סרט או סדרת טלוויזיה? החלטות שצריך לקבל..

צילום: לוגו
פתאום קם אדם בבוקר ויש לו רעיון לתסריט. כבר הסיפור שלנו מתחיל טוב, לא? הבחור הנמרץ שלנו ניגש למחשב ורושם לעצמו את הרעיון המקורי הבא: "חייזר ננטש ע"י בני עמו בכדור הארץ". גאוני, איך לא חשבו על זה קודם?? ועכשיו עומדת בפניו דילמה קשה: סרט או סדרת טלוויזיה?
למה זה בכלל חשוב להחליט כבר בשלב הזה? כי כן, יש רעיונות שלא מתאימים לסרט ויש רעיונות שלא מתאימים לסדרת טלוויזיה. נכון, בשלב זה החייזר שלנו יכול להיות ET והוא יכול גם להיות "אלף", ויש עוד דוגמאות רבות.
אז אילו שאלות אנחנו צריכים לשאול את עצמנו?
א. זמן ומקום
בסרט קולנוע אתם חופשיים לזמן ומקום בלתי מוגבל, אבל בסדרת טלוויזיה יש הגבלה של מקום וזמן. בסדרה יש מספר לוקיישנים קבועים שחוזרים על עצמם ("הבית", "העבודה", "הבר השכונתי") ויש גם מבנה קבוע וזמן קבוע לפרק. בסרט אתם יכולים לקפוץ לביקור בכוכב אחר, בעבר או בעתיד, זה לא משנה.
ב. סיפור/ים
בסרט יש בדרך כלל סיפור אחד מרכזי, או מספר מצומצם של סיפורים כאלה, עם התחלה אמצע וסוף, כאלה מגיעים אל סופם בשעה וחצי. לעומת זאת בסדרת טלוויזיה יש מאות סיפורים. לפעמים בכל פרק מתחיל סיפור שמסתיים בסוף הפרק ובדרך כלל בכל פרק יש גם כמה סיפורים שנמשכים מפרקים קודמים. יש סיפורים שנמשכים כל העונה ויש סיפורים סדרתיים. למשל אם ב"אנטומיה של גריי" מטפלים עכשיו בנפגעי פיגוע המוני, בפרק הבא יטפלו בשחקני פוטבול שהתנגשו אחד בשני, אבל עדיין נרצה לדעת מה קורה עם מרדית' וד"ר מקדרימי ומה עם קריסטינה. הסיפורים הגדולים, הסדרתיים, ממשיכים.
ג. בעיה ופתרון
בסדרה, לבעיה המרכזית אין פתרון. ברגע שיש פתרון, הסדרה מסתיימת. אם דקסטר יחליט להפסיק לרצוח אז אין יותר סדרה. אם החבר'ה ב"חברים" יתפזרו בפרוורים כל אחד עם משפחתו, נגמרה הסדרה, בדיוק כמו שקרה לבנות מ"סקס והעיר הגדולה" כשהתחילו להתחתן, להשריץ ולעבור לברוקלין. אם אשתו של ריימונד מ"כולם אוהבים את ריימונד" הייתה מציבה לו אולטימטום: "או אני או האמא השתלטנית והנדחפת שלך" סביר להניח שריימונד היה נאלץ להעתיק את ביתו למקום אחר ולוותר על השכנות עם הוריו ואנחנו היינו עוברים לערוץ אחר.
ד. גיבור או דמויות
בסרט, ברוב המקרים, יש לנו גיבור ראשי, מקסימום שניים ובסדרה אנסמבל של דמויות. למה? ראו סעיף ב. צריך המון המון סיפורים, מאגר בלתי נדלה של סיפורים. בסדרה הדמויות והיחסים ביניהם נקראים "המשפחה של הסדרה" (גם אם הם לא ממש משפחה אלא רק חברים או עמיתים) ואילו האפשרות למאגר בלתי נדלה של סיפורים נקראת "חזרתיות". אלה שתי אבני היסוד בבניית סדרת טלוויזיה. אם לרעיון שלכם אין את שני אלו, לכו על סרט.
ה. שינוי
בסרט יש גיבור שקורה לו משהו, האיזון בחייו מופר איכשהו ועכשיו הוא רוצה להשיג דבר מה על מנת להשיב את האיזון לחייו. בדרך הוא יעבור מסע שישנה אותו רגשית, חייו ישתנו לנצח. למשל פרודו ההוביט הקטן והחביב שחי את חייו בשקט ובשלווה עד שנופלת לידיו הטבעת. מאותו רגע פרודו רוצה להיגאל מהטבעת שמנסה להשתלט עליו ולמנוע ממנה ליפול בידי מי שינצל את כוחה כדי לזרוע הרס. הוא עובר מסע ארוך (מאד) שבסופו הוא מגיע לרגע שהוא חייב לזרוק את הטבעת לאש כדי להשמידה. כל העולם עוצר נשימה וממתין למעשיו, אבל פרודו לא מסוגל. יזרוק או לא יזרוק?
סרט תמיד יגיע למקום הזה. הרגע שממנו אין דרך חזרה, הרגע שהגיבור צריך להכריע. פרודו זורק את הטבעת, אבל לא רק זה. באותו מעמד הוא גם זורק לאש את פרודו הקודם. כן, הנסיבות שלו השתנו, הבעיות שלו נפתרו או לפחות הגיעו לסיום כלשהו והוא מוכן לחיים חדשים אבל הוא כבר לא אותו פרודו חייכן עליז ותמים. הוא השתנה.
בסדרה אין שינוי - הסדרה צריכה להמשיך. הדמות המרכזית והדילמה המרכזית שלה לא משתנים או נפתרים. גם אם נסיבות חיצוניות משתנות, הדמות הבסיסית וגישתה לחיים לא משתנה. כשזה קורה הסדרה מגיעה לסופה. יכול להיות לגיבור ניצחון קטן, רגע של גדילה רגשית, לקח שנלמד, אך הוא יחזור להיות מי שהוא וימשיך (כמו בחיים) לעשות את אותן הטעויות.
למשל דקסטר, עוד בחור חביב, שחייב לרצוח כדי להרגיש "חי" ולכן חייב כל הזמן להסתיר את זהותו ולהלחם בכל מי שמנסה לחשוף אותו. כל עונה הוא מתמודד עם יריב קשה אחר, אבל הוא נשאר גוד אולד דקסטר. איש שנראה נורמלי לגמרי, איש משפחה אפילו, שהתחביב שלו הוא לנסר חלקי גופות ולזרוק לים. גם רייצ'ל מ"חברים" לא משתנה, למרות שהיא עוברת לעיר הגדולה, מתאהבת ובסוף גם יולדת היא עדיין הילדה המפונקת והרגשנית שהיא הייתה מההתחלה. רוס תמיד יהיה האהבל המלומד שרק הגיון מדבר אליו וכל מצב רגשי מלחיץ ומבלבל אותו. שלא לדבר על סיינפלד וחבריו שנראה שיכולים לשבת לנצח ולדבר על אותו כלום בשנינות רבה.
ואז יש את מר וולטר וויט מ"שובר שורות" ואתם מצקצקים בלשונכם ואומרים- הנה גיבור בסדרת טלוויזיה שמשתנה ועוד איך מתחילת הסדרה ועד סופה. צודקים. תפסתם אותי על חם. תמיד יש יוצאי דופן. אבל א- כדי לצאת מהמסגרת צריך להכיר אותה ואת חוקיה וב- גם בשובר שורות יש את שתי אבני היסוד שהזכרתי קודם: פוטנציאל לחזרתיות ולמאגר בלתי נדלה של קונפליקטים - בכל זאת, מורה בתיכון חולה סרטן שמייצר סמים ומתמודד עם כל העולם התחתון וזאת תחת עינו הפקוחה של גיסו ממחלק הסמים... והאלמנט הנוסף- המשפחה. אנסמבל של דמויות והיחסים ביניהם. "עמיתיו" של וולטר מה"עבודה" וג'סי ההורס בראשם, ומצד שני משפחתו וגיסו העקשן.
טוב. אז בואו נחזור לבחור הנמרץ שקם עם רעיון של חייזר שננטש ע"י בני כמו בכדור הארץ. איך אפשר להפוך את זה לסרט? ואיך לסדרה?
אם איטי רוצה לחזור הביתה ואם מההתחלה מחפשים אותו, השאלה המרכזית היא: האם הוא יתגלה וייתפס או שיצליח לחזור הביתה? לא נתחמק מהעימות הזה ולכן זהו רעיון לסרט. בסוף איטי או שיחזור הביתה או שיבלה את שארית חייו המתקצרים באיזה אקווריום במרתפי השב"כ. חוץ מזה, איטי הוא לא הגיבור הראשי של הסרט. הילד שמוצא אותו הוא הגיבור. הוא מוצא את איטי, נקשר אליו, מתחבר איתו ועוזר לו לברוח. בסוף הסרט, ברגע הסוחט דמעות שבו נפרדים הילד וחברו החייזר, ברור שהילד הזה עבר משהו. הוא למד להשלים עם הפרידה מהחייזר כפי שהוא למד להשלים עם פרידת הוריו. שינוי. סרט.
לעומתו ל"אלף" שלנו אין שום כוונות לעוף מכאן. למה לו? הוא שולט במשפחה שהוא התנחל אצלה, לא עובד, אוכל כמו חזיר ומנהל אותם כרצונו. הסדרה היא קומית ולא ריאליסטית והיא שמה דגש על המבט של החייזר על החיים השגרתיים של משפחה אמריקאית ממוצעת. כן, הם מידי פעם צריכים להחביא אותו, אבל אם מישהו מגלה זה לא נורא. עוד שותף סוד שאלף יכול לנהל. אבל זה לא חייב להיות קומי כדי שהרעיון הזה יעבוד כסדרה. אולי החייזר הננטש שלנו לובש צורה של אדם וחי בקרבנו מבלי שאיש ינחש שהוא חייזר? אולי טוב לו פה או שיש לו פה תפקיד. הוא לא משתנה ואנחנו לא משתנים וסיפורים תמיד יהיו כי רק אנחנו (הצופים) והוא יודעים מי הוא באמת.
אז זהו, עכשיו אפשר להחליט ולהתיישב לכתוב. אני לא אומרת סתם להחליט ואז להתיישב כי לפעמים הראשון עוד יותר קשה מהשני. אז תחליטו ודי. אחר כך אפשר לשנות, להתחרט, אבל בלי שמחליטים לא מגיע השלב השני. ובואו נודה, בלי לשבת לכתוב נותר לנו רק לחיות בסרט. או בסדרה.
המאמר מאת מרב שקד, תסריטאית ובימאית, יוצרת סדרת הדרמה "מגדלים באוויר" (ערוץ 10), מנחה את הסדנה: "בנימה אישית- סדנה לתסריטאות"
אתר: www.tasritov.com
מייל: meravidan@gmail.com




