המאייר, הבמאי ואיש האפקטים Eyal Be בראיון מוכרים סודות לתעשיה
צילום: Eyal Be
אז מי אתה, Eyal Be
נולדתי (74) וגדלתי בכפר סבא, שם התחלתי את הקריירה שלי (בערך בגיל 15-16) עם הפרסום של סדרת חוברות הקומיקס המחתרתי 'סטיות של פינגווינים'
משם המשכתי בקומיקס ואיור פרסמתי את ספר הקומיקס 'הערפד הפסיבי' ואיירתי לעיתונים שונים.
בסוף שנות התשעים עברתי לת"א, יצרתי פינת אנימציה בתוכנית לילה מיתולגית בשם 'פרפר לילה', שם צמחו ה'דרדסטלנים' 'היחצ"ן' ו'נרקו', לתקופה הייתי מעצב הבית של מועדון 'דינמו דבש' ופרסמתי קומיקס רשת בימיו הראשונים של האינטרנט.
בתחילת שנות האלפיים התחברתי עם חברת ההפקה 'טדי הפקות', שם התנסיתי לראשונה בבימוי טלויזיה עם התוכנית 'התוכנית עם הבובות' ששודרה בYES ובבימוי קליפים.
באותה התקופה יצרתי אריזות גראפיות ופרומואים רבים, עשרות קליפים ומעט פרסומות.
בשנת 2007 נפרדתי מטדי, יצרתי את הדמויות והקליפים של הלהקה המצויירת 'באגו דאגו', וחברתי לחברת ההפקה גאגא, במסגרתה יצרתי שתי עונות של 'הפרויקט הירוק' תוכנית מערכונים המבוססת על מסך ירוק ואנימציית אפטר אפקטס, אשר הצליחה בארץ ונמכרה גם להפקה במדינות זרות.
בשנה האחרונה יצרתי מערכונים מבוססי אנימציה לארץ נהדרת, עיצבתי את הדמויות והייתי שותף בכתיבה ובבימוי של הקמפיין של פאנטה , ועבדתי כבמאי צמוד בחברת הפרסום מנץ'.
נכון להיום אני מאייר ומעצב דמויות, מביים מערכונים ל'בובה של מדינה', מביים פרסומות, יוצר פוטאג'ים לאתרי stock video ,ומרצה לפעמים על וידאו דיגיטאלי ועבודה עם מסך ירוק.
אני נשוי, אב לשלושה (12,7,3) חזרתי לפני שנתיים לכפר סבא ומתכנן פרויקט קולנועי מגניב.
אם לא היית במאי / יוצר/ מאייר/ מאפטר ? מה היית בוחר להיות ולמה?
אני מניח שהייתי כותב.
אם יש משהו ששנים בעבודה על ויז'ואלז ואפקטים לימדו אותי, הוא שהכל מתחיל ונגמר בתסריט. תסריט טוב לא צריך פירוטכניקה, ולתסריט רע לא יעזרו כל האפקטים בעולם.
מה הייתה העבודה הראשונה שלך בתחום?
העבודה הראשונה שלי היתה מן הסתם ההפקה של 'סטיות של פינגווינים', אבל זו לא היתה ממש עבודה מהבחינה הכלכלית... מעולם לא הרווחנו כסף על החוברת, רק הוצאנו כסף.
הצ'ק הראשון שקיבלתי היה מעיתון ״צומת השרון״ שם איירתי.
איך השגת אותה?
לא זוכר, אבל אני כן זוכר שהם ניסו להרים מדור קומי סאטירי סטייל ה'עמוד האחורי' של העיר, אני זוכר שגם גיל ריבה התחיל שם את הקריירה שלו (זה היה בתחילת שנות התשעים...נראה לי)
באיזה עבודה שלך אתה הכי גאה?
זה מאוד משתנה.
אין עבודה אחת ספציפית שבה אני גאה במיוחד.
אני יכול לציין כמה דברים שאני שולף בזמן האחרון כשמבקשים לראות דברים שאני עושה:
יעקב במלחמה - ארץ נהדרת
https://vimeo.com/64435326
הפתיח של הפיג'מות - עונה 7-8
https://vimeo.com/53429004
שוסטר וקמינסקי -
https://vimeo.com/14383612
באיזה עבודה שלך אתה הכי מתבייש (אם יש כזו)?
בשוסטר וקמינסקי - מה זה? זה אמור להיות מצחיק? מה זה כל הגסויות האלה?
מי הם חמשת המשפיעים בתחום שלך?
אין הרבה אנשים שהשפיעו עליי... לא בארץ וגם לא הרבה מחו"ל, אבל אציין את אלה שכן היתה להם השפעה מיוחדת על העבודות שלי:
איור
ג'ימי היולט - טנק גירל גורילאז
צ'סטר בראון - ed the happy clown, playboy
קטסוהירו אוטומו - אקירה
בימוי
ספייק ג'ונז
כריס מילק
וכמובן מישל גונדרי (נדוש ככל שיהיה)
VFX
אנדרו קרמר התותח עולם
וגם לפרודיג'י, כימיקל בראדרז ואנדרוורלד יש מקום של כבוד למשפיעים עליי (בתקופה השמחה ההיא בניינטיז)
נגיד ששילמנו לך מיליארד דולר- בוא תמכור לנו 5 סודות בדרך להצלחה
אם היו לי סודות להצלחה, הייתי כבר משתמש בהם.
מי נותן לך השראה?
זה מוזר, אבל אני בעיקר מקבל השראה ממוזיקה, הרעיונות הכי טובים עולים לי כשאני בנסיעה, חלונות סגורים ומוזיקה בפול ווליום - איכשהו המח שלי פשוט מדביק ויז'ואלז לפס קול ואת זה אני אחר כך מעביר לאפטר.
ממי למדת הכי הרבה?
אין ממש מישהו ספציפי אחד שלמדתי ממנו, אני לומד קצת מכל בן אדם שאני עובד איתו. לפעמים אני לומד אפקט חדש, או קיצור דרך שלא הכרתי, לפעמים אני לומד גישה לעבודה עם אנשים ולפעמים אני לומד שאני כבר לא רלוונטי, שהמחשבה שלי מיושנת ושאני צריך להתחדש.
אם היית יכול לשאול את עצמך שאלה, מה היית שואל ועונה?
הייתי שואל את עצמי: "איזו עצה אתה מצטער שלא עצו לך בתחילת הדרך?"
התשובה שלי היתה: "תמיד לקרוא עד הסוף לפני שאתה מתחיל לענות, טמבל"
איזה עצה אתה מצטער שלא עצו לך בתחילת הדרך?
יש עצה אחת נדושה, שדווקא עצו לי בתחילת הדרך, אבל מעולם לא הפנמתי.
'הזמן עובר מהר - אל תדחה רעיונות טובים לעתיד לא ידוע... כי יום אחד תתעורר בן ארבעים'
או כמו שאמר פעם מישהו (נדמה לי יאיר לפיד): תחשוב מה היית עושה אם היו מודיעים לך שיש לך שנה לחיות, ועכשיו לך תעשה את זה, רבאק!
עם מי היית רוצה לעבוד ולמה?
אני לא בררן, אם הוא גבוה, נאה, שומר על רמה היגיינית גבוה ויש לו כסף אז אני רוצה לעבוד איתו
אם היית יכול לעבוד על סרט בז׳אנר מסוים, באיזה ז׳אנר היית בוחר ולמה?
סביר להניח שזה היה קומדיה.
איכשהו תמיד הרגשתי נוח בקומדיה, למרות שזה תחום מאוד מאוד קשה... להצחיק זה ממש קשה, וזה נהיה קשה יותר משנה לשנה.
או כמו שאחי נמרוד אומר: אנשים ירצו להרוג אותך על בדיחה לא מצחיקה, אבל אף אחד לא יוצא מסרט ואומר "הדרמה הזו לא היתה מספיק דראמטית"
מה היה גורם לתחום שלך להיות יותר מקצועי / מוצלח בארץ?
כלום, התחום הזה מאוד מקצועי בארץ, יש לנו הרבה במה להתגאות... לא היה מזיק לנו שיווק יותר טוב בחו"ל ולדבר בשפה האנגלית, זה היה פותח אותנו החוצה.
מה היא העצה הטובה ביותר שקיבלת?
אני לא זוכר, אבל יש לי שלל עצות טובות לתת מנסיוני.
1. אל תתאהב בעבודות שלך, הגרסה הבאה תמיד תהיה טובה יותר.
2. דד-ליין צפוף יכול להיות הדבר הכי יצירתי.
3.קרדיט בולט שווה הרבה יותר מצ'ק שמן - ובכלל, בתחילת הדרך תילחמו על הקרדיט, לא על התשלום
4.אם אתם בני עשרים או תחילת השלושים, תקרעו את עצמכם בעבודה, כי כשיגיעו הילדים זה כבר לא יהיה אותו הדבר.
5. אם חשוב לך שרעיון יעבור, עדיף לפעמים לבלוע את האגו ולתת ללקוח תחושה שהרעיון הזה הוא שלו.
6. שם טוב קשה מאוד לבנות וקל מאוד להרוס, תשמרו על קור רוח גם כשמעצבנים או מלחיצים אתכם.
7. עצות של אנשים אחרים טובות לאנשים אחרים, עד שלא תתנסו בדברים בעצמכם לא באמת תבינו.
אם היית יכול להחזיר את הזמן לאחור, מה היית עושה אחרת?
הייתי קונה מלא מלא ביטקוינז לפני חמש שנים.