למה סרטים שמצליחים בפסטיבלים נכשלים באינטרנט?
צילום: השתיקה, ברגמן
אם אתם רוצים את התשובה האמיתית, עברו לפיסקה האחרונה. אם אתם רוצים לשמוע את התירוצים העלובים, המשיכו לקרוא מכאן.
האתר Short of the Week שאני אוהב מאוד, חושב שהוא פורץ דרך ומעריך מאוד את מאמריו, יצא לפני זמן מה במאמר שניסה להסביר את התופעה, שאיש אינו יכול להכחיש אותה: סרטים רבים מצליחים בפסטיבלים ונכשלים באינטרנט, בין אם ב - VOD בתשלום או בחינם.
אנדרו ס. אלן, שנראה על פי האתר שלו בחור די מבריק, מנסה להסביר את התופעה במאמר הנ"ל באתר.
המסכים קטנים
זה מה שיוצרים טוענים, לדברי אלן. זה, בצירוף דחיסת הקבצים, יוצרים מראה עלוב, שאינו נותן כבוד לסרט ואינו מאפשר לראות את יופיו.
המאמר דווקא מתחיל טוב, כי אלן חיש קל עונה לאותם יוצרים וטוען כי סיפור טוב יעבור בכל מדיום.
קהל אחר
גם כאן אני נוטה להסכים עם אלן: פסטיבלים מושכים קהל מאוד ספציפי ואנין. קהל שמוכן לשלם כסף ולצאת מהבית בשביל לראות סרט שאינו פופולרי מטבעו.
הסחות דעת
אולם חשוך, מסך גדול, רמקולים טובים ואקוסטיקה משובחת, כל אלו עוזרים לשיפור חווית הצפיה. תשומת הלב לסרט עדין ורגיש יורדת באינטרנט.
שמירה על קצב
בעולם אינטרנטי רווי גירויים, סרט איטי שלא שומר על קצב, לא ישרוד.
אובדן שליטה
בעולם המסורתי, הבמאי/ת הוא המפקד: הצופה יושב שקט וכנוע על הכיסא, לא קם למקרר, לא עובר לטוויטר ולא מפסיק לצפות וממשיך מחר מאותה נקודה או מדלג על הסצנה.
רק לי נדמה ששלושת הסעיפים האחרונים הם זהים? - טוב, הבאתי דברים בשם אומרם.
כי באינטרנט, מי שלא אינטרקטיבי, לא שורד
וסרטים לינאריים מסורתים אינם כאלה. זה, אגב, ממש לא נכון עובדתית. יש המוני סרטים לינאריים שמצליחים באינטרנט. אבל מילא.
ועכשיו הסיבה האמיתית
אני לא מנומס כמו אנדרו ס. אלן.
למעשה, אני הרבה יותר בוטה ממנו.
אבל אני צודק.
הסיבות האמיתיות בגללן סרטים שמצליחים בפסטיבלים נכשלים בדרך כלל באינטרנט הן:
- שפסטיבלים פאקינג מנותקים מהמציאות.
- שפסטיבלים מדברים בעיקר עם פאקינג עצמם, כאשר שופט בפסטיבל אחד הוא מנהל של פסטיבל אחר וכך הם מממנים זה לזה פאקינג טיולים בעולם.
- שרוב הפסטיבלים ממומנים ציבורית, לא חייבים דין וחשבון לאף אחד, מודעים לזה ופאקינג משתינים על כולנו בקשת.
תודה.
הפוסט נכתב ע"י חוקר המדיה יורם שפר ופורסם לראשונה בבלוג של אתר פילמדי