Scriptlight - העתיד כבר כאן
שרי תורג'מן ואליען לזובסקי
|
27.10.2013
|
שרי תורג'מן ואליען לזובסקי פותחות קורס לכתיבת סדרות רשת מבית סקריפטלייט. ביקשנו מהן לשוחח אחת עם השניה ולנסות להסביר למה הן חושבות שהעתיד נמצא ברשת

צילום: H+
אליען: היי שרי. מה נשמע?
אני באמצע עריכה של 254 תסריטים ששלחו לי מהקרן לקולנוע הישראלי, קוראת 397 תסריטים מהקורס לכתיבת פיצ'ר ועל הדרך אני גם צופה ב 435 סדרות רשת. איך אצלך?
שרי: רגוע.
ברור... את גרה במצפה רמון, כולם שם עובדים בקצב של אלפקות.
א: תקשיבי, זה בנוגע לקורס לכתיבת סדרות רשת שאנחנו מנחות מבית סקריפטלייט, ביקשו מאתר תעשייה שנסביר לקוראים למה החלטנו ללמד את הקורס הזה ומה כל כך הדליק אותנו בו.
ש: מצוין. אז תסבירי.
א: זה קצת מפספס את כל העקרון של הראיון המשותף, לא?
ש: תראי, כבר כמה שנים שאני מאמינה שאוטוטו האינטרנט יהפוך להיות רלוונטי ליוצרים. היה לי ברור שזה עניין של זמן עד שהפלטפורמה התקשורתית שמאפשרת ביטוי כה רחב וחופשי תהפוך להיות פלטפורמה זמינה לכל יוצר שרוצה להשמיע את קולו ולבטא את עצמו באופן יצירתי ואומנותי.
א: אבל מה זה קשור אליי?
ש: כי נפגשנו אז, בחומוס וכשדיברנו על החיים, הבנתי שאיתך אני רוצה ללמד את הקורס הזה. הרעיון הוא ללמד את היוצרים מה קיים ברשת אבל גם איך ליצור ולהפיץ את הסדרות שלהם בעצמם, כשהם מקבלים כלים תסריטאים מקצועיים ועדכניים למדיה הזו.
א: מה שהדליק אותי בהצעה שלך לגבי הקורס ובסדרות רשת בכלל זה שזו לא רק השפה הסיפורית החדשה שנוצרת בזכות החשיפה דרך האינטרנט, אלא גם היכולת לתקשר ישירות עם הקהל יעד שלך, כיוצר, וזו יכולת שלא קיימת בקולנוע ובטלוויזיה, שם הקהל הוא בעיקר פאסיבי.
ש: נכון, תראי בארצות הברית ובאירופה כבר הבינו את הפוטנציאל האדיר של היצירה האינטרנטית, זה שוק משגשג מאוד.
א: כן, בארצות הברית יש גם את טקס פרסי הוובי'ז, כמו האמי'ז, מעניין איך יקראו לפרסים האלו פה...
ש: רשתי'ז?
א: חחח...
ש: בכל מיקרה, אין ספק שיש מגוון אפשרויות ביטוי ויצירה עצום ברשת: יש את "בית הקלפים" ו"כתום זה השחור החדש", שהופקו בהשקעת ענק, על ידי ספקיות תוכן לאינטרנט דוגמת נטפליקס. אבל יש גם סדרות רשת שאורכן הוא 3 או 5 דקות לפרק ועשויות במקצועיות רבה כמו H+ או סדרות שנעשו באמצעים יותר זולים יותר אבל פופולאריות מאוד כמו LOL. זה מאפשר המון בחירה לקהל.
גם בארץ מתחילים להבין באיזה כוח תקשורתי מדובר: אנחנו רואים יותר ויותר סדרות ישראליות ברשת כמו משיח או ניצה ולחם, שהן סדרות ישראליות חלוציות שהופקו עצמאית באמצעים דלים אבל יש להם השפעה ואנשים כבר מודעים לכוח היוצר הקיים ברשת. בקיצור, סדרת רשת לא חייבת השקעה של מליונים כדי להצליח. ממש לא. יש סדרות אמריקאיות שנעשו באמצעים ביתיים והפכו להצלחה אדירה. הכול עניין של תוכן והפצה: מה יש לך לומר ולמי.
א: כן, אבל פה עדיין יש ליוצר תחושה מוטעית שסדרת רשת הן רק יצירות חתרניות ופרינג'יות. כאשר זה ממש לא הכיוון והקהל דורש יותר ויותר סדרות רשת מקצועיות. נדמה שיוצרים מתחילים לקלוט את האפשרות שלהם לביטוי אישי באינטרנט, ואם הם יתנהלו נכון הם יוכלו להגיע להרבה יותר צופים מאשר בטלוויזיה. יש סדרת אינטרנט אמריקאית ששמה the beauty inside שהגיעה ללא פחות מ-70 מליון צופים! וזו רק דוגמה אחת. לתוכן יצירתי אינטרנטי יש שפה משלו, וזה מה שמרתק בו, וגם שיטת ההפצה היא אחרת לגמרי. צריך לדעת איך להתנהל ולדבר בתוך העולם הזה.
ש: בדיוק. ובזה מתמקד הקורס שלנו. מה השעה?
א: שלוש ורבע, למה?
ש: סתם, השריתי מש.
א: איכס.
ש: למה איכס? זה טעים. שעועית ירוקה וקטנה כזו. לא, מה עדיף כל היום לעשן ולא לאכול כלום?
א: בול! זה קו הבריאות שאני דוגלת בו. אני אדליק לי סיגריה ואת בינתיים תספרי לקוראים ששרדו את הדיאלוג שלנו עד כה מה הולך לקרות בקורס שלנו.
ש: זה קורס של 12 מפגשים, שלוש שעות בכל פעם, בסמינר הקיבוצים, ואנחנו מנחות אותו ביחד, זאת אומרת שבכל שיעור אנחנו נמצאות שתינו! כל מפגש ייחודי ועם נושא משלו כאשר המטרה היא גם לחשוף את המשתתפים לסדרות רשת השונות מהעולם ולחידושים, גם ללמד ידע וכלים חשובים וספציפיים בנוגע לשפה התסריטאית של סדרות הרשת וגם לעשות תרגילים מעשים שממחישים את כל מה שאנחנו אומרות.
זה קורס עם אינטראקציה קבוצתית ותרגילים מעשיים שיוביל את היוצרים ליצור את הסדרה שלהם וללמוד לבטא את עצמם במדיה חדשה.
א: סדרת רשת חייבת להיות עם תוכן איכותי כדי להצליח ובקורס נתמקד גם בזה. כל משתתף ייצא עם הצעה מגובשת לסדרת רשת, שכוללת את החומרים היצירתיים הרלוונטיים וכמובן פרק אחד לפחות כתוב. כך שבסוף הקורס, אם תרצו, תוכלו להתחיל לצלם מיד. לחלופין, תוכלו לנסות לגייס משקיע או ליצור שיתופי פעולה מסחריים. סדרות רבות היום קיימות בזכות עצמן ומופצות באופן עצמאי. אחרות יצרו חיבור עם ספונסרים וזה איפשר להן תקציב גדול יותר. האפשרויות רבות ועשירות. זה מה שנהדר בסדרות רשת. המימוש תלוי רק בכם!
ש: יפה מאוד. אני השתכנעתי.
א: תודה לך.
ש: לא שאני מעבירה ביקורת, אבל שכחת להסביר למה סדרה לרשת ולא סדרה לטלוויזיה.
א: אז קדימה. תני בראש.
ש: בתור מי שפיתחה וערכה סדרות טלוויזיה בגופי שידורי שונים ("תמרות עשן" בהוט, "הכל דבש" ברשת, "זנזורי" ביס), אני יכולה להעיד שלא קל ליוצרים לקבל תקציבים להפקת הסדרה שלהם. בתור יוצר זה מתסכל כי יש לך יצירה ואתה מת לממש אותה אבל אם אתה מקבל סירוב אתה נאלץ לרוב לגנוז אותה. באינטרנט אתה יכול לממש את היצירה בלי לחכות לאישור והביקוש לתוכן איכותי רק גדל, ועוד ילך ויגדל.
ועוד נקודה: הדור הבא של הטלוויזיות, שיצא בעוד שנתיים-שלוש, כבר יכילו בתוכן מחשב. זה אומר שהאינטרנט והטלוויזיה יתמזגו, והגבולות בין הפורמטים של טלוויזיה, קולנוע ואינטרנט יטשטשו. אם לחזור ל"בית הקלפים", זו סדרה שהופקה עבור האינטרנט, אבל זכתה בפרסי ה"אמי", שהוא בכלל טקס פרסי טלוויזיה. בנאום של קווין ספייסי, שהוא גם אחד המפיקים, הוא אמר: "האם סרט הוא פחות סרט, אם צופים בו במסך טאבלט ולא על מסך גדול? האם סדרה היא פחות סדרה, אם כל הפרקים שלה משוחררים בבת אחת, או אם צופים בה באייפון? מי מחליט?"
א: רק הקהל. יש לו הרבה יותר כוח מבעבר. את יודעת, במשך 15 שנה הייתי עיתונאית ב"מעריב", אבל אף חווייה לא היתה חזקה כמו זו שחוויתי לפני שנתיים, כשפתחתי את הבלוג שלי. פתאום הקהל התחיל לכתוב לי תגובות באופן ישיר, ולדרוש ממני פוסטים חדשים כשהתעצלתי, ולחוות את דעתו על כל מיני מהלכים אישיים בחיים שלי. זאת היתה הפעם הראשונה שהבנתי את העוצמה המרגשת של הדיאלוג עם הקהל, ואת היכולת ליצור משהו במשותף איתו.
ש: לגמרי. זו אחת הסיבות לקורס שלנו, כדי להבין את המשמעות של יצירה המגיעה באופן ישיר לקהל.
א: תני עוד סיבה.
ש: משמעת עבודה. קורס זאת מסגרת עבודה ויש לזה המון כוח. זה מינימום שלושה חודשים שאתה מקדיש את כולך ליצירה שלך.
א: וחוץ מזה, זה שאתה יודע לכתוב לא אומר שאתה יודע לכתוב לרשת. כבר סיכמנו שזו מיומנות אחרת לגמרי.
ש: נכון, ככל שתיחשף לידע ולכלים המקצועיים שצריך לרכוש, תלמד מדיה חדשה מהיסוד.
א: נהדר. את משוחררת.
ש: מה, זהו? נגמר? אבל עוד לא דיברנו על המון דברים.
א: צריך להשאיר משהו לקורס. וחוץ מזה, המש שלך יתרכך.
ש: את הולכת לגלות להם שישבת לידי במהלך כל ההתכתבות הטיפשית הזו?
א: לא.
ש: יופי, עכשיו אני רגועה.
שרי תורג'מן היא עורכת תסריט ומייסדת סקריפטלייט.
אליען לזובסקי היא תסריטאית ובלוגרית.
קורס לכתיבת סדרות רשת יפתח ב 12.11.13. ימי שלישי, 17:30-20:30
לפרטים והרשמה 054-4950434
אולי זה יעניין אותך...
הכל מבינה 7 - הקסם טמון בבקשה
כנס הכל מבינה 7 יתקיים ב 7 בדצמבר במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב, עם 1000 משתתפים ו 17 מרצים מפסגת התעשיה
פסטיבל הקולנוע האיראני הראשון בישראל - יתקיים בשדרות!
בעוד המתיחות בין ישראל לאיראן נמצאת בשיאה, דווקא משדרות יוצאת יוזמה יוצאת דופן של תרבות, קולנוע ומוזיקה.
מרצי הבינה המלאכותית המובילים לעונת הלמידה 2025-2026
סקירה חדשה של מרצי ומרצות הבינה המלאכותית לשנת 2025-2026 מהתשתית והרגולציה ועד קריאייטיב, אודיו ואוטומציה.
"סביבה צעירה ודינאמית": מילון השקרים הקטנים של מודעות הדרושים
כולם רוצים לגייס - אבל למה להיות ישירים כשאפשר למרוח
מהפרסום לגיוס: איך קמפיינים הופכים למועמדים בעידן של דיגיטל חכם?
ולמה מנהלי דיגיטל ומנהלי קמפיינים חייבים להבין איך עובדת מערכת גיוס עובדים?




