The Devil Went Down To The Holy Land
צילום: zaz אנימציה
ZAZ היא חברת אנימציה המתפרסת על שני בתי סטודיו ברחבי הארץ: רעננה וקריית טבעון. אולי זה המרחק, אולי זו הטכניקה המשולבת, אולי אלו הדמיות המגניבות ואולי זה נתון לתסריט המופרע.
מה שבטוח, הקליפ שלהם לשיר The Devil Went Down To The Holy Land של להקת "בצפר" עובד, ובגדול.
השבוע פגשתי את במאי הקליפ ריקרדו ורדסהיים, שסיפר לי על תהליך העשייה.
התפיסה הכללית שלנו היתה שהשיר מרגיש כמו שיר מטאל של פעם, שמשלב בתוכו הומור. אז לקחנו את דמותו של השטן ושאלנו את עצמנו מה השטן עושה בזמנו החופשי?, אני ויונתן ברסקין הארט דיירקטור של הקליפ, ומעצב הבובות, חשבנו על המכונות להרמת דובים שיש בקניון ושאלנו את עצמנו איך היתה נראית מכונת דובים בגיהנום שהשטן משחק בה כדי להרוג את הזמן, ומשם הגיע הרעיון של מנגנון משחק שמשחרר קבוצה של דובים למטווח ויש דובי ספציפי שממולא בפרס - סוכריות.
הלהקה רצתה שהקליפ יהיה סיפור בפני עצמו ולא עוד שילוב של צילומים עם קטעים של נגינה , אז מצאנו דרך לשלב אותם מבלי לשלב באמת. בקליפ יד בוקעת מהאדמה, היד שייכת לסולן בצפר, שהיה צריך לשבת יום שלם בהחבא כאשר ידו מבצבצת בתפקיד היד שמנקה את המקום מגופות.
צריך לזכור שאנימציה כה מורכבת, עם מספר דמוית בו זמנית, אי אפשר לצלם יותר מ 5 - 8 שניות ביום ולכן העבודה על הקליפ ארכה 4-5 חודשי עבודה, עם התכנון זה לקח קצת יותר.
שילבנו כמה טכניקות: אנימייציית סטופ מושן של הדמיות, פיקסיליזציה של שילוב יד אדם בתוך וידאו, שילבנו את רקע השמיים שצולם בכלל בתל אביב והרים שצולמו במכתש רמון (בטכניקה שנקראת Mattepainting), הקמנו גרין סקרין גם בסטודיו שלי ברעננה, וגם אצל יונתן בקריית טבעון וצילמנו הכל בשני בתי סטודיו נפרדים על מנת לחסוך זמן.
הסצנות של השטן והדובים צולמו בנפרד אבל באותו זמן, ואני ויונתן שלחנו שוטים אחד לשני תוך כדי צילום לראות שזה אכן עובד. הם לעולם לא היו אחד על יד השני!
עבור סצנת הסיום אספנו חרקים ועקרבים מאיזה מקום ליד הסטודיו של יוני, שמנו אותם על הדובים, גידרנו וצילמנו, בסופו של דבר הם עשו את כל מה שרצינו מבלי שנגענו בהם וטוב ממה שאנחנו היינו מתסרטים.
על כל שוט שצילמנו, עבדנו בממוצע 3 משמרות בתוכנת אפטר אפקטס.
הקפדנו מראש על סטוריבורד מדוקדק כדי שלא נצטרך לצלם פעמיים ואיתו גם פתרנו את כל הבעיות מראש ולשמור על החיבור הנכון, לא לפספס כלום ולדאוג להמשכיות בשני הסטים.
מאז שיצא הקליפ אנשים מתעניינים, אך הרבה מהם חושבים שזאת עבודה של שבוע, וממש לא מבינים כמה עבודה וכסף מושקעים בקליפ כזה. הקליפ לא נוצר בחינם, אבל בטח ובטח שהושקע בו הרבה מעבר. אנחנו מקבלים הרבה תגובות טובות ואנחנו מתכננים לשלוח את הקליפ לכמה פסטיבלים.
אני ויונתן עשינו את הקליפ קודם כל בשביל הכיף. שנינו אוהבי מוזיקת מטאל כבדים ולסטופמושיין ורוק כבד יש היסטוריה שלמה של קליפים יוצאי דופן. סטופמושיין היא טכניקה שנתפסת כנעלמת בימים שרוב מה שרואים זאת אנימציה ממוחשבת והמטרה שלנו היתה להראות לאנשים שזו טכניקה שרחוקה מלהיות גוססת.
לבלוג של ZAZ שמתאר את תהליך העשייה
ריקרדו ורדסהיים: בימוי, אנימציה ואפטר אפקטס
יוני ברסקין: בימוי ארט, אנימטור ראשי ובניית בובות
מורן סומר: אנימציה