מהי צפיה סינכרונית ולמה עתיד הטלוויזיה נמצא בה

צילום: mufin
רוב צופי הטלוויזיה צופים במסך אחד נוסף לפחות. 86% ליתר דיוק. התופעה מכונה Second Screen והיא כל כך גדולה, שהיא כבר מאיימת ממש על הטלוויזיה.
ישבו חכמי הטלוויזיה 40 יום ו - 40 לילה וטכסו עצה. אל תזלזלו. מדובר באנשים חכמים מאוד. אלו אנשים שמסוגלים לגרום ל - 2000 איש לנסוע מאות קילומטרים, להחתים אותם על חוזה מביש ומשפיל ולעשות בהם שימוש בחינם כניצבים, רק בשביל התקווה המפוקפקת של אותם 2000, שישתתפו בסופו של דבר בתכנית שתבזה אותם בהשפלה פומבית מפיו של שופט עם אגו מאניה.
"אם הצופים ממילא מזגזגים ועיניהם נעוצות גם בסמארטפון או בטאבלט שלהם" חשבו החכמים בקול רם - "למה לא נעשה שהמסך השני יהיה שלנו???"
אמרו ועשו. וכך נולדו אפליקציות צפיה סינכרונית, שעוקבות אחרי התוכן המשודר ומציעות לצופים במסך השני תוכן משלים, בין אם כדי להעשיר את חווית הצפיה ובין אם על מנת לדחוף לכם פרסומות בשפע, אבל כאלו התואמות את תוכן השידור.
קצת מספרים
על פי מחקרים שנערכו באנגליה ב - 2012, 75%-86% מהנשאלים צופים במסך כלשהו בזמן שהם צופים בטלוויזיה. אבל במה הם צופים? האם הם מעבירים את הזמן או לחלופין מפיגים את השעמום מהטלוויזיה?
ואולי בכלל הטלוויזיה היא זו שמהווה עבורם את המסך השני, כלומר מרכז תשומת הלב שלהם מלכתחילה מרוכז באותו מסך אחר, שהוא-הוא בעצם "הראשון" לצורך הענין?
37%-52% בודקים במסך השני דברים קשורים לתוכן הנצפה.
27%-44% בודקים מוצרים שהוזכרו בתכנית הטלוויזיה. על פי סקר של גוגל, אגב, מדובר ב - 17%.
55% מהעונים לסקר אמרו שהם מפתחים יחס חיובי יותר לתכנית שמאפשרת להם להשפיע על ידי סקר או הצבעה.
במהלך המירוץ הקודם לנשיאות ארה"ב, הצהירו 65% מהעונים לסקר (מעל 2200 איש), שיצפו בעימות בין המתמודדים תוך שימוש, שני או ראשון בטלפונים, מחשבים או מחשבי לוח. 41% הצהירו שיבדקו את נכונות טענותיהם של המתמודדים בזמן אמת באינטרנט. 23% הצהירו שיגיבו על העימות בפייסבוק (בזמן אמת) ו - 23% בטוויטר. הסקר היה תחזית ובמציאות התוצאות היו גבוהות אף יותר למיטב ידיעתי.
34% מהעונים לסקר באנגליה חולקים את חווית הצפיה שלהם, לטוב ולרע, ברשת חברתית. אבל הסתיגות קלה: אנחנו לא מדברים בפוסט הזה על דרכי הפצה, אלא על העשרת חווית הצפיה. בכל זאת, טוב לדעת.
עדיין בחיתולים
הסקרים שצוטטו לעיל נערכו ב - 2012. לעומת זאת, סקר שנערך באוקטובר 2013 גילה שרוב הצופים לא ממש מתרגשים מאפליקציות צפיה סינכרונית.
42% מהצופים השתמשו באפליקציות כאלה, נתון גבוה למדי ומתוכם רק 13% דווחו שהענין העשיר את חווית הצפיה שלהם.
עורכי הסקר והמזמינים כאחד נוטים להסיק, ואני מסכים איתם בכך, שהאפליקציות פשוט אינן מענינות מספיק עדיין ולא שהקונספט שגוי וחסר תועלת.
תכל'ס
מספר אפליקציות משכללות את חווית הצפיה הסינכרונית.
- Rides.tv, עליה כתבתי בפוסט אחר. זוהי פלטפורמה שמטרתה היא להעשיר את חווית הצפיה וללכוד אתכם באופן טוטאלי על ידי העברת הסיפור בשני מסכים, אחד מהם חייב להיות מחשב או טלוויזיה חכמה (Connected TV). עליכם לבצע כניסה לאפליקציה לפני תחילת הצפיה בסרט (יש כמה סרטים או תכניות באתר) ואז, בתזמונים שנקבעו מראש, הצפיה הלינארית שלכם מופרעת או מועשרת (תלוי בנקודת המבט) על ידי SMS מהגיבור, שיחת טלפון בין שתי דמויות להן אתם עדים, אפשרות לבחור במי שלדעתכם תכנן את הרצח ועוד.
- mufin - הפלטפורמה הזו תזהה אוטומטית במה אתם צופים על ידי זיהוי קולי של התוכן הנאמר ומושר בה ואז תציע לכם תוכן תואם מהאיטרנט. המערכת פותחה במקור כמערכת זיהוי מוסיקה, בין אם לצורך המלצות או לזיהוי הפרת זכויות יוצרים.
- Vobile - המתחרה הצהובה של mufin.
- Applicaster - עוד דוגמה מדהימה לפער העצום שבין אנשי טכנולוגיה ואנשי תוכן בישראל. פלטפורמה ישראלית מובילה זו מפתחת ומוכרת אפליקציות מסך שני בכל העולם (וגם בישראל, לאח הגדול ו - The Voice), אך המודעות ושיתוף הפעולה לא חדרו אל היוצרים האמנותיים יותר.
פרולוג
Why Cable TV is Dying and Twitter is Winning - כותרתו של הסרט הזה אומרת הכל. זוהי חלק מעבודת מסטר של סטודנט לתואר שני באוניברסיטת קולומביה. שווה צפיה.
הפוסט נכתב ע"י חוקר המדיה יורם שפר ופורסם לראשונה בבלוג של אתר פילמדי




