הרצוי והמצוי- תעריפי השכר המעודכנים לעובדי הקולנוע והטלוויזיה

צילום:
לאחרונה פרסמו באיגוד עובדי הקולנוע והטלוויזיה, אקט, רשימה חדשה של תעריפי מינימום לפי מקצועות ההפקה השונים. הרשימה עודכנה בשיתוף עם ההסתדרות ובהסתמך על הסכמי עבר עם קשת וערוץ 10.
מערכת אתר התעשייה.קום בחרה בשלושה מקצועות אקראיים בהפקה ובדקה עם מפיקי סרטים כמה משתכרים נערת מים, נערת תסריט ובום מן.
נער/ת מים משתכר/ת ליום צילום של כ 11 וחצי שעות כ 500 ש"ח (ע"פ איגוד המפיקים אלו 10:15 שעות בפועל כי 1:15 נוספת היא בעצם זמן הפסקות). התפקיד של נער/ת מים הוא לחלק מים ואוכל לעובדים על הסט, בו כולם עובדים באינטנסיביות רבה וחייבים להישאר חיוניים ואנרגטיים. "לעיתים נער/ת המים היא החשובה ביותר על הסט" אמר לנו אחד המפיקים. ברשימת התעריפים של אקט לא מופיע תעריף מינימום לנערת מים. עידן אור, מנכ"ל אקט, אומר כי השכר הזה הוא נמוך מאד, אבל בין הגבוהים שנתקל בהם. "מי שמרוויח 500 ש"ח ביום הולך הביתה עם חצי מזה אחרי כל ההורדות. נער/ת מים בדרך כלל אינה מקבלת שעות נוספות או כל תנאי עבודה אחרים". עם זאת, אומר עידן אור, יש להבדיל בין נער/ת מים, שזה מקצוע שאינו דורש מיומנות מקצועית לבין מקצועות הפקה שדורשים ידע וניסיון מקצועי. אקט הוא ארגון מקצועי ולכן הוא אינו מייצג נערות ונערי מים.
מקצוע ניהול תסריט, לעומת זאת, זה מקצוע שדורש מיומנות מקצועית רבה. מנהלי תסריט משמשים עוזרים לבמאי, לא רק בימי הצילום אלא גם כשבועיים שלושה לפניהם. הם אחראים על התסריט, מדברים עם שחקנים ועוברים איתם על הטקסט, אחראים להמשכיות של התסריט שלא יהיו "קפיצות" או פרטים שיושמטו בטעות. ע"פ הרשימה החדשה של אקט מנהל/ת תסריט צריכה להרוויח 1,123 ש"ח ליום במינימום. בפועל השכר עומד על כ 800 ש"ח ליום.
גם בום מן, שתפקידו לכוון את המיקרופון ולדאוג שלא יכנס לפריים (לשם כך הוא צריך להיות בקיא גם בתסריט ולדעת מי מדבר מתי) צריך להרוויח, ע"פ אקט, 1,020 ש"ח ליום במינימום. בפועל הם מקבלים 900-1,000 ש"ח ליום, כאן הפער נמוך יותר.
עידן אור טוען שהתעריפים שננקבו כאן ע"י המפיקים ששוחחנו עמם הם מהגבוהים בשוק. יש מנהלי תסריט ואנשי בום שמרוויחים הרבה פחות, לטענתו. "הבעיה היא לא רק המחיר פר יום, אלא בתנאי העבודה. אם מישהו מרוויח 1,200 ש"ח ליום עבודה אבל לא מקבל שעות נוספות הוא ירוויח בפועל פחות ממי שמקבל 1,000 ש"ח בשכר היומי אבל מקבל גם תנאי עבודה כמו שעות נוספות, הסעות, ארוחות וכו."
"ההנחייה לחברי אקט היא חד משמעית: בנושא השכר- יש מחירים מקובלים בשוק. העובד סוגר את התעריף שלו מול המפיק. את כל המו"מ על תנאי העבודה רק אנחנו מנהלים. לפני שנסגר המו"מ על תנאי העבודה איתנו אנחנו ממליצים לא לחתום על חוזה. מי שרואה במה שהוא עושה את המקצוע שלו, אסור לו להתפשר על תנאי עבודה."
עידן אור מודה שזה לא עובד במאת האחוזים, אבל אם יש הפקות שאקט אינו מאשר הם מיידעים את חברי אקט לא לעבוד עם אותה הפקה. "היום יש לאקט יכולת ליצר מנופי לחץ ולהגיע לתנאים טובים יותר בעזרת סולידריות. זה תהליך."
מרק רוזנבאום, מבכירי המפיקים בארץ, טוען בתגובה שהנתונים האלה הם מוטעים. "חבר אקט עובד 10.15 שעות ולא 11.30 שעות כמו שצוין. כל איש צוות מקבל 3 ארוחות ביום: ארוחת בוקר בת חצי שעה, ארוחת 10- ללא הפסקה, הכוללת סנדוויצ'ים ופירות, ארוחת צהריים מלאה- בת 45 דקות, וכך יום עבודה הוא סך של 10.15 שעות פלוס 1.15 הפסקות. אין שום מקום בעולם שזמני אוכל נחשבים כזמני עבודה. כמו כן, 3 ארוחות ביום היא הטבה שקיימת רק בישראל, בכל מקום אחר בעולם קיימת ארוחה אחת בלבד. כל הצוותים הזרים שמגיעים לכאן מופתעים מכך שיום עבודה מתחיל בארוחת בוקר על חשבון המעסיק. חשוב לציין, שארוחה המוגשת איננה אוכל תעשייתי, זה אוכל ברמה גבוה מאוד. עלות אוכל ליום למפיק היא כי 130 ₪ לאיש צוות (כולל מיסים, החלים על המפיק). בנוסף, רק במדינת ישראל קיימות הסעות צוות למקום צילומים וחזרה במוניות. עלות הסעות היא כי 60-70 ₪ ליום לאיש צוות, דבר שמיקר מאוד את העלות הפקה.
כך לדוגמה, עלות בום מן היא 120 ₪ לשעה ונערת תסריט היא 130 ₪ לשעה.
עלויות השכר גבוהות פי 3 מן מהשכר הממוצע בתעשיות אחרות בארץ. חבר אקט ממוצע עובד בעלות ברוטו של 80-120 ש"ח עלות מעסיק, הרבה מעל עלויות מעסיק בתעשיות אחרות. בנוסף לכך, התקציבים לסרט בארץ הם כרבע מתקציבים שמקובלים באירופה. הם נמוכים ב 75% מאירופה המערבית, אך עלות איש צוות בארץ נמוכה רק ב 20% מהמקובל באירופה. דבר זה גורם לכך שבתקציב באירופה עלות צוות ממוצעת היא כ 15% מעלות הסרט. בסרט ישראלי היא כ 35-40% מעלות הסרט, הגבוהה בעולם.
ברצוני להדגיש, כי אין הסכם בין איגוד המפיקים לאקט (מכוון שאקט סרבו לחתום על הסכם כזה) דבר שמחייב את המפיקים לשכר מינימום במשק בלבד. למרות זאת, הסכומים משולמים לאנשי מקצוע הם פי 4-5 משכר מינימום. הבעיה אינה בתנאי העסקתם של עובדי אקט אלא בפערים הגדולים שנוצרים בין הגורמים המקצועיים שעובדים בסרט לבין הגורמים היצירתיים - לאלה שיוזמים את הפרוייקט לא נשאר כלום. אני מאחל לכל עובדי התעשיה בישראל תנאי תעסוקה דומים לאלה שמקבלים חברי אקט בעבור עבודתם."
לארונה פרסמנו באתר את סקר השכר הגדול לעובדים בטלוויזיה, קולנוע, במה, פוסטפרודקשן ועיצוב. הממצאים היו קשים ביותר:
38% מאנשי התעשיה לא חוסכים לפנסיה, כאשר המצב אצל העצמאים חמור יותר ועומד על מעל ל 50% שאינם חוסכים לעת זקנה. 15% בלבד מעידים כי הם חשים בטחון תעסוקתי, ו 24% מכניסים פחות מ 5000 ₪ לחודש. 57% מן העצמאים מדווחים כי הם מקבלים את התשלום בשוטף 30 ומעלה, כאשר מעל ל 15% מקבלים את התשלום מעל חודשיים אחרי ביצוע העבודה. רק 21% מאנשי התעשיה שייכים לאיגוד עובדים כלשהו.
עידן אור: "זה לא מפתיע אותי, לא חשבתי שהמצב הוא אחר. זו תעשייה של אנשים צעירים עם תחלופה גבוהה. מי ששורד ורואה בזה מקצוע בדרך כלל מסתדר. הבעיה מתחילה הרבה יותר מלמעלה, זהו שוק ריכוזי מבחינת גופי שידור, קיים חוסר אכיפה ופיקוח ובכלל האווירה בשוק הזה היא אווירה של חבר'ה – זה חבר של זה, זה מכיר את ההוא, 'בוא תעשה לי טובה'. אין תרבות עסקית מקצועית כמו בהרבה ענפים אחרים. בעשר שנים האחרונות תעריפי העבודה תקועים או יורדים. בואו לא נשכח שרוב חברי אקט הם פרילנסים שמועסקים בכל הפקה לחודש- חודשיים ואין להם ביטחון תעסוקתי לכל השנה. בעצם הם פרילנסים בכפייה כי ע"פ בדיקה משפטית שערכנו, בכל הפרמטרים מתקיימים יחסי עובד מעביד. זה תהליך ארוך. אנחנו חותרים לכך שהאנשים ייחשבו כעובדים של המפיק הסופו של דבר. בסקנדינביה אדם יכול לבחור פר פרוייקט אם להיות פרילנס או שכיר של ההפקה. ברור שזה לא יקרה מחר, אבל יש לנו עוגנים שאנחנו עומדים עליהם כבר. כרגע אלו תעריפי השכר ותנאי העבודה שעליהם נאבק".
גם מרק רוזנבנבאום אינו מופתע מתוצאות הסקר "תעשיית הקולנוע והטלוויזיה זו תעשייה שאינה מתגמלת את העובדים. תנאי העבודה מאד קשים. מפיקים מרוויחים שוטף+ 75 או שוטף +98 כך שבעצם המפיקים מסבסדים את גופי השידור ומממנים את העובדים. זו פירמידה הפוכה - דווקא אנשים הכי יצירתיים, שצריכים הכי הרבה תמיכה כמו במאים, תסריטאים ומפיקים מרוויחים הכי פחות. היום אי אפשר להתפרנס ממקצוע כמו במאי ותסריטאי."
גם מרק רוזנבאום מפנה את האצבע כלפי מעלה, אבל הוא פחות אופטימי: "הבעיה היא קיפוח בתקציבים לתרבות. יש היום עודף כח אדם בתחום, עודף של בוגרי בתי ספר ומיעוט השקעות. המצב ישתנה רק אם תקציבי התרבות והטלוויזיה ישתנו באופן מהותי."
אתה מאמין שזה יקרה?
"זה מאד מסובך..."
לרשימת התעריפים של אקט (נמצאת בסוף החוזה לדוגמה)




