איך להמנע מהטעויות הנפוצות ביותר בקורות החיים?
צילום: DPC
את המאמר הבא כתב לאזלו בוק (Laszlo Bock), סמנ"כל בכיר באגף כח האדם של Google. הוא מספר כי במהלך חייו שלח לא מעט קורות חיים לכל סוג של משרה ואישית עבר על לפחות 20,000 קורות חיים במסגרת תפקידו.
תרגמנו עבורכם את המאמר:
ב'גוגל' אנחנו מקבלים לפעמים יותר מ 50,000 קורות חיים בשבוע, אז ניתן לומר שקראתי הרבה מאד קורות חיים. חלקם מבריקים, רובם סבירים והרבה מהם - פשוט אסון. החלק הקשה ביותר עבורי הוא שבמהלך השנים אני נתקל שוב ושוב באותן טעויות שעושים מועמדים, שכל אחת מהן עלולה להביא את פסילתם ממועמדות למשרה. מה שהכי מדכא הוא שאני יכול לומר, רק על פי קורות החיים, שחלק ניכר הם אנשים טובים, אפילו מצויינים, אבל בסביבה כל כך תחרותית, כשבאים לאייש תפקיד ניהולי, אין צורך להתפשר על איכות. טעות קטנה ומועמד, שיכול היה להיות רלוונטי ומעניין, נפסל... אני יכול להבטיח לכם שיותר ממחצית מכם עושים לפחות אחת מהשגיאות האלה.
כדי לעזור לכם לעבור לפחות את שלב הסינון הראשוני של קורות החיים ריכזתי עבורכם את הטעויות הנפוצות:
1. שגיאות כתיב. זה נשמע ברור מאליו אבל זה קורה שוב ושוב. ב 2013 נערך סקר של קורות חיים, ב 58% מהם נמצאו שגיאות כתיב. דווקא אלה שמשקיעים זמן רב בעריכת קורות החיים שלהם וכל הזמן משנים ומוחקים כדי להגיע לניסוח הנכון ביותר, דווקא להם יש שגיאות. במהלך התיקונים והשיכתובים משהו יכול להשתבש, להמחק, שורש מוטה בצורה לא נכונה או הפיסוק אינו במקום. מעסיקים פוסלים קורות חיים כאלה מכיוון ששגיאות כתיב נתפסות כחוסר בתשומת לב לפרטים או חוסר איכפתיות. איך מתקנים? קוראים את קורות החיים מהסוף להתחלה. חוסר הסדר של המשפטים דווקא מסייע לעלות על שגיאות. או שפשוט תנו למישהו לעבור עבורכם על הטקסט ולבדוק שאין שגיאות כתיב.
2. אורך. האורך שאני מציע הוא: עמוד לכל עשר שנות ניסיון. קשה להכניס את הכל, אבל הסיכוי שמישהו יקרא מעל 3 עמודים הוא קטן מאד. כפי שאמר בלז פסקל (פילוסוף צרפתי, ממציא המחשב במכני): "לא היה לי די זמן לכתוב לך מכתב קצר יותר". קורות חיים חדים וממוקדים מצביעים על יכולת לתמצת, לברור ולהעביר את המסר הנכון ביותר עבורכם. תחשבו על זה ככה: המטרה היחידה של קורות החיים היא להביא אתכם לראיון עבודה. זהו. המטרה היא לא לשכנע מעסיק להעסיק אתכם (לשם כך יש ראיון עבודה) וגם לא לספר את סיפור חייך (לשם כך יש רעייה סבלנית). ברגע שאתם בראיון עבודה קורות החיים כבר לא ממש רלוונטים, אז קצרו אותם.
3. עריכה וארגון. אלא אם אתם מנסים להתקבל למשרת עיצוב או אומנות, המטרה שלכם זה להביא את קורות החיים שלכם למצב הנקי והקריא ביותר. לפחות פונט בגודל 10 ושוליים של מינימום חצי אינצ' (כ 1.30 ס"מ). נייר לבן, דיו שחור, רווחים קבועים בין שורות, עימוד אחיד ואת שמכם והדרך ליצור עמכם קשר על כל עמוד. אני מציע שתסתכלו על קורות החיים שלכם גם כמסמך Word וגם כ Google Dcs ואז שלחו אותם לעצמכם במייל ובדקו איך זה נראה. העריכה יכולה להשתבש כשעוברים מפלטפורמה לפלטפורמה. לשמור את הקובץ כ PDF זה פתרון טוב.
5. שקרים. זה ממש שובר את ליבי. לשקר בקורות החיים זה לעולם לעולם לעולם לא משתלם. כולם, כולל מנכ"לים, מפוטרים אם הם נתפסים בשקר. אנשים משקרים על תארים שלהם, מעלים לעצמם ממוצעי ציונים, ותק במשרות וניסיון. תמיד מעגלים כלפי מעלה, לעולם לא כלפי מטה.. יש שלוש בעיות גדולות כשמשקרים: קודם כל, אפשר בקלות להתפס. האינטרנט, מעסיקים קודמים או עמיתים שעבדו עמכם תמיד יכולים לחשוף את ההונאה. שנית, שקרים רודפים אחריך וגם אם יתגלה בעתיד שרימית בקורות החיים כדי להתקבל לגוגל, תפוטר מיד (תבדקו בגוגל: "CEO fired for lying on resume"). וגם, האמהות שלנו לימדו אותנו אחרת. ברצינות.
אז ככה הורסים את קורות החיים. אל תעשו את זה! מעסיקים מחפשים את האדם הנכון ביותר למשרה ורובנו עושים הכל כדי לפספס את ההזדמנות. החדשות הטובות הן: בדיוק בגלל שרוב קורות החיים סובלים מאותן שגיאות, אם תצליחו להמנע מהם, קורות החיים שלכם בהחלט יבלטו.