הבמאי והיוצר דן וולמן קורא למהפיכה בהפצת סרטים

צילום: שירז וולמן
דן וולמן, יוצר ובמאי ("גיא אוני", "מיכאל שלי", "תרנגול כפרות") מצא שיטה להביא את הסרטים שלו לקהל רחב יותר ואף להרוויח יותר. "עם הסרט "גיא אוני" היו לי בעיות מול בתי הקולנוע. למשל, ברשת בתי קולנוע אחת רצו להוריד את הסרט שלושה שבועות בלבד לאחר שעלה לאוויר למרות שעדיין הגיעו רבים לראותו. נאמר לי שזו תקופת האוסקר ושיש לבית הקולנוע הסכמים קודמים. הטענה הזו על הסכמים קודמים חזרה על עצמה עם כמה רשתות שלא הסכימו להקרין את הסרט. פתאום גיליתי שבמוזיאון רמת גן יש אולם נח, מכשור ברמה טובה ופרוצדורה של מכירת כרטיסים. ניהלתי איתם מו"מ וגיליתי שהתנאים במקומות האלה טובים יותר מאשר באולמות הקולנוע. קיבלתי 50% מההכנסות ולא הורידו את הסרט אחרי שבוע. הבנתי שיש אלפי מקומות כאלה, אולמות מאובזרים בספריות, מוזיאונים, במערכת החינוך והפכתי את זה לשיטה".
לאחרונה הקים וולמן בשיתוף קולגות ותומכים רבים את חברת "נפיץ", חברה בעלת מטרות ציבוריות בלבד. החברה תפעל להתקשרות עם מוסדות ציבוריים ופרטיים שונים, העשויים להיות מעוניינים בסרטים שתייצג החברה, ושברשותם אולמות מאובזרים המתאימים להקרנה של סרטים. בשלב ראשון נבחרו מספר קטן של סרטים אשר הופקו בשנים האחרונות, המשוחררים מהסכמים למפיצים אחרים.
"אמנם יש מפיצי סרטים שהם הוגנים אבל רובם לוקחים סרטים עם פוטנציאל להגיע לקהל רחב. היום יש הרבה סרטים עצמאיים, נועזים, ניסיוניים. הסרט "אני ביאליק" למשל, הוא סרט שלדעתי אולי לא מתאים בדיוק לסינמה סיטי אבל זהו סרט מיוחד שיוכל להיות מוקרן בספריות, במערכת החינוך, חוגי ספרות ושירה. אני רוצה לקחת סרטים שהם יותר "קשים" שיווקית ובמקום שכל אחד יבזבז אנרגיה של מו"מ יהיה גוף שיעשה את המו"מ עם הגופים האלה עבור כולם. אנחנו מתחילים עם קבוצה קטנה של סרטים, בתקווה לגדול בעתיד".
לאחרונה פרסם וולמן מנשר ליוצרי הקולנוע העצמאי שקורא למהפיכת הפצה כזו. הוא מספר שהופתע מכמות התגובות והפרסומים שהיו למכתב בכל העולם. "זוהי לא רק בעיה מקומית, זו בעיה כלל עולמית".
לכן פונה וולמן ליוצרים ומפיקים שחותמים הסכמים עם חברות ההפצה המסחריות שישמרו על זכויותיהם להפצה של הסרטים שלהם באולמות שאינם מוכרים ע"י התאחדות בתי הקולנוע בישראל.




