מה שבאמת מבדיל אינטרנט מטלוויזיה
יורם שפר
|
27.06.2013
|
למרות שיש תחושה שהמהפכה באוויר, הטלויזיה הישנה והטובה עדיין גוברת על האינטרנט, וממשיכה לתפוס חלק כה חשוב בחיינו. מדוע בעצם?

צילום: פלייר פרסומי
למה האינטרנט לא מחליף את הטלויזיה, והאם הוא יחליף אותה אי פעם? את התשובות לדברים האלה רובנו יודעים על בסיס הגיון בריא. אנסה לומר משהו מעבר לתשובות הטריוויאליות.
הרגל
אבא שלי יצפה בטלויזיה עד יום מוותו. הוא בן 87. הוא מפחד פחד מוות מהאינטרנט ולא הצליח להתגבר עליו גם אחרי כמה קורסים פרטיים ממיטב המדריכים. או.קי - זה מקרה קיצוני, אבל יש אנשים צעירים ממנו בהרבה שינהגו באופן דומה.
באותו הקשר אפשר לתת את אותה תשובה גם לגבי ההעדפה של חדשות ערוץ 2 על פני חדשות ערוץ 10. נעשו נסיונות רבים לדון בכך. איכות המהדורה של 10 אינה נופלת מזו של 2 וערוץ 10 אחראי גם לכמה תחקירים מובילים.
נטען על חדשות ערוץ 10 שהתכניות שאחריהן פשוט לא מספיק אטרקטיביות ושהצופים מעדיפים חבילות שלמות של הכל בערוץ אחד, כשם שרוב האנשים מעדיפים לערוך קניות במרכול גדול ולא באוסף של מעדניות.
הכל נכון, אלא שאני מוסיף לכך את ההרגל. תאמרו: הרי על פי אותו היגיון היינו אמורים להיות כולנו מול ערוץ 1! זה שיא ההרגל לכאורה, לפחות למי שמעל גיל 25.
אז לא בדיוק: ערוץ 2 נולד אחרי כמיהה גדולה להיות ככל העמים, עם ערוץ מסחרי והפלא הזה שנקרא פרסומות. חייתי בחו"ל ועבדתי בשגרירות ישראל בתקופה בה פרץ ערוץ 2 ועובדי השגרירות היו מקבלים הקלטות של הדבר הפלאי הזה ממשפחותיהם הנפעמות בארץ. מה שהכי ריתק את כולם היה הפרסומות, שהפכו לפופולריות יותר מהתכניות עצמן. יעל אבקסיס פותחת את מעילה לפני בחור בפרסומת לקסטרו נכנסה לפנתיאון לצד סרגי אייזנשטיין ואקירה קוראסאווה, לפחות בתודעה של בני דורי.
אז זהו. החידוש הסתיים והפך להיות מציאות שמנונית. כעת נשאר להיצמד להרגל, כמו לשמן של מגד ולשוקולד פרה.
חווית צפייה

טלויזיה נחשבת בעגה המקצועית לחווית - Lean Back, או בתרגום חפשי - להתרווח. זה לא רק גודל המסך, כמו התפאורה. בעיצוב הסלון הישראלי, הטלויזיה מוצבת במקום הראשון וכל הכורסאות פונות אליה.
חוקר חווית המשתמש ג'ייקוב נילסן הגדיר ב - 1997 את המושג ובאותה נשימה הגדיר את המחשב כ - Lean Forward, שבתרגום חפשי אקרא לה רכינה, שהיא בעצם מחווה פיזית המאפיינת מצב של עבודה.
ההגדרה היטשטשה עם פריצת מחשבי הלוח (טאבלטים), שהפכו להיות כלי צריכה למדיה (ספרים אלקטרוניים, מגזינים, סרטים וטלוויזיה). זה נכון ורוב המחקרים מוכיחים שהשימוש במחשב הלוח נעשה דווקא בבית, למרות שלכאורה הוא אמור לספק את חווית הניידות האולטימטיבית. מחשב לוח מספק חווית צפיה אישית ולא משפחתית, עם היתרונות והחסרונות שבדבר.
תפנית בעלילה
מצטער לסבך אתכם, אבל המציאות היא כזו, לא אני. כדי להוסיף לבלבול ואז להבהיר אותו, עלינו להוסיף את תופעת המסך השני (Second Screen). רוב האנשים שיטרחו לקרוא את הרשומה הזו יעשו משהו נוסף בו זמנית או שהעיניים והאזניים שלהם יהיו קשובים למשהו נוסף (יש לי לייק בפייסבוק! בוא נראה... - וואטס מזמזמם. מענין מה אני מפסיד וכו'). התופעה הזו, שהפכה את כולנו לבעלי הפרעות קשב, נקראת מסך שני כאמור. ברשומה אחרת כתבתי על דרך בה ניתן לרתום את שני המסכים לטובת הגברת המעורבות של הצופים. אז כרגע הטאבלט והטלוויזיה יצאו לקרב: מי יהיה המסך הראשון מביניהם?
הטלוויזיה מנצחת.

בתמונה למעלה, מתוך מחקר של נילסן, אפשר לראות שהאמריקאים הם החזקים ביותר בשימוש בשני מסכים והאיטלקים הם הכי מסורתיים. ההנחה המובלעת במחקר הזה היא שהטאבלט הוא המסך השני ולא הראשון.
איכות הצפייה
ההמתנה לטעינה של וידאו באינטרנט היא ללא ספק הנקודה הכואבת והמרגיזה ביותר. אני כותב את הדברים גם בתור בעלים של אתר VOD, שמקבל תלונות על כך מדי פעם (למרות השימוש בשרתים מעולים) וגם כמרצה, שמסתמך על הרצת וידאו ובכל פעם נכנס לויברציות עם החשש שהאינטרנט ייתקע. פיתחתי כבר יכולת להרצות ללא וידאו, כאשר אני מדבר על מה-שהיינו-רואים לו-היה-חיבור-נורמלי... - אלתור משונה, אבל הכרחי כאשר מרצים בחדר עם קירות עבים, רשת עמוסה או קומה נמוכה.
אז מה צופן לנו העתיד הקרוב?
שתי בשורות משמחות
בדרום קוריאה, שהפכה מזמן לסמן הטכנולוגי של העולם, מציעים היום אינטרנט סלולרי במאה מגה. בסיאטל מוצע היום אינטרנט במהירות 1 ג'יגה במחיר של 80$ לחודש. היי, זה זול יותר ממנוי לכבלים לווין ועם מהירות כזאת, מדובר כבר על איכות שידור של ממש.
אפילוג
לא סתם כתבתי על איכות הצפייה, שהיא בעצם מהירות האינטרנט, בסוף. מכל השיקולים, זה בעיני הדבר האחרון שבאמת מבדיל אינטרנט מטלוויזיה.
ולמה?
קחו למשל את הרצון העצל של הצופה שיבחרו בשבילה את התכנית בה תצפה. הרי יש בצריכת מדיה מרכיב אסקפיסטי של ריקון המחשבה ומנוחה. הדבר לא נעלם מעורכי תוכן של אתרי אינטרנט. גם אני ניסיתי להציע שידור ישיר של סרט משתנה בכל פעם שנכנסים לאתר, במקום רק VOD, אבל עצרתי, שכן הדבר מחייב מהירויות אינטרנט הרבה יותר גבוהות ויציבות ממה שיש כיום.
אולי זה יעניין אותך...
הכל מבינה 7 - הקסם טמון בבקשה
כנס הכל מבינה 7 יתקיים ב 7 בדצמבר במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב, עם 1000 משתתפים ו 17 מרצים מפסגת התעשיה
פסטיבל הקולנוע האיראני הראשון בישראל - יתקיים בשדרות!
בעוד המתיחות בין ישראל לאיראן נמצאת בשיאה, דווקא משדרות יוצאת יוזמה יוצאת דופן של תרבות, קולנוע ומוזיקה.
מרצי הבינה המלאכותית המובילים לעונת הלמידה 2025-2026
סקירה חדשה של מרצי ומרצות הבינה המלאכותית לשנת 2025-2026 מהתשתית והרגולציה ועד קריאייטיב, אודיו ואוטומציה.
"סביבה צעירה ודינאמית": מילון השקרים הקטנים של מודעות הדרושים
כולם רוצים לגייס - אבל למה להיות ישירים כשאפשר למרוח
מהפרסום לגיוס: איך קמפיינים הופכים למועמדים בעידן של דיגיטל חכם?
ולמה מנהלי דיגיטל ומנהלי קמפיינים חייבים להבין איך עובדת מערכת גיוס עובדים?




