יוצרים סדרתיים ברשת

צילום: שי שרף
דידי לובצקי ויעל אורון, היוצרים (והבעלים החוקיים) של "לולה וג'יימס", עובדים כבר מספר שנים ביחד. הם נפגשו בסיום לימודי הקולנוע באוניברסיטת תל אביב, כשדידי כתב וביים את קומדיית הזומבים המדממת – "מורעלים" (45 דק, אימה. בימים אלו ב – yesVOD). יעל הייתה עורכת התסריט שלו ומאז כאמור, הם עובדים ביחד. בימים אלה, דידי מסיים את כתיבת הפיצ'ר הראשון שלו (קומדיה, הפעם בלי זומבים) והפיצ'ר הראשון שיעל כתבה מצולם החודש, בבימויו של שי שרף.
את "לולה וג'יימס" הסיטקום הכלבי הראשון, יצרו בשיתוף פעולה עם BRANDSTORYING.
חברת BRANDSTORYING היא בית יצירה לסדרות רשת, בנות 5 פרקים ויותר, המוקרנות ברחבי הרשת. החברה הוקמה על ידי שרי תורג'מן, טליה סחר ושרון בג ומטרתה לחבר בין יוצרים, מקורות מימון שונים. תוך יצירת תוכן בעל ערך מוסף לקהלי היעד שנמצאים היום בכול מקום, ברשת. החברה כותבת ומפיקה את הסדרות בעצמה עם צוות יוצרים צעירים ובועטים.
לרגל עלית הפרק הראשון של הסדרה שרון בג שאלה את היוצרים 10 שאלות.
סדרה על כלבים? מה הבשורה?
אנחנו אוהבים כלבים. יש בהם משהו כובש ואפשר בקלות להתאהב בהם. לכן כלבים הם דרך מעולה להראות סיטואציות שגרתיות בצורה מצחיקה ומפתיעה.
סיבה נוספת היא נפוטיזם. לולה היא הכלבה של יעל וג׳יימס הוא הכלב של דידי.
הבשורה "בלולה וג'יימס" היא שבעולם האינטרנט חיות לא מתוסרטות. לולה וג'יימס קבלו אופי, רצונות, ועומק. הם שחקנים שמשחקים בני זוג - ולכל אחד מהם יש הרבה מה להגיד.
האם "לולה וג'יימס" היא סדרת רשת קלאסית (WTF סדרת רשת קלאסית)?
אנחנו מודים שאנחנו לא בדיוק יודעים מה היא סדרת רשת קלאסית... זה עולם שעוד לא ממופה ואין בו עדיין מוסכמות. אנחנו עשינו מה שנראה לנו נכון לפורמט, לחומרים ולסיפור.
איך התנהל תהליך היצירה?
חשבנו על הרעיון יחד עם המפיקות מחברת Brandstorying ואז כתבנו תסריט קלאסי שמבוסס על קונבנציות של סיטקום. יצאנו ליום צילום שהיה קצר מהרגיל בגלל הכלבים, אבל מאד מאתגר ומלא ריר.
ביום צילום עם כלבים בעזרת אימון ניתן לביים אותם איפה ומתי לשבת, מתי ללקק את השפתיים (כמו לדבר) או מתי לצאת מהפריים אבל אי אפשר להסביר להם את הטקסטים ואילו רגשות עליהם להביע. לכן, העריכה היוותה חלק משמעותי מהיצירה, בעיקר בשכתוב הסיפור בהתאם לחומרים ושימת דגש על העריכה הקומית.
במה הוא שונה מתהליך בקולנוע או בטלוויזיה? או דומה?
משוחרר יותר מהקפדנות והתהליך הארוך של קולנוע. הכיף בעשייה אינטרנטית היא בלהגות רעיונות פרועים ואז פשוט לבצע אותם.
מה המשיכה שלכם כיוצרים ליצור ברשת?
יש חופש, פידבק מיידי. הגדולה של המדיום היא ביכולת שלו להכיל ניסיונות. זה אולי המקום האחרון בו יש ביטוי אמנותי בלי תיווך של בעלי אינטרסים או מגבלות. אנחנו לא מחפשים את קהל היעד שלנו, אנחנו נותנים לו למצוא אותנו.
מה היתרון של יצירה ברשת?
פתיחות, גמישות בפורמט. אין צנזורה, אין סינון. תהליך היצירה הוא קצר וקולע – כותבים, מצלמים, עורכים ומקבלים לייקים – וכל זה בזמן קצר. זו פלטפורמה טובה וזמינה לכולם, ואתה לא תלוי באף אחד. כמובן שיש סכנה שדברים ייעלמו בתרבות השפע אבל זה בסדר. יצירה ברשת עונה היום על הצורך הקיומי ליצור. בארץ לוקח זמן ליצור ופה לא צריך לחכות לאף אחד.
והכי חשוב, זה מהנה.
כיצד השפיע תהליך היצירה על לולה וג'יימס?
הם אכלו מלא. בסוף לולה שלשלה וג'יימס הקיא.
הקהל דורש לדעת מה יקרה בפרקי המשך?
ג'יימס יתוודע לאביו שנעלם בקולומביה ויגלה שהוא מאומץ והוא בכלל דוברמן, ולולה תתחיל דיאטת כאסח בו אסור לאכול אוכל יבש, תשיל את הקילוגרמים המיותרים ותהיה מושא הערצתו של כלבלב צעיר ואובססיבי שכמעט יפריד בין השניים....
לא באמת. זה לא טלנובלה, אלו סיטואציות מהחיים, ואנחנו בוחרים בכל פעם את מה שרלוונטי לנו – כותבים, מצלמים ומעלים.
המלצתכם ליוצרים אחרים בכל הנוגע לחיות, סדרות רשת ומה שביניהם?
תשחררו רסן.
איך הייתה העבודה המשותפת עם ברנדסטורינג? (רק דברים טובים)
פרודוקטיבית ומהנה. נשות החברה היו מאד משמעותיות לאורך כל התהלך וברוח הסופית של הפרק. הן נתנו תמיכה מלאה – החל משלב התסריט ועד שלב העריכה. העבודה המשותפת הייתה פורה, מעניינת ויצירתית.
--
בסוף החודש פותחת BRANDSTORING את סדנת "יוצרים סדרתיים ברשת" – הסדנה הראשונה ליצירת סדרות רשת, מטרת הסדנה (ראשונה מבין שלוש) יצירת היכרות עם השפה האינטרנטית - משלב הרעיון ועד שלב המימוש וההפקה. הסדנה בהנחית אליען לזובסקי, עיתונאית, בלוגרית ובעלת סדרת רשת משלה "בקטנה" שתעלה בשבועות הקרובים.
הסדנה הראשונה מעניקה ידע מקצועי נרחב על סדרות ברשת בארץ ובעולם, מאפשרת הכרות עם השפה החדשה ברשת ומספקת כלים מעשיים לכתיבה ולהפקה ברשת. הסדנה מאפשרת ליוצר להתחיל את תהליך הכתיבה באופן ממוקד ומדויק, בהתאם לכללים הייחודיים של המדיום החדש.
סדנאות אלה משתלבות עם החזון של BRANDSTORYING לתת כלים ליוצרים שרוצים להשפיע וללמוד שפה יצירתית חדשה ולממש את חופש היצירה שלהם באופן רחב ככל האפשר.




