כל הדרכים להשיג מימון לפיתוח תסריט
צילום: צילום מסך בארטון פינק
הפנטזיה של כל כותב, בין אם מתחיל ובין בעל ניסיון, הוא שמישהו ישלם לו כסף בשביל שיוכל לשבת ולכתוב בשקט את יצירת המופת שלו. וכשחושבים על מקצועות אחרים, כמו אדריכלים, מעצבים ואפילו במאים שלא עושים שום עבודה לפני שמשלמים על כך, זה באמת מקומם שהסטנדרט בעולם התסריטאות הוא "קודם תכתוב, ואם זה ייצא טוב, אז אולי נשלם לך על זה".
אז קודם כל חשוב לי להדגיש שככל שיש לך ניסיון, רזומה ויצירות להראות אז ככה יותר קל לקבל מימון לכתוב את הדבר הבא (וזה נכון גם לגבי אדריכלים, מעצבים ובמאים) ולכן, מי שנמצא בתחילת דרכו שיתכונן לכתוב את התסריט הראשון שלו על חשבונו כי זה בעצם יהיה כרטיס הכניסה שלו לעולם התסריטאות.
ומי שכבר יש לו ניסיון, בטח יודע שהחיים לא בהכרח נהיים קלים יותר גם אחרי שכבר יש לך מוניטין וניסיון. אמנם, קיבלתי ואני מקבל כבר לא מעט כספי פיתוח המאפשרים לי לכתוב את התסריטים הבאים שלי, אבל אני חייב להבהיר, שאם הייתי רק כותב כשאני מקבל פיתוח, אז הייתי כותב בערך שליש ממה שכתבתי עד עכשיו.
אני ממליץ להתייחס לכספי פיתוח בתור סוג של בונוס
אם תקבלו אותם, יופי, אם לא תקבלו אותם עדיין לכו לכתוב את התסריט שלכם באופן מלא, ואם הוא יהיה טוב, אז תקבלו את שכרם כתסריטאים ובעצם את כל הפיתוח ברטרואקטיבית. גם ב"גיבורים קטנים" וגם ב"כיפה אדומה", הגשתי את התקצירים לפיתוח לא קיבלתי. ועדיין ישבתי וכתבתי את התסריטים באופן מלא והגשתי אותם ואז הם אושרו וקיבלתי את חלקי כתסריטאי בעת היציאה להפקה.
חשוב לזכור שהמטרה של תסריטאי היא לכתוב תסריט שיופק, ולכן שום דבר לא צריך לעצור אותו בדרך לשם, גם לא תשובה שלילית מכספי פיתוח של אחת הקרנות.
ולמרות כל מה שכתבתי למעלה - מאיפה לעזאזל יכול תסריטאי להשיג תקציב על מנת לכתוב תסריט לפיצ'ר (או לסדרת דרמה טלוויזיונית)?
יש מספר קרנות בישראל שמעניקות תקציב לפיתוח תסריטים לקולנוע בישראל ולהלן הפירוט של כל האפשרויות הקיימות.
נתחיל בשתי הקרנות הגדולות בישראל לקולנוע שנותנות את התקציבים הגבוהים ביותר לפיתוח תסריטים והן: קרן הקולנוע וקרן רבינוביץ'. מה שכן, אם קיבלת פיתוח מאחת, לא תוכל לקבל פיתוח מהשניה (כי הן יושבות על אותו תקציב של חוק הקולנוע).
קרן הקולנוע הישראלי
יש שני מועדי הגשה בשנה, עקבו אחרי הפרסומים של הקרן.
כמה אפשר לקבל?
עד 30,000 ש"ח במסלול הפתוח לסטודנטים ולתסריטאים ללא ניסיון קודם
עד 80,000 ש"ח לתסריטאים עם ניסיון בכתיבת סרט או סדרת טלוויזיה שהופקה
(דגש חשוב: במידה והמגיש הוא גם התסריטאי אז הסכום הכתוב למעלה כולל בתוכו את המע"מ. האם המגיש הוא מפיק, אז הוא יכול להעביר את מלוא הסכום לתסריטאי והמעמ יהיה בנפרד. המשמעות היא שאם תסריטאי מגיש לבד הוא מפסיד 18 אחוז מהתקציב למעמ, מצד שני, אם הוא מגיש עם מפיק אז הוא צריך להתחייב אליו בשביל לקבל את מלוא הסכום. למה זה ככה? לא יודע.)
מה צריך להגיש
.1 הרעיון המנחה של התסריט ב-2 שורות.
.2 תקציר בין 10-12 שורות ולא יותר מעמוד אחד, רווח בודד, פונט .14
.3 דף תיאור דמויות - שורה לדמות.
.4 מכתב כוונות (עפ"י רצון/ החלטת המגיש)
.5 "סינופסיס מורחב " באורך שבין 10-15 עמודים (רווח בודד, פונט 14) ובו
תיאור העלילה המרכזית של הסרט ועלילות המשנה המשולבות בה, פריסה של השתלשלות העלילה מתחילתה ועד סופה, העולם בתוכו
מתקיים הסיפור, אפיון הדמויות המניעות אותו והמהלך שהן עוברות.
.6 הסינופסיס המורחב ייכתב תוך שימת לב לסוגה (ז'אנר) של הסרט.
.7 קורות חיים של המגיש, כולל ניסיון מקצועי.
.8 הבקשה כולה לא תחרוג מ 20- עמודים.
הערה חשובה: באפריל 2014 שינתה הקרן את הנחיות ההגשה והוסיפה גם דרישה לסינופסיס מורחב. על כך ארחיב בפוסט אחר.
קרן יהושע רבינוביץ'
אפשר לקבל בין 30-70 אלף ש"ח, תלוי בניסיון, ברזומה ובמספר הכותבים
אפשר להגיש כל השנה אבל בתכלס יש שני מועדים שנותנים תשובות אז צריך לבדוק מתי בדיוק הם עומדים להחליט וזה בעצם הדדליין להגשה החצי שנתית.
מה צריך להגיש?
במסלול פיתוח:
1. סינופסיס מלא של הסרט, בהיקף של לכל היותר ששה עמודים. טריטמנטים (עד 30 עמודים) או תסריטים מלאים לא יתקבלו בתחום פיתוח תסריטים, אלא במקרים מיוחדים ובאישור הקרן.
2. במקרה של סרט תעודה – הצהרת כוונות על אופי הסרט ומטרותיו.
3. במקרה של סרט אנימציה – חומרים גרפיים נלווים לסינופסיס.
4. קורות חיים (מפורטים) של הבמאי/ת, המפיק/ה והתסריטאי/ת.
המיזם לטלוויזיה וקולנוע בירושלים
זה מיזם חדש יחסית, אבל נוהג לתמוך בקולנוע ובטלוויזיה עם תקציבים יפים. המיזם תומך אך ורק בסרטים או בסדרות טלוויזיה שלפחות חצי מהן מתרחש בירושלים, אז אם התסריט שלכם לא מתאים, אל תגישו סתם.
בשונה מהמצב בשתי הקרנות הגדולות, אתם יכולים לקבל פיתוח מהמיזם של ירושלים ובמקביל לקבל גם פיתוח מאחת משתי הקרנות הגדולות. גם כאן יש מועדי הגשה שמתפרסמים באתר וצריך לעקוב אחריהם.
כמה אפשר לקבל: סביב 50 אלף לפיתוח תסריט לקולנוע. הם נותנים גם תקציבי פיתוח לסדרת טלוויזיה.
מה צריך להגיש:
1. פרמיס (הקונספט הבסיסי שמניע את העלילה) - עד שני משפטים
2. תקציר הסרט בהיקף של עד חמישה עמודים
3. דף אחד בלבד של תיאור כל הדמויות הראשיות
4. קורות חיים מקצועיים של המגיש והתסריטאי ובמידה וקיימים כבר בשלב זה: הבמאי והמפיק דף אחד בלבד לכל איש צוות
5. במידה והסיפור עליו מבוסס התסריט אינו מקורי: יש לצרף מסמך המאשר שימוש ביצירה המקורית
6. מסמכים המעידים על מקורות מימון נוספים, באם קיימים
הקרן החדשה לטלוויזיה וקולנוע
מסלולי פיתוח התסריט בקרן החדשה אינם מוסדרים ומדי פעם הם מכריזים על מועד הגשה. הקרן בעיקר מתמקדת בעשייה דוקומנטרית אבל מדי פעם גם תומכת בתסריטים ובקולנוע. התמיכה היא בסדר גודל של עשרות אלפי שקלים בודדים ובמידה וכבר קיבלתם פיתוח מאחת הקרנות הגדולות, לא תוכלו לקבל גם מהקרן החדשה מאחר והיא שייכת לאותו תקציב של חוק הקולנוע.
חומרי ההגשה שנדרשו בעבר היו דומים לאלו של רבינוביץ', הווה אומר סינופסיס, קורות חיים, הצהרת כוונות וטופס הגשה. ממליץ לעקוב מדי פעם אחרי פרסומי הקרן ולראות אם יש מועד ומה צריך להגיש.
קרן גשר
קרן קטנה יחסית המתמקדת בתמיכה בדוקונמטרי, קולנוע וטלוויזיה העוסק בנושאים חברתיים ייחודיים לישראל. תקציב הפיתוח הניתן בה הוא קטן יותר (סביב 15 אלף לפיתוח תסריט), אבל אם התסריט שלכם עוסק בנושאים יהודיים, מיעוטים או בעיות חברתיות, הייתי ממליץ לנסות ולהשיג תמיכה גם שם מאחר והיא יכולה לבוא במקביל לתמיכה של הקרנות האחרות.
מה צריך להגיש:
1. הצהרת כוונות אומנותית
2. סינופסיס (עמוד אחד)
3. תקציר (עד 50 מילים)
4. תיאור הדמויות וליהוק מתוכנן לעלילתי או דרמה(במידה ויש)
5. ביוגרפיה של הבמאי/ת התסריטאי/ת והמפיק/ה ושל היוצרים המרכזיים בהפקה.
קרן מקור
מטרת הקרן היא לתמוך ביוצרים צעירים בתחילת דרכם ולכן התמקדות הקרן היא בסרטים קצרים. אם אתם מחפשים תקציב פיתוח לסרט קצר, זאת כמעט הקרן היחידה שתתמוך בכם (יחד עם קרן גשר וגם קרן רבינוביץ' תומכת בסרטים קצרים).
כמה אפשר לקבל:
עד 15000 ש"ח לפיתוח תסריט קצר של עד שלושים דקות
מה צריך להגיש:
1. תיאור כללי של התסריט נשוא הבקשה (עד 2 עמ') אם קיים טריטמנט מורחב ניתן להגיש.
2. קורות חיים מקצועיים של ופילמוגרפיה של הצוות המגיש (מפיק, תסריטאי).
קרן קטנה נוספת התומכת בסרטים קצרים היא קרן סנונית.
חוץ מהקרנות, מדי פעם יש גם תוכניות תמיכה בפיתוח תסריטים במסגרת פסטיבלי הסרטים השונים בישראל.
באף אחד מהפסטיבלים אין תוכנית קבועה לתמיכה בפיתוח תסריטים אבל מדי פעם הם מכריזים על כך ולכן כדאי לבדוק בפרסומים של הפסטיבלים השונים שהם:
פסטיבל ירושלים
פסטיבל חיפה
פסטיבל דרום
פסטיבל רחובות לנשים
ובשנים האחרונות גם נוצרה שיטה חדשה והיא לפנות להמונים ולשכנע אותם לתמוך בכם על מנת שתוכלו לכתוב את התסריט שלכם.
אמנם בישראל עוד לא שמעתי על מישהו שגייס כסף לכתיבת תסריט, אבל כן שמעתי על כאלו שגייסו תקציב לכתיבת ספר בקיקסטרטר בארה"ב כבר הרבה אנשים גייסו כסף בשביל לכתוב את התסריט שלהם אז אם לא קיבלתם מאף אחת מהקרנות או שלא בא לכם לחכות, אז גם זאת אפשרות. פלטפורמות למימון המונים בישראל הן מימונה והדסטארט.
המאמר פורסם לראשונה בבלוג של התסריטאי ערן ב.י - "איך לכתוב תסריט"