סיכום MIPCOM 2013

צילום: מטין בילמן
אז בואו נתחיל מקצת מספרים. כ-13,000 איש כבר אמרנו? הם הגיעו מיותר ממאה מדינות, ביקרו במאות ביתנים וראו אלפי, אם לא יותר, רעיונות לתוכניות טלוויזיה. ובשורה אחת, פורמט אחד מנצח? אין. או אולי יש. תלוי את מי שואלים.
בהגיעך לקאן, אתה נושם נשימה עמוקה בפאתי העיר, ויודע שבארבעה ימים הקרובים, אתה נכנס לעולם אחר. גדול יותר, סוריאליסטי יותר, שטחי הרבה יותר, וזה בסדר – כי כאן מוכרים חלומות. באופן לא מפתיע, זהו שוק, אך יותר מכך זהו חלון ראווה – כזה שמביטים בו, אך את הכסף ישלמו רק אחרי הביקור בחנות. הרוכלים מציגים את מרכולתם החצי שנתית, ומנסים לשכנע את כל אותם אלפי קונים, שזהו המוצר החם לעונת השידורים הקרובה, ואז הולכים אותם קונים למשרדם, פורסים על השולחן את כל כרטיסי הביקור, ה DVD, הברושורים ומתנות החינם שהם קיבלו, ומחליטים. כן, גם למתנות יש חשיבות (התורכים שאיתם הייתי שם למשל, חילקו סבון שבו טבוע המשפט – Don't call it Turkish soap, call it Turkish drama, כי גם בתורכיה אופרת סבון היא כבר מוצר סקסי).
ישנה חשיבות לכל הפריטים הקטנים האלה, כי בסופו של דבר, זהו עסק של אנשים. על מי אתה סומך, שיידע לתת לך מוצר טלוויזיוני שאתה יכול לשווק, למכור ולהרים במינימום תקלות. כי הרבה מהפורמטים המגיעים למיפ, הם פורמטים שקיימים רק על הנייר (גם אם יש להם פרומו מרשים). על הקונים להאמין במותג ממנו הם קונים, ולהעביר את האמונה הזו הלאה לגופי השידור במדינה שלהם.
כך למשל, הגיעו אסף גיל ועמי גלאם עם פורמט חדש, שלו צולם רק טריילר מבטיח לתוכנית הנקראת Street Jury. לעמי ואסף ישנו כבר שם של בעלי מקצוע מהשורה הראשונה בישראל, וזו עובדה שמקלה למכור את התוכנית שלהם.
Global Agency, ענקית ההפצה התורכית שעבורה אני מאתר פורמטים ישראליים, מפיצה את הפורמט הזה ואחרים, והשקיעה מאות אלפי דולרים בשיווק בפסטיבל. כאמור, ימים יגידו אם זו הייתה השקעה מוצלחת, אך לפי החיוכים של מנכ"ל החברה, זה נראה טוב.
טרנדים? תוכניות הכשרונות חוזרות לתפוס את מרכז הבמה, ו"הכוכב הבא" של קשת עוררה באזז גדול בשוק. גם תוכניות דייטינג, ריאליטי, בישול עם ריאליטי, דייטינג עם בישול, וכל שילוב אפשרי קיים כאן. האם זה אומר שנגמרו הרעיונות? אולי. כי בז'אנרים הקיימים, נעשתה כבר כמעט כל ואריאציה על נושא. עם זאת, העולם מתפתח, טכנולוגית אך במידה רבה גם מחשבתית, ומה שלא היה מתקבל באהדה לפני שנתיים, ייחשב להברקה בעוד כחצי שנה. זהו עסק אורגני, דינמי, וכמו כל חלום, אפשר לדמיין כמעט כל דבר ולקוות שמישהו ישים עליו את הכסף.
איזט פינטו, מנכ"ל Global Agency, ניגש אליי בסוף הפסטיבל מחויך, מרוצה מהנוכחות הישראלית בביתן שלו ומקווה שעד הפעם הבאה, במי"פ שייערך באפריל, הוא יגיע כבר עם ארבעה פורמטים ישראליים. אני מהנהן בחיוך ויודע שעכשיו מתחיל המירוץ.
נו מה, אתם עוד פה? לכו תמציאו פורמט!
אפשר לכתוב למטין פה: metin@neeman-agency.com





