יודעות לחתוך: עורכות הקולנוע הגדולות בהיסטוריה
צילום: יעל פרלוב באדיבות Oncourse
להגיד שלהיות עורך קולנוע זה תפקיד כפוי טובה זו כבר קלישאה. הרחק מאור הזרקורים, בתהליך סבוך ומייגע, העורך גורם להכל לעבוד יחד. הוא זה שמחפש ומוצא את האמת שבחומר המצולם, זה שמרכיב את הסיפור, שמוביל את הצופה איתו בדרך. ואם העורך עושה את עבודתו נאמנה - הוא הופך לשקוף. על פי רבים, העריכה ה"נכונה" הופכת לנסתרת, מותירה את הפוקוס לחומר המצולם ולחוויה שהצופה עובר. וכך העורך נותר בצללים, מאחורי הקלעים.
לכן רובנו לא יודעים מי העורכים מאחורי הסרטים האהובים עלינו. אנחנו לוקחים את העריכה - אחת מאבני היסוד של הקולנוע - כמובן מאליו. אבל מאחורי המחשב (ובעבר שולחן העריכה המסורבל) יושבים אמני קולנוע אמיתיים, והרבה מהם הן בכלל אמניות.
הכתבה בשיתוף פלטפורמת הקורסים Oncourse
בהוליווד הקלאסית, בתקופת הסרט האילם, עריכה נחשבה למקצוע טכני, שדורש מיומנות, דיוק ומוטוריקה עדינה. נשים רבות מצאו את עצמן גוזרות ומדביקות חתיכות פילם, ויוצרות את מה שאנחנו מכירים כמלאכת העריכה המודרנית. מאוחר יותר, ולאורך שנים - נשים נדחקו בהדרגה מתפקידי מפתח בתעשייה. בעשורים האחרונים הן פועלות כדי לחזור ולקבל את מקומן הראוי בשדה הקולנוע.
הנה רשימה חלקית בהחלט של עורכות הקולנוע האהובות והמשפיעות בכל הזמנים:
תלמה שונמייקר
מי שמכיר עורכות - מכיר את תלמה שונמייקר, ומי שלא מכיר אותה, מכיר את הסרטים שלה. העורכת הקבועה של מרטין סקורסזה זכתה 3 פעמים באוסקר, והיתה מועמדת 8 פעמים בין 1971 ל-2020. שונמייקר נולדה באלג'יר להורים אמריקאים, והגיעה לארה"ב כילדה. היא נוטה לדבר על קשיי ההסתגלות שלה בילדות כגרעין שממנו צמחה ההסתכלות שלה על העולם והגישה שלה לעריכה.
סרטים בולטים: כל הסרטים של סקורסזה, מ"השור הזועם" ועד "האירי".
למה יש לצפות: שונמייקר בת ה-81 עובדת בימים אלו על סרטו הבא של סקורסזה, "Killers of the Flower Moon".
מרגרט סיקסל
לפעמים מספיק סרט אחד כדי להכניס אותך לספרי ההיסטוריה של הקולנוע. היום נראה ש"מקס הזועם: כביש הזעם", יצירת המופת של ג'ורג' מילר מ-2015, תספיק כדי להכניס אותו, ואת העורכת של הסרט מרגרט סיקסל - לספרי ההיסטוריה. סיקסל, בת-זוגו של מילר בחיים, זכתה באוסקר על העריכה של "מקס הזועם", והפילמוגרפיה הקצרה שלה כוללת גם סרטים מגוונים ומפתיעים, מדוקו ועד אנימציה.
סרטים בולטים: "מקס הזועם: כביש הזעם".
למה יש לצפות: סיקסל עובדת עם מילר על סרטו הבא, פנטזיה רומנטית עם אידריס אלבה וטילדה סווינטון, "Three Thousand Years of Longing".
סאלי מנקה
חידה לאוהבי טרנטינו: מה ההבדל בין "ספרות זולה", "קיל ביל" ו"ממזרים חסרי כבוד", לבין "דג'נגו חסר מעצורים", "שמונת השנואים" ו"היו זמנים בהוליווד"?
ההבדל הוא שקבוצת הסרטים הראשונה טובה בהרבה. ההבדל הוא סאלי מנקה.
העורכת הקבועה של טרנטינו עבדה איתו ברצף מהסרט הראשון שלו ועד שהלכה לעולמה ב-2010. היא זו שבנתה את המתח ב"כלבי אשמורת", שדילגה בין קווי עלילה ב"ספרות זולה", שהפכה את הפאנצ'ים של "ממזרים חסרי כבוד" לבלתי נשכחים ואת הקרבות של "קיל ביל" למשהו שאפשר להבין, לזכור ולהרגיש.
סרטים בולטים: כל הנ"ל של טרנטינו + "כל הסוסים היפים".
למה יש לצפות: כאמור, מנקה הלכה לעולמה בנסיבות טרגיות ב-2010.
דידי אלן
דידי אלן היא האמא של "הוליווד החדשה". בסרטים שערכה בשנות ה-60 וה-70 היא שילבה לראשונה בין טכניקות של קולנוע מודרניסטי בהשפעת הגל החדש הצרפתי עם גישה הוליוודית. זה מה שהוליד סרטים כמו "בוני וקלייד", "אחר צהריים של פורענות" ומאוחר יותר גם "מועדון ארוחת הבוקר". היא היתה מועמדת לאוסקר 3 פעמים, אבל מעולם לא זכתה.
סרטים בולטים: "בוני וקלייד", "סרפיקו", "אחר צהריים של פורענות", "מועדון ארוחת הבוקר", "ג'ון קיו".
למה יש לצפות: אלן הלכה לעולמה ב-2010, בגיל 86.
קלואי ז'או
קלואי ז'או עוד לא בת 40 וכבר הספיקה להפוך לבמאית הלא-לבנה הראשונה אי פעם שזוכה בפרס האוסקר לבימוי הטוב ביותר. הסרט שלה, "ארץ נוודים", קטף גם את פרס הסרט הטוב ביותר, אבל בקטגוריית העריכה ז'או נותרה ללא הפרס. כן כן, היא כתבה, ביימה וגם ערכה את הסרט שסחף השנה את האוסקרים - וזה רק הסרט השלישי שלה!
סרטים בולטים: "שירים שלמדתי מהאחים שלי", "הרוכב", "ארץ נוודים".
למה יש לצפות: לז'או עתיד לצאת סרט נוסף בהמשך השנה - הפרויקט המסתורי ועטור הכוכבים של "מארוול", "הנצחיים". (ז'או חתומה כבמאית אבל לא כעורכת של הסרט).
עוד עורכות אגדיות שכדאי להכיר:
אן בושנס ("קליאופטרה", "עשרת הדיברות")
העורכת הבכירה של הוליווד הקלאסית, והאישה היחידה שהיתה מועמדת בפרס העריכה בטקס האוסקר הראשון, בשנת 1934. היא הפסידה.
קרול ליטלטון ("אי.טי")
האישה שעזרה לשפילברג להכיר לנו את החייזר הכי אהוב בעולם.
דודי דורן ("ממנטו")
חתיכת כאב ראש לערוך את הסרט הזה…
ליסה לאסק ("הנוקמים")
העורכת של אחד מהסרטים הכי מצליחים אי פעם, וגם של ההמשכון שלו, "הנוקמים: עידן אולטרון".
סנדרה אדיר ("התבגרות")
העורכת הקבועה של ריצ'רד לינקלייטר.
מארי סוויני ("מלהולנד דרייב")
אחת מהעורכות הקבועות של דייויד לינץ'.
-------------------------------------------------------------
רוצה ללמוד עריכה - מההתחלה - עם אחת מעורכות הקולנוע הבכירות והמשפיעות בישראל?
העורכת המיתולוגית ועטורת הפרסים יעל פרלוב רוצה ללמד אותך איך לחתוך!
כל הפרטים על קורס עריכת וידאו עם יעל פרלוב
יעל פרלוב היא מפיקה ועורכת סרטי קולנוע. כלת פרס האקדמיה לקולנוע על עריכת הסרט "חתונה מאוחרת"(2001) של הבמאי דובר קוסאשווילי וכן כלת פרס אמנות הקולנוע של משרד החינוך והתרבות (2006).
יזמה, הפיקה וערכה סרטי קולנוע רבים ביניהם: סדרת סרטי התעודה על סופרות ומשוררות ישראליות "חדר משלך - נשים כותבות" (2006-2011 בימוי: רות ולק), פרויקט הסרטים הישראלי-פלסטיני יחד עם המפיקים יואב שביט, מאיה דה פריז וקובי מזרחי: "קפה" (ישראל, 2010), "מים" (ישראל-צרפת, 2012) שפתח את שבוע המבקרים בפסטיבל ונציה ו-"ספורט" שהוצג בפסטיבל הקולנוע הבינלאומי ברומא. (2015 ישראל-צרפת).
בשנתיים האחרונות הפיקה וערכה את הסרט "בן –גוריון, אפילוג" (2016, זוכה פרס אופיר לסרט הטוב ביותר, בימוי: יריב מוזר). ב-2017 הפיקה יחד עם קובי מזרחי את הפרויקט "במצמוץ העין" במימון השגרירות האמריקאית (אתר "מאקו", פסטיבל הסטודנטים בת"א).
ב-2018 הפיקה במסגרת החוג לקו"ט באוניברסיטת ת"א את פרויקט "דוקו דאנס 2018" שהוקרן בפסטיבל הסטודנטים הבינ"ל בת"א ביוני האחרון. מלמדת קולנוע ומרצה מזה כשני עשורים בחוג לקולנוע באונ' תל אביב ובבית הספר "מנשר" לאמנות בתל אביב.
הכתבה בשיתוף פלטפורמת הקורסים Oncourse, בה יעל פרלוב מלמדת קורס בעריכה.