זכויות יוצרים - התנהלות עסקית של תסריטאים בתעשיה
עו"ד יעל ברזילי
|
05.12.2013
|
עו"ד יעל ברזילי במאמר מקיף המציג התנהלות משפטית נכונה של תסריטאים, המתמודדים עם שמירת זכויות היוצרים שלהם על פרי עטם

צילום: עיבוד ממוחשב
לקוחותי בתחומי היצירה הטלוויזיונית, הקולנועית, הבימתית וכיו"ב לרוב פונים אליי כאשר הם ניצבים בפניי הפקה או פרויקט יצירתי אחר והם מעוניינים להסדיר את מערכת היחסים המשפטית עם מזמין העבודה (גוף משדר, מפיק), עם היוצרים של היצירה (הבימאים, התסריטאים), עם המבצעים של אותה יצירה (שחקנים וזמרים, מאיירים) ועם משתתפים נוספים בפרוייקט.
הקפדה על מערך הסכמים מול כל אחד מהמעורבים הנו חיוני ויסייע בהסדרת היחסים בין כל הצצדים המעורבים ומניעת אי הבנות במקרה בו מתגלעת מחלוקת בין מי מהצדדים. מי שלא חותם על הסכם ראוי בטרם מעשה עשוי להקלע לסיטואציה השנייה (והפחות נעימה כמובן...) המחייבת התערבות משפטית לאחר מעשה, כלומר ביחסים שנוצרו בין צדדים ושלא הוסדרו בהסכם. רק מי שמגיע לכדי סיטואציה כזו מבין כי הסכמים לא באמת נועדו להשתזף סתם במגירה וכי הם מהווים הגנה משפטית חיונית במקום בו משהו ביחסים או בהבנות בין הצדדים משתבש.
אז נכון שלחיצת כף וחיוך משותף מעניקים הרגשה שמימית שזוהי ראשיתה שלך ידידות מופלאה...
אך מניסיוני דברים לא תמיד מסתדרים כפי שחלמתם ויש צורך בפניה להסכם בין הצדדים.
בפוסט הזה אתמקד בתסריטאים ואיך עליהם להתנהל בתוך המערך הסבוך של הפקה תוך התמקדות בנקודות קריטיות שיש לשים עליהן דגש בבואם לנהל מו"מ מול הגוף המפיק. במרבית המקרים נערך הסכם בין המפיק לגוף המשדר (או גופי מימון אחרים) ובין המפיק ליוצר. כאשר גוף השידור מפיק הפקות פנימיות אזי גוף השידור הוא גם המפיק וההתקשרות שלכם תהיה ישירות מולו.
בהתנהלותכם כדאי לתת דגש, בין היתר, על הנושאים הבאים:
1. ראשית היו ערים לסוגיית ההגנה על זכויותיכם בתסריט; היה והתסריט שבידיכם מוכן, על מנת לשמור על זכויותיכם בו רצוי כי כל עמוד תסריט יכיל "כל הזכויות שמורות ©2013" . תגדילו לעשות באם תפקידו את היצירה במשרד עו"ד לשם תיעוד והוכחה כי שלכם היא, כאשר דרך נוספת לתיעוד הבעלות בזכויות ביצירה היא פשוטה וזולה יותר: משלוח עצמי של דואר רשום של מעטפה חתומה המכילה את התסריט. הקפידו שלא לפתוח את המעטפה וכך התאריך שעל גביה יהווה הוכחה לקדימות מועד יצירת היצירה באם תזדקקו לראיה כזו במקרה של העתקה. לאחר שמירת זכויותיכם תתפנו ללא חשש ליצירת קשר עם כל גוף עמו תחפצו לשתף פעולה ביחס לתסריט. אציין כי גם בהתנהלותכם בעודכם מחפשים גוף שיהא מעוניין להפיק את התסריט מומלץ לשמור על סודיות; שמירת סודיות היא אחת הדרכים למנוע הפרת זכויות יוצרים כאשר אנו שולחים את התסריט לגופים שונים. אמצעי זה אינו שכיח אך עשוי להיות חשוב.
מזל טוב! מצאתם גוף שמעוניין להפיק את יצירת הפאר. היו ערים לכך שבמרבית המקרים יחפצו המפיקים כי מלוא הזכויות בתסריט יעברו אליהם, זאת על מנת להמשיך ולעשות בו ככל העולה על רוחם. היכולת שלכם לשמור זכויות כאלו או אחרות תלויות כמובן ביכולות המו"מ שלכם ומעמדכם בתעשייה, אך לא רק. זאת ועוד, שימו לב כי טיוטת הסכם שאיננה מציינת כלל את סוגיית הזכויות מהווה סכנה עבורכם שכן העסקה עשויה להיחשב כהזמנת יצירה ("יצירה מוזמנת") שעל פי החוק החדש הבעלות בה נתונה ליוצרה אלא אם נקבע אחרת בהסכם או באופן משתמע מתוך הנסיבות. כלומר, במקרה של מחלוקת ביניכם, ובהעדר הסכמה מפורשת בנושא הזכויות בגוף ההסכם (או בהעדר הסכם כתוב ביניכם) יפנה ביהמ"ש לנסיבות העסקה והוא עשוי לפרש אותן ככאלה שבאופן משתמע מעניקות את הזכויות ביצירה לצד שמולכם.
עניין נוסף שמצריך תשומת לב הנו השלב בו הדברים עומדים; בשלב הפיתוח לא תמיד ברור אם יהיה המשך להפקה ועל כן מומלץ להגביל ולהגדיר במדויק את משך העבודה או כמות הטיוטות תמורת התמורה שהנכם מקבלים. לעתים נכתב הסכם ראשוני בלבד המיועד רק לשלב הפיתוח וכמובן שמומלץ שלא להעביר את זכויותיכם ביצירה במלואן בשלב זה.
2. יש להכניס להסכם סעיף מיוחד היידוע בתעשייה כ"סעיף תל"י" ולוודא כי ההסכם עצמו אינו מכיל סעיפים הסותרים את סעיף תל"י הנ"ל.
בסעיף תל"י חשוב לציין כי הנכם שומרים לעצמכם את הזכות לגבות תמלוגים בגין השימושים הבאים ביצירה: זכות ביצוע פומבי (קולנוע), זכות השידור (טלוויזיה), זכות ההשכרה (וידאו, VOD) וזכות העמדה לרשות הציבור (אינטרנט ומדיות חדשות). חשוב לדעת כי אם הנכם שני תסריטאים או יותר השותפים לכתיבה מומלץ להסדיר במסמך את היחסים ביניכם כבר מההתחלה ולהתייחס לאחוז היצירה המיוחס לכל אחד לרבות חלקו של כל אחד בתמלוגי תל"י (באחוזים). זאת ועוד, כאשר הנכם מתפקדים גם על תקן תסריטאי וגם על תקן במאי יש לציין בהסכם כי סעיף תל"י מיועד גם לתסריט וגם לבימוי. במידה ויש הסכמים נפרדים לבימוי ולתסריט יש להוסיף סעיף תל"י לכל אחד מהם.
3. סוגיית התמורה לעמלכם היא כמובן סוגיה מרכזית ומהותית. ישנם מודלים שונים שעל פיהם נהוג לתגמל את היוצרים, בין אם תמורה קבועה מראש המתקבלת עבור הכתיבה, בין אם אחוז השתתפות ברווחים עתידיים שיתקבלו בגין שימושים שונים ביצירה או בנגזרותיה או שילוב בין השניים. מומלץ להתייעץ עם עו"ד מצוי בתחום על מנת להבין את המודלים השונים, יתרונותיו וחסרונותיו של כל אחד מהם ומה מקובל בתעשיה ליוצרים במעמדכם. כמו כן חשוב לקבוע את תנאי התשלום בהסכם. במקרה בו הנכם זכאים לאחוז מרווחים עתידיים חשוב להכניס מנגנון של מעקב אחרי רווחי המפיק על מנת להבטיח לכם שקיפות תקציבית. במסגרת הסדר זה מקובל ביותר להכניס להסכם סעיף המתיר לכם לעיין בספרים החשבונאיים של המפיק בעצמכם או באמצעות רו"ח מטעמכם.
4. קרדיטים - הזכות לקרדיט נתונה לכם על פי הדין במסגרת הזכות המוסרית ביצירה וזכות האבהות. חשוב לדעת כי קרדיט על היצירה קובע חזקה; אדם המקבל קרדיט על יצירה מוכר משפטית בתור היוצר שלה. גם תוכנו של הקרדיט והתואר שיינתן לכם במסגרתו חשוב מאין כמוהו והם עשויים לתרום למוניטין המתהווה שלכם. כמובן שלא פחות חשובים הם מיקומו של הקרדיט (בתחילת הרולר הפותח...הסוגר) ומידת ההדגשה לה הוא זוכה.
5. סוגיה נוספת שתתברר לכם כחשובה מאין כמוה היא זכות ההכרעה בעניינים מהותיים: עסקיים, תקציביים, מקצועיים ואמנותיים. כדאי שתדעו כי מפיקים ומשדרים מעדיפים זכות הכרעה בלעדית בעניינים עסקיים ומקצועיים אך לעתים גם בעניינים אמנותיים. הסיבה לכך היא שהתקציב עצמו עשוי להיגזר משיקולים אמנותיים. כמובן שתעדיפו להכניס להסכם זכות וטו במידה ויש חילוקי דעות או לכל הפחות מעורבות שלכם בהחלטות כאלה. דוגמא לעניין מקצועי בו תרצו להיות מעורבים עשוי לקרות בעיקר בסיטואציה של הפקת סדרות אך לא רק: במקרה ולא אתם הם אלו שתכתבו את כל הפרקים כדאי לסכם בחוזה שאתם תהיו שותפים להחלטה בדבר זהות התסריטאים הנוספים. זאת ועוד, שימו לב כי למפיק או לבמאי אין זכות לשנות את התסריט משום שהזכות המוסרית (הזכות לשלמות) בתסריט היא שלכם, זאת אלא אם ויתרתם עליה כמובן. היו ערים לכך שניתן לעשות שינויים בתסריט רק אם אתם מאשרים זאת.
6. תוקף ההסכם - חשוב לתחום את ההסכם בזמן ולקבוע הסכמה לפיה באם התסריט לא מופק בתוך תקופה מסוימת יש לכם אפשרות לבטל את ההסכם ולקבל את מלוא הזכויות בתסריט בחזרה לרשותכם, זאת לצורך הפקתו על ידי גוף אחר. תניה חשובה נוספת היא יכולת הפסקת ההסכם בסיטואציה בה המפיק הפר התחייבויותיו היסודיות מולכם במסגרת ההסכם (בעיקר בסיטואציה בה אינכם מקבלים תשלום המגיע לכם על פי ההסכם).
לסיכום אחזור ואדגיש כי חוזה במסגרת התקשרות מן הסוג הנדון הוא מחויב המציאות. כמובן שקיימים נושאים חשובים נוספים שמן הראוי שיבואו לידיי ביטוי בהסכם כזה ושלא נדונו לעיל. בתעשיית התוכן והיצירה הטלביזיונית, הקולנועית והבימתית קיימים סוגים רבים של הסכמים שנועדו להסדיר את מערך הזכיויות בכל הפקה.
כמובן שמומלץ מאוד לפנות לייעוץ משפטי מקצועי כחלק אינטגרלי מביצוע הפרוייקט ולא להסתמך על תוכנו של פוסט זה בלבד.
והכי הכי חשוב.... המשיכו ליצור יצירה פורה.
עו"ד יעל ברזילי היא מומחית במשפט ומדיה ועוסקת בכל ההיבטים המשפטיים, המסחריים והחוזיים הנוגעים לתחומי היצירה, המדיה, התקשורת והבידור. בעלת תואר ראשון במשפטים (אוניברסיטת בר-אילן) ורישיון עריכת דין משנת 2001. בעלת תואר שני במשפט מסחרי (IDC). מגשרת מוסמכת וחברה פעילה בוועדת הקניין הרוחני בלשכת עוה"ד (מחוז ת"א). מוסיקאית יוצרת.
אולי זה יעניין אותך...
הכל מבינה 7 - הקסם טמון בבקשה
כנס הכל מבינה 7 יתקיים ב 7 בדצמבר במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב, עם 1000 משתתפים ו 17 מרצים מפסגת התעשיה
פסטיבל הקולנוע האיראני הראשון בישראל - יתקיים בשדרות!
בעוד המתיחות בין ישראל לאיראן נמצאת בשיאה, דווקא משדרות יוצאת יוזמה יוצאת דופן של תרבות, קולנוע ומוזיקה.
מרצי הבינה המלאכותית המובילים לעונת הלמידה 2025-2026
סקירה חדשה של מרצי ומרצות הבינה המלאכותית לשנת 2025-2026 מהתשתית והרגולציה ועד קריאייטיב, אודיו ואוטומציה.
"סביבה צעירה ודינאמית": מילון השקרים הקטנים של מודעות הדרושים
כולם רוצים לגייס - אבל למה להיות ישירים כשאפשר למרוח
מהפרסום לגיוס: איך קמפיינים הופכים למועמדים בעידן של דיגיטל חכם?
ולמה מנהלי דיגיטל ומנהלי קמפיינים חייבים להבין איך עובדת מערכת גיוס עובדים?




