פותחים לכם דלת לעולם העריכה העכשווי
צילום: ג'אמפקאט
זה היה ראיון ב"סרויס" של כאן תרבות, בתוכנית שעסקה במסורת ותבשיל, על "הכתר של השולחן" , https://youtu.be/jxzqBzKLm4M
סרטה של שירי שטיין שהשתתף בהקרנה השנתית "בג'אמפ קאט עושים סרטים" בה אנחנו חושפים סרטים של בוגרינו, שנעשים ברוח המיוחדת של בית הספר ותלמידיו.
השאלה הזו מעסיקה אותי מהיום שהקמתי את בית הספר, והתשובה: כמובן שצריך.
למה צריך? כדי להפוך את האינטואיטיבי למושכל, וכדי לקבל כלים להתמודד עם מטלות מקצועיות.
מנסיוני, גילוי מוקדם של תחום יצירתי שמרתק אותך ומושך אותך לעסוק בו הוא גילוי של הפן הרוחני שמתקיים בעולמנו, המצוי בקשר הנפלא בין יצירה לחוויה אישית ועמוקה. ציור, נגינה, כתיבה, עריכה – ילדים עושים ונהנים. כשגדלים, והמשיכה לעשיה עדיין זורמת בדם בתשוקה, אפשר להחליט אם בזה רוצים להתמקצע. כמו שאמר ג'ין הקמן כמאמן קבוצת נוער בסרט שלא זוכרת את שמו "בחר לך מה שאתה אוהב לעשות ומצא דרך להתפרנס ממנו"
וזה החזון של ג'אמפ קאט. לעשות מקצוע ממה שאוהבים.
אנחנו קיימים עבור אלו שגילו בשלב מסויים בחיים שהם אוהבים לעשות סרטים, אנחנו קיימים עבור אלו שכבר רכשו תואר אבל מקצוע לא מצאו, אנחנו קיימים בשביל כל אלו שמה שלא עשו, יש קול פנימי שמזכיר להם שיש עוד בחיים האלה, ושמגיע להם להנות ממשלח ידם. אנחנו יודעים שעריכה היא מקצוע, וכמו כל מקצוע יש ללמוד כלים – שפה, כלי ניתוח, תבניות, ג'אנרים וסגנונות. "התוכנה היא כלי ביטוי" זה המוטו שבבסיס שיטת הלימוד שלנו, שמשלבת בין לימודי תוכנה ובין לימודי התחום וסדנאות אמן בהנחיה של רבי אמן מהתחום. הסדנאות מאפשרות לנו לכוון כל תמיד לפתח שפה אישית, להתנסות בעריכה ולצבור סרטים לתיק עבודות.
את ג'אמפ קאט הקמתי ב1993, כשהסתמן שעולם העריכה עובר מיחשוב, ושיבוא דור חדש שירצה להתמקצע בעריכה במסלול לימודים ממוקד ולא בהכרח בלימודים אקדמאיים. הייתי אז עורכת שהתאהבה בעריכה, לימדתי, כתבתי ספר ופיתחתי תוכניות לימודים מתוך חזון ברור – לשים את העריכה כמקצוע עם יכולת ביטוי עצמאית. החזון שלי מתגשם יום יום.
קצת היסטוריה: בתחילת שנות ה-90, מספר תוכנות התחרו על התחום המקצועי, AVID Media composer ניצחה שם בגדול ולכן כבשה את מקומה בתעשיית הסרטים והטלויזיה.
Adobe Premiere היתה אז תוכנת עריכה ששימשה בעיקר לעריכת סרטים קצרים – והתאימה מאד לתחום סרטי החתונות.
עשור מאוחר יותר נרשמה מהפכת ה DV. חברת אדובי התחילה להשקיע בפיתוח הפרימייר, והביאה אותה להיות כלי עריכה מעולה. כיום יש בה את כל הכלים החשובים לעריכה, אבל שיטת העבודה שלה עדיין מתאימה יותר לעריכת סרטים קצרים או עצמאיים באולפן אישי. היא אינה מתאימה כמערכת שיכולה לעבוד בשיתוף עם מערכות עריכה נוספות, כנהוג כיום בעריכת סדרות ותוכניות ריאליטי, המבוססות על מערכת משלבת עמדות עריכה. או כמערכת שמותאמת לעבודה עם היקף של מאות ואלפי שעות חומר גלם. שם עדיין אין תחליף לאביד. סיכום של 2021 מראה שלמעלה מ95% מסרטי הקולנוע והסדרות בארץ ובעולם נערכו עם אביד. נתון מעניין שיחררה אדובי לאחרונה שמצביע על כך שמרבית הסרטים שהשתתפו בסאנדאס – פסטיבל הקולנוע העצמאי האמריקאי – נערכו עם פרימייר. עובדה שמוכיחה היטב את החלוקה שעשיתי. תחום התקשורת הדיגיטלית התפתח היטב בשנים האלו והציב אפיק פרנסה חשוב ביותר.
בתור בית ספר ותיק ומעורה היטב בעשייה המקצועית בארץ, היה לנו חשוב לקחת את ההבנה הזו על צרכי התעשיה, ולתת תשובה לכל אחד מסוגי ההתמקצעות. לכן אנחנו מציעים 3 תוכניות הכשרה מקצועית, כולן משלבות בין לימודי תוכנה וסדנאות אמן לקבלת מיומנות עריכה ובניית תיק עבודות:
1. עריכת סרטי קולנוע וטלויזיה שעושים בארץ ובעולם עם Avid Media Composer
2. עריכת סרטי תדמית לעולם התקשורת הדיגיטלי, עם התוכנות Premiere & PhotoShop & After Effects Adobe CC:
3. אפטר אפקטס למקצוע, עם התוכנות PhotoShop & After Effects
(וקורס Cinema 4D, לג'נרליסטיות)
בתפיסת ההכשרה שלנו המורים מגיעים מצמרת העשיה המקצועית, הלימוד בקבוצות קטנות והתלמידים נהנים מתמיכה אישית לאורך הקורס. לכן גם מתקשרים אלינו כשמחפשים עורכים ואנימטורים מתחילים לעבודות מתאימות.
ובונוס חשוב ביותר השארתי לקינוח. ג'אמפ קאט הוא חלק מאולפני אדיט הותיקים, הבית של העורכים. בית הספר נהנה מתמיכה מקצועית, עדכנות ומפגש יומיומי עם המקצוע. באולפני אדיט התלמידים שלנו זוכים ללמוד איפה שהדברים קורים ולהרחיב את אפשרויות ההשמה שלהם.
אז אם אתם יודעים מה אתם אוהבים לעשות ורוצים להתמקצע, בואו, נפתח לכם את הדלת לתעשיה.
בברכת סרטים טובים, תמר ירון, ג'אמפ קאט