"אני רוצה להודות לאקדמיה.." - מי בוחר את המועמד הישראלי לאוסקר?

צילום:
האקדמיה הישראלית לקולנוע נוסדה ב 1990 במטרה לקדם ולעודד את הקולנוע והטלוויזיה בישראל, בדומה לאקדמיה האמריקאית ולגופים כאלה בעולם. זהו גוף וולנטרי שבוחר מידי שנה את "הסרט העלילתי הטוב ביותר", זה שנכנס לתחרות בקטגורית "הסרט הזר הטוב ביותר" בטקס האוסקר בהוליווד. מידי שנה, בטקס פרסי אופיר (ע"ש שייקה אופיר ז"ל), מעניקה האקדמיה פרסים ליוצרי הקולנוע המצטיינים. משנת 2003 עורכת האקדמיה טקס נפרד להענקת פרסים בתחום הטלוויזיה המקורית - המקבילה הישראלית לפרסי האמי. המטרה היא שבאמצעות הטקסים והפרסים יחשפו הסרטים הישראלים בפני הציבור גם בארץ וגם בעולם.
"היום, האקדמיה מונה 910 חברים מכל ענפי היצירה והעשייה הקולנועית והטלוויזיונית בישראל: במאים, מפיקים, שחקנים, צלמים, עובדים טכניים, תסריטאים, עורכים, מלחינים, מלהקים ומעצבי תפאורה ותלבושות", אומרת אילנה שרון, מנכ"ל האקדמיה הישראלית לקולנוע. "במסגרת החברות, החברים מוזמנים לצפות בכל הסרטים העלילתיים המוקרנים בסינמטק (הזמנה זוגית) ולצפות בכל הסרטים התיעודיים והעלילתיים הקצרים בסטרימינג. בנוסף, החברים מקבלים הזמנה זוגית לטקסים. הזכות הגדולה ביותר שניתנת לחברים היא זכות ההצבעה, הניתנת החל משנת החברות השנייה כדי למנוע הרשמה לצורך הצבעה בלבד".
ע"פ איזה קריטריון מתקבלים לאקדמיה?
החברים עוברים וועדת קבלה מטעם הנהלת האקדמיה, ולפי הקריטריונים הנדרשים בתקנון העמותה (סעיף 6).
איך מתבצע תהליך בחירת הסרט שיזכה בפרס אופיר?
הצבעתם של חברי האקדמיה נערכת בשני סבבים. הראשון עם גמר הקרנות כל הסרטים בסוף יולי והשני לאחר גמר הצפייה הנוספת בסרטים שלו לגמר, בסוף אוגוסט.ההצבעה היא אלקטרונית ואנונימית. ספירת הקולות נערכת על-ידי רואה חשבון ועו"ד בלתי תלויים המפרסמים את התוצאות בערב הטקס בלבד.
האם כל סרט שמצולם מתקבל לתחרות?
מתקבל כל סרט שמצולם להפצה בקולנוע ומוגדר כסרט ישראלי או קו-פרודוקציה רשמית (עם מדינה שאיתה חתמה מדינת ישראל הסכם קו-פרודוקציה)
האם הקטגוריות של הזכיה בארץ הן כמו הקטגוריות באוסקר?
באוסקר יש עשרות קטגוריות והטקס נמשך שעות ארוכות. אצלנו יש 18 קטגוריות בנוסף לפרס על מפעל חיים ופרס על הישגים מקצועיים, סה"כ 21 קטגוריות . הקטגוריות אצלנו זהות לקטגוריות באוסקר, רק יש פחות.
איך מחליטים אם להוסיף/להוריד קטגוריה? למשל פרס הליהוק, קטגוריה שנוספה לאחרונה
עפ"י שיקולי והחלטת הנהלת האקדמיה.
לא פעם נשמעה ביקורת לגבי אופן ההצבעה בארץ, במיוחד לאור ההצלחה הגדולה של סרטים ישראלים בחו"ל. יש שטוענים כי לכל סרט יש "לובי" של אנשים שמצביעים לו (אנשים ששייכים לארגונים הקשורים לסרט, או שעבדו בו, או חברים) שלאו דווקא איכות הסרט היא שעומדת בראש מעייניהם של המצביעים. טענה נוספת שנשמעה היא שיש מצביעים שכלל לא ראו את רוב הסרטים ומצביעים בכל זאת. מה אפשר לעשות במקרים האלה?
לא ידוע לנו על אף טענה רצינית ומבוססת עובדות. נהפוך הוא, במהלך 25 שנות קיומה של האקדמיה הוכיחו בחירות חברי האקדמיה את היותן ראויות ומקצועיות. גם לטענה שאנשים מצביעים מבלי לראות סרטים אין כל בסיס עובדתי. האקדמיה מנהלת רשימות נוכחות בכל אחת מהקרנותיה ואלה מועברות למפיקים המקיימים הקרנות נוספות והם מזמינים את החברים שלא צפו עדיין בסרט. ההקרנות השנה, כבשנים הקודמות, היו מלאות. בנוסף, בטופס ההצבעה מצהירים המצביעים כי צפו ברב הסרטים המועמדים בתחומים בהם הם מצביעים. בשורה התחתונה, הבקרה בארץ רבה יותר מזו של האוסקר האמריקאי, שם החברים צופים בסרטים בבתיהם ללא שום פיקוח....
הועלתה הצעה להפריד בין הסרט הזוכה בפרס אופיר לבין הסרט שייצג אותנו באוסקר כדי לנסות לשפר את סיכויי הסרט להיבחר באוסקר. מה דעתך על זה?
ההצעה הועלתה ונדחתה ע"י הנהלת האקדמיה מספר פעמים במהלך קיומה. עפ"י תקנון האוסקר האמריקאי יש לשלוח לתחרות את הסרט שנבחר כ"טוב ביותר במדינתו" ולא בחירה משיקולים זרים. בחירה נפרדת לאוסקר תגרום לבחירת הסרט ש"מתאים" לתחרות האוסקר, ואלו נחשבים שיקולים זרים מבחינת תקנון האוסקר האמריקאי .




