דיגיטלי שמראה לעולם את היכולות שלכם. ישנן גם דרכים לשיווק ויראלי שיכולות להגדיל את החשיפה. לדוגמה TuTiTu התחיל כסטודיו אנימציה ישראלי קטן והחל להעלות סרטונים ל- YouTube אם הזמן הסרטונים הפכו לתופעה אינטרנטית והצלחה אדירה בעולם עם עשרות מילוני צפיות. וכן, גם זאת אומנות, לא רק קולנוע! מדובר בעולם ומלואו. מומלץ בחום להשתתף באירועים כגון "יוצרים ברשת", "תעשייה ללא גבולות" ו-" 5 מסכים: אי כנס לקולנוע, טלוויזיה וניו מדיה" כדי להתעדכן ולהיחשף להזדמנויות השונות הטמונות בתחומים אלו.
לפי עניות דעתי בימינו כדאי לעשות סדרת אינטרנט מאשר סרט קצר. יש לכם יותר אפשרויות להגיע לקהל בינלאומי, וגם להשתתף בפסטיבלים המיועדים לתוכן דיגיטלי, מאשר לעשות סרט קצר שתוכלו בעיקר להציעו לפסטיבלים בינלאומיים שם יש תחרות קשה. נכון: זה חוויה וכבוד שסרט שלכם מוקרן בפסטיבל, אבל המטרה היא למנף את הסרט ואתכם כמה שיותר ולהתחיל קריירה בינלאומיות. סדרת רשת תעשה את זה יותר בקלות מאשר סרט קצר.
דוגמה לפסטיבל דיגיטל מוביל הוא Webbie Awards, ומומלץ בחום גם לקבל השראה מה- Digital Emmy Awards
ועכשיו לקולנוע. גם כשמתפתחים מיזמים למסך הגדול, כדאי מאוד להיות מודעים ולקחת בחשבון מה קורים במסכים האחרים. זה יעשה לכם ולמיזם שלכם רק טוב. ואם תוכלו לפתח תוכן בפלטפורמות מדיה נוספות לסרט שלכם – תגדילו את סיכויי ההצלחה שלו.
השלב הראשון בפיתוח מיזם קולנועי הוא התסריט. מומלץ בחום לגשת לסדנאות פיתוח בינלאומיות. יש מגוון רחב של סדנאות עם דרישות קבלה שונות: חלקן רוצות שיהיה תסריט מוכן באנגלית לפני הסדנה כדי שיהיה בסיס לעבוד עליו, אחרות רוצות שהיוצר כבר כתב/ביים/הפיק סרט קצר או שניים.
היתרונות הגדולים של סדנאות הפיתוח הם:
מומחים תסריט בינלאומיים יעזרו לכם לפתח את המיזם לרמה בינלאומית. מדובר במומחים שאם הם מייעצים באופן פרטי – זה עולה כסף, והרבה.
מעבר לעצות האומנויות, ואם תיצרו איתם קשר אישי טוב, המומחים גם יעזרו לכם ויקשרו אתכם למפיקים וסוכני מכירות בינלאומיים ויפנו אתכם לקרנות רלוונטיות.
בנוסף, הקשרים והנטוורקינג שתיצרו אם חבריכם ללימודים הוא מאוד חשוב, מכיוון שאתם תעזרו ותקדמו אחד את השני. כך למשל חבר לימודים גרמני יוכל לברר על מפיק גרמני פוטנציאלי עבורכם ביתר קלות מכם.
תחשבו שזאת דריסת רגל ראשונה על המפה העולמית. אתם עולים על הראדר, מתחילים לפתח מיזמים בינלאומיים ואנשי מקצוע הרבה מעבר לישראל מתחילים לשים לב אליכם...
אם מתקבלים לסדנת פיתוח המתקיימת במהלך פסטיבל כמו Berlinale Talents ו- Sundance יש סיכויים טובים לאחר מכן להתקבל לפסטיבל עם הסרט המוכן. תמיד הפסטיבל ירצה להתגאות שהוא זיהה וגילה אתכם ראשונים ושיש לו סדנת פיתוח טובה
ברגע שאתם מתקבלים לסדנת פיתוח בינלאומית – יש יותר סיכויים לקבל כספים מהקרנות בארץ. הרי כל קרן חייבת בדיווח על הצלחת סרטיה בחו"ל. ברגע שאתם בסדנה נחשבת יש יותר סיכויים שהמיזם יתגשם – ויצליח. והקרנות אוהבות למזער סיכונים כך שיש יותר סיכויים שהם יעדיפו לתת מימון ליוצר ומיזם שכבר יש להם נוכחות בינלאומיות.
חלק מהסדנאות נמשכות שבוע, אחרות 4 חודשים. רובן כוללת תקופת לימוד משותפת עם המדריכים ,מומחים ושאר משתתפים, זמן פיתוח בבית, ועבודה דרך אינטרנט ומפגשים אינטרנטיים עם המדריכים. חשוב לבדוק איזו מהן מתאימה לצרכים ודרישות שלכם. בהמשך יש רשימה של סדנאות פיתוח מומלצות.
וזוהי רק ההתחלה. יש גם סדנאות להפקה ופיתוח מיזמים כמו ACE ו- EAVE ו- MEGA PLUS – European Master in Audiovisual Management תכנית הדגל של ה MEDIA – Business School שאני בוגרת שלה.
בכתבה הבאה נעבור על Co-Production Markets ו- Pitching Forums מובילים שגם יכולים לקדם את מיזמכם בעולם.
ככול שתחשבו יותר על האפשרויות הבינלאומיות כבר בשלב פיתוח התסריט (קצר או ארוך) יהיה קל יותר להגשים את המיזם, ולהשיג לו מימון מהעולם, וגם מהארץ. ככול שתחשבו על יותר פלטפורמות מדיה כבר בשלב פיתוח התסריט תפתחנה עבורן יותר דלתות ואפשרויות להגיע לקהל ולהרוויח כסף.
באמת הכל אפשרי. רק צריך ללמוד ולדעת איך לעשות זאת. ואז להעז, ולהצליח בגדול...
הכותבת היא נועה קשרל, בעלת NOA – International Film Marketing המתמחה בשיווק סרטים ישראליים בעולם למעלה מעשור. NOA יוזמת קורסים וסדנאות עם גופים מובילים שנועדו להעצים יוצרים ולעזור להם להצליח בעולם ובמגוון פלטפורמות.
הקורס השנתי למימון ושיווק בינלאומי של סרטים נפתח ב- 7.7.15 וכולל מרצים מובילים שיתנו ידע חשוב וכלים מעשיים בעלי ערך רב לכל יוצר קולנוע, טלוויזיה וניו מדיה.
לפרטים על הקורס השנתי למימון ושיווק בינלאומי של סרטים
לרשימת הסדנאות והחממות הבינלאומיות הטובות ביותר בהמלצת נועה קשרל, עם כל הפרטים




