upgrading לגריידינג?

צילום: יח"צ
מאז הסרט אווטר (2009) של ג'יימס קאמרון, הקולנוע הדיגיטלי עבר מהפך, ובמקביל לשינויים בציוד ההקרנה בקולנוע מאנלוגי לדיגיטלי, החל גם ייצור של מצלמות הייאנד לכיוון הדיגיטלי במטרה להחליף את מצלמות הפילם. לא אכנס יותר מדי לדיון על פילם מול וידאו (דיגיטל) כי זה נושא שדורש כתבה בפני עצמה, אבל לעניינינו אסכם שהמעבר לדיגיטל מאפשר התערבות מאד גדולה בצבע של הסרט, ועל כן כיום יותר מתמיד, בשלב הפוסט, יש דגש מאד חזק על עבודת הצבע ובמונח המקצועי גריידיניג (Color Grading). טווח ההשפעה על צבע הוא כה גדול היום שהוא מאפשר לצבוע את הלילה ליום, את החורף לקיץ וההיפך..
ובנוסף להיבט הטכני, ההתערבות בצבע מקנה לבמאי כלי מבע אדיר ביכולת שלו לקבוע מה יהיה הצבע בהתאם לאווירה שהוא רוצה לעורר בסרט: כהה ואפל, בהיר ואופטימי, כחול ומנוכר או אדום וחמים.
על מנת לעשות את תהליך הגריידינג כראוי, נדרש תנאי בסיסי אחד לפחות – מסך גדול שידמה מסך של אולם קולנוע, וכך הבמאי, הצלם ואיש הגריידינג יוכלו לדעת כיצד יראה הצבע בקולנוע בהקרנת אמת, לעיני קהל.
בשנים האחרונות מוכשרי ארצנו פנו לאירופה ומצאו שם את בתי הפוסט ואנשי המקצוע שיטפלו בצבע של הסרטים שלהם. למה? מהסיבה הפשוטה, שפשוט לא היה בישראל בית פוסט שמחזיק טכנולוגיה גבוהה לגריידיניג ואת תנאי ההקרנה המתבקשים.
באוגוסט 2012 “סינמטיפ" חברה שנתנה עד אז שירותי תרגום והדבקת כתוביות על סרטי פילם, שינתה כיוון והקימה חדר פוסט עם ציוד הקרנה וטכנולוגיה מתקדמים, כמענה לצורך קיים של קולנוענים בארץ.
אומר מיכאל, מנכ"ל בית הפוסט סינפוסט: "עידן הפילם נגמר ואיתו עבודת הדבקת כתוביות על פילם, הבנתי את הצורך להשתנות ולחדש והחלטתי להקים בית פוסט ברמה שמקובלת באירופה עם מערכת תיקוני צבע שנקראת "Baselight” - בכל העולם משתמשים בזה. המערכת פותחה על ידי החברה האירופאית "Filmlight” חברה שצבע זה החזון והמומחיות שלה.
"האולם שבנינו בנוי למטרה דואלית - חדר עבודת צבע בתנאי עבודה של אולם הקרנה וגם מבחינה אקוסטית, מדמה אקוסטיקה של בית קולנוע גדול וכך מאפשר לעשות מיקס סופי לסרט"
ממש לאחרונה נעשתה בסינפוסט עבודת גריידינג לסרט הישראלי "לוויה בצהריים“ סרט תקופתי של הבמאי אדם סנדרסון, שגם ביים את הפיצ'ר של ארץ נהדרת “זוהי סדום". את הסרט הפיקה חברת "יולי אוגוסט" וצילם נדב הקסלמן, צלם צעיר ומבטיח, שצילם את הפיצ'ר "מעשייה אורבנית", את הסדרה “המיוחדת” ובימים אלו מסיים לצלם סדרה חדשה עם אסי עזר.
כדי לעשות את עבודת הגריידינג "סינפוסט" שכרו את שירותיו של הגריידר ההונגרי סבוצ' שבארצו התמחה בסרטים ישראלים ועשה את תיקוני הצבע לסרטים "בופור”, "הערת שוליים”, "אחותי היפה” ועוד.
החלפתי כמה מילים עם נדב על מנת להבין את הדיאלוג שהתרחש בין השלושה :
"עבורי שלב הפוסט הוא מהותי לעבודה משום שמעבר ל"לתת לוק" הוא גם מאפשר לעבוד בצורה רגועה ומדויקת יותר על דברים שלפעמים ביום צילום אין זמן לתקן או לעשות בצורה מושלמת. לדוגמא, הרבה מאוד מהזמן בצילומים הולך על לחתוך את האור מהקירות, פעולה שיכולה לדרוש הרבה זמן ומאמץ בכדי להגיע לתוצאה מדויקת. העובדה שבסט אפשר להגיע למשהו שהוא מספיק קרוב ובפוסט לדייק אותו לתוצאה הסופית, מקל על הצילומים וחוסך זמן.
לכן גם חשוב לי להשאיר כמה שיותר אינפורמציה בצילום כדי שאפשר יהיה לשחק איתה לאחר מכן בפוסט. הסרט צולם במצלמת אלקסה (Alexa) והרגישות הגבוהה והטווח הדינמי הרחב שלה מאפשר קליטה של המון אינפורמציה. התמונה המתקבלת היא מאד שטוחה וחלבית (מעומס האינפורמציה) ויש צורך במעין תיקון צבע בסיסי (Look Up Table ) כדי להבין איזו תמונה תתקבל בסוף.
כאשר ניגשים לעבודה במערכת עם החומר המקורי מבינים לפתע את המנעד המדהים של המצלמה. למשל בסצנות פנים-יום אתה מגלה שאפשר להחזיר פרטים בחלונות ולראות את העולם בחוץ למרות שבזמן הצילומים כשראינו את התמונה המתוקנת, הם היו לבנים לחלוטין וללא פרטים.
נוח ויעיל לעבוד עם המערכת הזאת, כי מה שאתה רואה בזמן הגריידינג קרוב מאד למה שתראה בקולנוע, בעיקר בזכות העבודה עם המסך הגדול והמקרן האיכותי"
לאתר סינפוסט




