כיצד לכבוש את יוטיוב?
ערן ב.י.
|
10.07.2013
|
כנס "יוצרים ברשת" נערך אתמול במסגרת פסטיבל ירושלים, ועסק בהיבטים השונים של כתיבת תסריט ויצירת וידאו באינטרנט

צילום: ערן ב.י.
ההרצאה המשמעותית ביותר הייתה של מאט קובל, יוצר יוטיוב מצליח בעבר ומנהל פרוגרמינג ביוטיוב קליפורניה בהווה. במהלך ההרצאה, חוץ מלספר את סיפורו האישי, העלה קובל תשע שאלות מיקוד שיכולות לעזור להבין עד כמה מתאים רעיון מסוים לפורמט של יוטיוב.
ואלו תשע שאלות המיקוד:
1. האם הסדרה שלך מדברת ישירות עם הקהל? האם מישהו פונה למצלמה? אם כן זה טוב. הקהל אוהב שפונים ומדברים איתו ביוטיוב.
2. האם יש בסדרה פורמט שניתן לחזור עליו? האם יש בו דפוס שניתן לעשות איתו פרק שני, שלישי ועשרים? כי אם זה קטע של דבר אחד זה נחמד, אבל זה כבר לא מספיק היום.
3. האם הקהל שאליו אתה פונה מוגדר? האם זה פונה לנישה או לכולם? כמובן שעדיף שתפנה לקהל כמה שיותר גדול, אבל חשוב מכך שתדע לאיזה קהל אתה פונה.
4. האם הרעיון שלך ניתן לשחזור בעוד פרקים במידה ותצליח? האם הוא קל להפקה או ששוב מדובר בסרטון בודד אחד וזהו?
5. האם אנשים ישתפו את הסרטון שלך עם אחרים? ולמה? בגלל אינפורמציה? כי הם יאהבו את זה? כי הם יחשבו שזה חשוב?
6. האם אפשר לשלב בוידאו שלך אינטראקטיביות? אם כן, יופי. אם לא, תחשוב איך אולי בכל זאת יש דרך לשלב אינטראקטיביות.
7. האם הפרקים של הסדרה שלך יצוצו בתוצאות החיפוש? האם הוא יכול להופיע בטרנדים או במילות חיפוש נפוצות? (מרצה אחר דיבר על חשיבות הטיימינג של ההעלה ליוטיוב. אם זה אקטואלי תעלו מהר, אם זה לא אקטואלי, חכו לטיימינג טוב שבו התוכן שלכם יהיה קשור לנושא חם שנמצא בכותרות).
8. האם הפרקים שאתה מייצר נגישים גם לצופים חדשים? זאת אומרת האם צופה חדש יכול גם להתקל בפרק 5 מבלי לראות את הראשון ועדיין להבין במה מדובר?
9. האם ניתן לשתף פעולה בסדרה שלך עם כוכבים אחרים? במילים אחרות, האם יש מקום לתפקיד אורח בפרק שלך? ועוד טיפ, עדיף לך להביא כוכב שיתארח שפונה לאותו קהל שלך.
ושוב, סיכם מאט, יכול להיות שענית "לא" על כל תשע השאלות ובכל זאת יש לך משהו טוב, אבל להתכוונן לפי השאלות האלו עוזר ברוב מכריע של המקרים. ככה עובדים היום ביוטיוב ודוגמאות מצוינות לסרטונים שעושים את זה טוב ובצורה מקורית אפשר למצוא בפלייבוק של יוטיוב.
דבר אחד נוסף שאני רואה לנכון להוסיף אלו דברים שאמר אסף עמיר, יו"ר איגוד המפיקים, שנאם בתחילת הכנס. הוא דיווח מדיונים בכנסת על כוונות לתת יותר רשיונות לספקי אינטרנט, טלוויזיה ופסים רחבים אבל כפי שהוא אמר בחוכמה "בשלב הזה, לא מעניין אף אחד שם בכנסת מה בדיוק יעבור על הפס הרחב". זה מחזק את התחושה האישית שלי שבשנתיים הקרובות הקרב הגדול יהיה על מי יספק לנו טלוויזיה ובאיזה מחיר (עם הכניסה של כל חברות התקשורת לשוק הזה) ופחות מה יהיו תכני הטלוויזיה הזאת, כל עוד הם יסופקו בזול וביעילות. אבל בגמר השנתיים, אחרי שמלחמת המחירים תיגמר, מה שייקבע לאן יילכו הלקוחות הוא בדיוק אותה שאלה שלא מעניינת אף אחד עכשיו והיא - איזה תוכן בדיוק נקבל על הפס הרחב הזה. אז תחזיקו מעמד ותפתחו הרבה רעיונות טובים שיחזיקו מעמד גם עוד שנתיים.
אולי זה יעניין אותך...
קרן השמש השונה
סיפורה של סיון נאקמורה – מנכ״לית קבוצת SivanS והמפיקה בפועל היפנית־ישראלית של שובר הקופות “לשחרר את שולי סאן”
קול קורא || פסטיבל מעגלים 2025 || תיאטרון פסיק
קול קורא להפקות חדשות לפסטיבל מעגלים 2025 - תיאטרון פסיק ירושלים במסגרת פסטיבל מעגלים לעולם טוב יותר מחפש הפקות מקור ישראליות חדשות.
קול קורא: הגשת סרטים לתחרויות הקולנוע הישראלי בפסטיבל חיפה
נותר עוד חודש אחד להגשת סרטים לפסטיבל חיפה 2025!





