הלו זה רדיו?

צילום: רדיו
רצוי, כמובן, שהמוצר יהיה גם עם תו תקן של תוכן איכותי.
זה לא קל. נדמה שככל שיש סביבנו יותר תוכן נגיש כך עולה הדרישה לעוד תוכן. תוכן מוכן.
בשנים האחרונות התגלה הפוטנציאל של תכניות הרדיו. תוכן שיכול להיות גם איכותי יש שם, כוכבים וסלבריטאים מגישים אותן והן מצולמות בלוקיישן אחד בלי יותר מידי משתתפים. בהתחלה פשוט צילמו את תכניות הרדיו כפי שהן ושידרו אותן בערוצים אזוריים ובאינטרנט בליווי קליפים, אבל היום המגמה היא להפוך את תכניות הרדיו לתכניות שהן גם טלוויזיוניות.
עידן שקד, במאי המצלמות באח הגדול, מנחה קורס "רדיו ויזואלי" בבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל, קורס שמלמד כיצד להפוך תכניות רדיו לטלוויזיה.
"כיום ערוצי המדיה השונים קרי רדיו, טלוויזיה ואינטרנט כבר אינם מבודדים וחיים כל אחד בעולמו אלא משתלבים. תוכניות טלוויזיה משודרות לרדיו במקביל יותר ויותר תוכניות רדיו (גם ותיקות כמו "קולה של אמא" בגלי צה"ל או "ריח מנטה" ברדיו האזורי, שי ודרור בערוץ ביפ ועוד ) מחפשות ומוסיפות את מימד הוידאו. עבור התכניות האלה זו חשיפה מצוינת והן מקדמות את התהליך הזה בכל הכח".
אילו עוד היערכויות צריך לעשות על מנת להפוך תכנית רדיו לטלוויזיונית?
ומה לגבי תוכן?
מבחינה תכנית, לתכניות הרדיו יש בדרך כלל קהל מאזינים ותיק ונאמן שמצפה לקבל את התכנית המוכרת והאהובה שלו. מצד שני יש מלחמה על קהל שצופה בבית, שהסבלנות שלו קצרה והתחרות עליו גדולה. למשל צופי טלוויזיה מזפזפים יותר בזמן קליפים ולכן עורכי תוכניות טלוויזיה ינסו להימנע מקליפים או לשבץ אותם לקראת סוף התוכנית. עורכי רדיו, מצד שני, ירצו לשלב בכל תוכנית מספר שירים, גם אם מדובר בתוכנית דיבורים. נוצר מצב שצריך ללכת עם ולהרגיש בלי..."
אז בעתיד נראה יותר ויותר תכניות רדיו טלוויזיוניות?
לפני 33 שנים, באוגוסט 1981, נפתחו שידורי ה MTV בקליפ "הוידאו הרג את כוכב הרדיו". תקופה מסוימת היה נראה שזה נכון והמאזינים הלכו והתמעטו. אבל הוא לא מת, הוא עבר מתיחת פנים והיום הוא גם עושה הסבה. אולי באמת "אם אתה לא יכול לנצח אותם, תצטרף אליהם".
הלו זה רדיו? גם.




